Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utvärdering av pris när volym saknas

RättsfallsanalysI den här analysen refererar Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater, ett avgörande från kammarrätten i Göteborg om förutsättningarna för att lämna pris när uppgifter om volymer för visst avfall saknas.

| 2020-08-11
Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
I en förenklad upphandling av spolbilstjänster skulle pris lämnas för omhändertagande av avfall (deponi). Fråga var om förfrågningsunderlaget var tillräckligt transparent. Det angav visserligen kvantitet i form av antal brunnar och antal timmar för spolbil, men inte några volymer för mängden deponi.

Domstolarna ansåg att volymen av uppdraget framstod som tillräckligt väl avgränsad och definierad. Då sådana priser också lämnats i upphandlingen har det varit möjligt att beräkna kostnaden och lämna anbud i upphandlingen.

Fakta i målet
Tomelilla kommun och Österlenhem gjorde en förenklad upphandling av ramavtal för spolbilstjänster. Kontrakt tilldelades ett annat bolag än Malmberg Miljöhantering som kom på andra plats.  

Frågan var om priskriteriet var tillräckligt tydligt utformat. I förfrågningsunderlaget angavs kvantitet i form av antal brunnar och antal timmar för spolbil, men inte några volymer för mängden deponi. Pris skulle lämnas som ett fast pris per brunn omfattande samtliga därmed förenade kostnader, däribland kostnad för deponi.

Malmberg menade att det var nödvändigt att känna till den förväntade mängden deponi för att bedöma kostnaden vid utformningen av anbudspriset. Utan den uppgiften var det omöjligt att utforma ett konkurrenskraftigt anbud.

De upphandlande myndigheterna genmälde att förfrågningsunderlaget var tydligt eftersom det efterfrågade priset var komplett per brunn inklusive deponi.

Mängden deponi i varje brunn är olika från brunn till brunn och flera olika faktorer styr hur mycket deponi det blir från varje brunn. Det är därför inte möjligt att uppge mängden deponi som kan bli aktuell.

Tvärtom är det snarare så att erfarna entreprenörer med vana att tömma brunnar har en större möjlighet att schablonberäkna förväntad mängd deponi än vad beställaren har.

Domstolens bedömning
Kammarrätten ansåg, i likhet med förvaltningsrätten, att volymen av uppdraget framstod som tillräckligt väl avgränsad och definierad. Då ett sådant pris också lämnats i upphandlingen har det varit möjligt att beräkna kostnaden och lämna anbud i upphandlingen.

Att någon närmare information om den förväntade volymen deponi inte lämnats anses inte innebära att förfrågningsunderlaget brister i transparens på ett sådant sätt att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen.

Vid denna bedömning har kammarrätten också beaktat EU-domstolens dom i mål nr C-216/17 om takvolymer i ramavtal i det så kallade Coopservicemålet.

Analys
Av domarna framgår det inte om Malmberg argumenterade utifrån Coopservicemålet eller inte. Kammarrätten har dock angivit att den tagits i beaktande, trots att takvolymer inte verkar ha varit en uttalad fråga i målet.

Det är synd att kammarrätten inte närmare utvecklar varför frånvaron av angivandet av volymer för deponi var förenlig med Coopservicemålet. Av domskälen att döma förefaller det som att domstolen tagit i beaktande att anbudsgivarna lämnat efterfrågade priser, vilket annars är ett argument som inte brukar stå emot en strikt tolkning och tillämpning av Coopservicemålet.

Vi delar dock domstolarnas bedömning i detta fall. Om inte annat går det att argumentera för att detta är ett sådant fall då det inte är tillämpligt att beräkna några volymer.

Alldeles oavsett bordet det, för rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare inom en specifik bransch, vara möjligt att utifrån sin erfarenhet och fackkunskap beräkna sitt eget mest konkurrenskraftiga pris.

Detta blir givetvis en bedömning från fall till fall, men just i det här fallet torde antal brunnar och tid för spolbil kunna avgränsa eventuella större avvikelser i form av ojämna och växlande volymer. Då helst i kombination med någon avtalsreglering för hantering av sådana avvikelser.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 17 juli 2020 i mål nummer 2609 – – 2610-20.

Juristpanelen

Läs mer: FörfrågningsunderlagRättsfallsanalys

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Utvärdering av pris när volym saknas”

  1. lisasekonomi.fria.ifokus.se skriver:
    2020-09-01 kl. 22:50

    Väldgt intressant!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud