IKA, som är den danska nationella föreningen för offentliga inköpare, engagerar sig för att skapa bättre upphandlingspraxis. Tillsammans med leverantörsorganisationen DI Service har en idékatalog tagits fram i syfte att bädda för bättre avtal mellan det offentliga och privata aktörer.
Jeanet Vandling är ordförande i IKA. Hon pekar på vikten av att identifiera sådana inslag i avtalen som ökar kostnaderna i onödan:
– I idékatalogen pekar vi på hur man komma över dessa hinder så att resurser istället kan användas för att ge medborgarna bättre service, säger hon.
Den enskilt kanske viktigaste rekommendationen är samarbete baserat på tillit och dialog. Mätbara krav och bonusmodeller med fokus på nytänk står också högt upp.
De båda aktörerna på upphandlingsområdet vill också se genomtänkta sanktionsbestämmelser och proportionerliga avrapporteringskrav i avtalen. Reglerna för uppsägning av avtal ska vara ömsesidiga. Frånvaro av onödiga ansvarsbestämmelser bedöms kunna locka fler anbud.
Jeanet Vandling pekar på förtroende i stället för kontroll:
– Det kräver att en effektiv samarbetsorganisation som bygger på ett nära och konstruktiv dialog och där problemen behandlas så nära leverans som möjligt.
I sin skrift bjuder IKA och DI Service upphandlarna på en rad formuleringar som kan användas i avtalen.
– När vi presenterar våra idéer för offentliga upphandlare efterfrågas ofta konkreta förslag på hur det formuleras i kontraktet så nu gör vi det konkret, säger Morten Schou Andersen, ordförande för DI Service Contract Panel.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer