Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inget systemfel bakom annonsfusk

Även om tecken på bättring syns fortsätter fusket med efterannonser. Skyll inte på oss, säger leverantörerna av upphandlingsverktyg.

| 2016-06-21

Konkurrensverket har i många år försökt att få svenska upphandlare på att bli bättre på efterannonsering. Verket, som påpekar efterannonseringens betydelse för bland annat insyn och statistik, har ömsom informerat och ömsom hotat med böter.

Ligger problemet i att de stödsystem som svenska upphandlare använder inte tar efterannonsering på allvar? Nej, säger Julianna Olofsson, marknadsansvarig vid e-Avrop:

– Påståendet att de flesta upphandlingsstöd inte hanterar eller har med efterannonsering som ett steg i processen är i vårt fall rent felaktigt eftersom e-Avrop har TED-annonsering inbyggd i processen.

Daniel Simonsson är produktchef för professionella upphandlingsverktyg på Visma. Han svär sig också fri:

– Visma Tendsign har ett explicit steg i upphandlingsprocessen för att efterannonsera och en påminnelse skapas också per automatik för efterannonsering av varje upphandling.

Trots att efterannonseringen är integrerat i processflödena ser Julianna Olofsson en bristande kvalitet på alla typer av TED-annonser:

– I många år har svenska upphandlare fuskat sig igenom TED-annonsering, säger hon och erkänner utan omsvep att hon själv också syndat på denna punkt.

Även Daniel Simonsson har funderat över varför så många hoppar över efterannonsen.

– Kanske ser inte upphandlarna att de själva får ut något av detta, till skillnad från huvudannonsen?

Förklaringen till att det blivit på detta sätt kan vara att TED inte har haft så bra kontroll över annonsernas innehåll. Sedan en tid tillbaka har TED dock ändrat alla sina annonsformulär och i samband med det skärptes också kontrollen av annonsinnehållet.

Numera finns det en avdelning, med fysiska personer, på TED som granskar annonser. Exemplen på annonser som tidigare kunde gå igenom, men som efter skärpningen avvisas, blir allt fler.

– Det går således inte längre att fuska sig igenom annonseringen och upphandlare måste vackert lära sig regelverket kring annonsering, summerar Julianna Olofsson.

Läs mer: EUFörfrågningsunderlagPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Inget systemfel bakom annonsfusk”

  1. Ragnar Lindholm skriver:
    2016-06-22 kl. 15:42

    Stöd för efterannonsering finns även i Kommers där ett steg ”Efterannons” påminner om detta i samband med avslutande av upphandlingen. Jag instämmer med Julianna att detta inte är ett systemfel. Det handlar nog snarare om upphandlarnas stressade vardag!

    Svara

Lämna ett svar till Ragnar Lindholm Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist