Konkurrensverket har i många år försökt att få svenska upphandlare på att bli bättre på efterannonsering. Verket, som påpekar efterannonseringens betydelse för bland annat insyn och statistik, har ömsom informerat och ömsom hotat med böter.
Ligger problemet i att de stödsystem som svenska upphandlare använder inte tar efterannonsering på allvar? Nej, säger Julianna Olofsson, marknadsansvarig vid e-Avrop:
– Påståendet att de flesta upphandlingsstöd inte hanterar eller har med efterannonsering som ett steg i processen är i vårt fall rent felaktigt eftersom e-Avrop har TED-annonsering inbyggd i processen.
Daniel Simonsson är produktchef för professionella upphandlingsverktyg på Visma. Han svär sig också fri:
– Visma Tendsign har ett explicit steg i upphandlingsprocessen för att efterannonsera och en påminnelse skapas också per automatik för efterannonsering av varje upphandling.
Trots att efterannonseringen är integrerat i processflödena ser Julianna Olofsson en bristande kvalitet på alla typer av TED-annonser:
– I många år har svenska upphandlare fuskat sig igenom TED-annonsering, säger hon och erkänner utan omsvep att hon själv också syndat på denna punkt.
Även Daniel Simonsson har funderat över varför så många hoppar över efterannonsen.
– Kanske ser inte upphandlarna att de själva får ut något av detta, till skillnad från huvudannonsen?
Förklaringen till att det blivit på detta sätt kan vara att TED inte har haft så bra kontroll över annonsernas innehåll. Sedan en tid tillbaka har TED dock ändrat alla sina annonsformulär och i samband med det skärptes också kontrollen av annonsinnehållet.
Numera finns det en avdelning, med fysiska personer, på TED som granskar annonser. Exemplen på annonser som tidigare kunde gå igenom, men som efter skärpningen avvisas, blir allt fler.
– Det går således inte längre att fuska sig igenom annonseringen och upphandlare måste vackert lära sig regelverket kring annonsering, summerar Julianna Olofsson.
Stöd för efterannonsering finns även i Kommers där ett steg ”Efterannons” påminner om detta i samband med avslutande av upphandlingen. Jag instämmer med Julianna att detta inte är ett systemfel. Det handlar nog snarare om upphandlarnas stressade vardag!