Yvonne Nilsson
Yvonne Nilsson ingår i den sex personer starka Anbudsprisjuryn. Foto: Irisgruppen.

Anbudsveteran utser bästa upphandling

ANBUDSPRISET 2018 Efter att ha medverkat i tusentals anbud vet Irisgruppens anbudschef Yvonne Nilsson vad som skiljer en bra upphandling från en som inte är fullt lika affärsmässig. Som medlem i juryn bakom Anbudspriset håller hon nu på att sålla fram årets bästa offentliga affär.

IKEA

Anbudspriset 2018 delas ut vid Almegas upphandlingsdag den 22 mars. Just nu håller den sex personer starka och namnkunniga juryn på att gå igenom nomineringarna för att selektera ut tre priskandidater.

Yvonne Nilsson, anbudschef vid Irisgruppen, är ny för i år i prisjuryn. Fast i branschen är hon en verklig veteran sedan år 1999:

– Ja, jag har sett några tusen upphandlingar, både bra och dåligt genomtänkta sådana, säger hon och berättar att Irisgruppen lämnar ett stort antal anbud per år.

Innan Yvonne Nilsson kom till Irisgruppen jobbade hon med anbud på Previa. Dessförinnan ansvarade hon för Samhalls anbudsverksamhet i Linköping.

Juryn har redan träffats flera gånger. Det krävs arbete och tanke för att ringa in tre värdiga kandidater. Dessa kommer att presenteras här på Inköpsrådet lite närmare tiden för prisutdelningen.

– Spännande och givande diskussioner där alla jurymedlemmar bidrar med sina specialkunskaper och erfarenheter.

Det låter som om juryarbetet har tagit en del tid?

– Absolut, men det har varit värt det. Det här gör jag gärna igen, säger Yvonne Nilsson.

Bakom Anbudspriset står en ideell förening. Syftet med priset är att uppmärksamma ett offentligt upphandlat avtal som är särskilt affärsmässigt.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att lyfta upphandlare och avtalsförvaltare som gör det där extra för att få till en bra affär som alla – köpare, säljare och skattebetalare – är nöjda med.

Utan att avslöja för mycket om pristagaren… Vilka egenskaper är viktigast för dig?

– Nytänkande och mod att i dialog med marknaden göra något nytt istället för att göra som man alltid har gjort är avgörande för mig.

Övriga medlemmar i juryn: Marie Söderberg, anbudsansvarig på White, Lotta Sellebråten, anbuds- och avtalscontroller på Swedol, Lars Englund, regionchef på Temporent, Peder Johannisson, vd och affärsutvecklare på Cavini Management samt Fredrik Tamm, seniorkonsult och partner på Doublecheck Consulting.


P2P före årsskiftet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *