Redan nu kan leverantörer och förvaltningar enkelt ta reda på vilka upphandlingar som Inköp och upphandling vid Göteborgs stad planerar att annonsera under det kommande året. Fram till och med september 2019 står över sextio ramavtalsupphandlingar på ”att-göra-listan”.
Även om listans innehåll kan ändras är målet med den att informera i så god tid att potentiella anbudsgivare bättre kan planera sitt deltagande. Annelie Gärdmark, chef för området kommunikation och kund, menar att också stadens förvaltningar och bolag kan ha nytta av att tidigt få veta:
– Vi tror att tidig information ger bättre förutsättningar för goda affärer för alla parter, säger hon.
Enligt Annelie Gärdmark är denna sammanställning över kommande upphandlingar ett första steg:
– Vårt mål är att denna information på sikt istället ska uppdateras i realtid i takt med förändringar i vårt upphandlingssystem, och då innehålla mer information än bara upphandlingens publicering.
Är det någon av planerade upphandlingar som ni ser särskilt mycket fram emot?
– Vi ser fram emot att genomföra alla våra upphandlingar!
Fast om hon nu ändå måste välja en som sticker ut och har potential att bli extra intressant är ”återbruk av inredning kontor och offentlig miljö”. Den ska annonseras i januari 2019 enligt planen.
– En upphandling som är spännande i sin karaktär och dessutom ett helt nytt avtalsområde. Detta är något som är efterlängtat av våra kunder, går i linje med stadens politiska mål och kan komma att öppna upp för helt nya leverantörer.
Listan är, som sagt, preliminär. Även kategorinamn, innehåll och upplägg i upphandlingarna kan förändras. Rådet är att runt tiden för när en ramavtalskategori är planerad hålla utkik efter annonser på Göteborgsregionens marknadsplats eller via andra bevakningstjänster.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer