Voi
Lång väntan på hyrcykel. Foto: Voi.

Voi överklagar dubbelsmällen

Förvaltningsrätten underkände vinnande anbud i Stockholms stads hyrcykelupphandling på två punkter. Nu vänder sig Voi till kammarrätten för att punktera konkurrentens anbud.

Stockholms stads hyrcykelupphandling fortsätter att sysselsätta domstolarna. Förvaltningsrätten levererade förra månaden en dubbel smäll till Voi som tillsammans med partnern UIP vann upphandlingen.

I domen underkänns bolagens referensobjekt i Oslo eftersom det inte utförts av Voi eller UIP, utan av ett dotterbolag med eget organisationsnummer. Dessutom har dokument på norska lämnats in, tvärt emot kommunens obligatoriska krav på svenska som anbudsspråk.

Voi har nu beslutat att överklaga förvaltningsrättens dom. Carl Vernersson, affärsutvecklingschef på Voi, förklarar:

– Vi kan inget annat än att beklaga förvaltningsrättens beslut men är givetvis öppna för att dra tillbaka överklagandet om staden skulle fatta beslut om att diskvalificera Marfinas anbud.

Skälet till ansökan om prövningstillstånd vid kammarrätten är att Voi hittat svagheter i konkurrentens anbud. Åsikten är att bolaget inte på egen hand klarar av att leverera tjänsten till staden.

– Vi tror på vår sak och vill ge Stockholmarna flexibla och tillgängliga transportmöjligheter, säger Carl Vernersson.

Stockholm stad har inför förvaltningsrätten försvarat sitt tilldelningsbeslut. Om leverantören utgör ett moderbolag i en koncern är åsikten att det går bra att tillgodoräkna sig sina dotterbolags kapacitet och resurser.

När det kommer till handlingarna menar man att det inte finns något som hindrar att handlingar på andra språk än svenska lämnas in. Detta så länge som staden kan tillgodogöra sig innehållet.

Att processen kommer dra ut på tiden ytterligare är enligt Voi mycket tråkigt:

– Konsekvensen blir att stockholmarna riskerar att stå ytterligare en vår- och sommarsäsong utan ett hyrcykelsystem från staden.

Hyrcykelaffären är värd sammanlagt cirka 400 miljoner kronor för vinnande entreprenör.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *