Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utvärdering av pris när volym saknas

RättsfallsanalysI den här analysen refererar Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater, ett avgörande från kammarrätten i Göteborg om förutsättningarna för att lämna pris när uppgifter om volymer för visst avfall saknas.

| 2020-08-11
Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
I en förenklad upphandling av spolbilstjänster skulle pris lämnas för omhändertagande av avfall (deponi). Fråga var om förfrågningsunderlaget var tillräckligt transparent. Det angav visserligen kvantitet i form av antal brunnar och antal timmar för spolbil, men inte några volymer för mängden deponi.

Domstolarna ansåg att volymen av uppdraget framstod som tillräckligt väl avgränsad och definierad. Då sådana priser också lämnats i upphandlingen har det varit möjligt att beräkna kostnaden och lämna anbud i upphandlingen.

Fakta i målet
Tomelilla kommun och Österlenhem gjorde en förenklad upphandling av ramavtal för spolbilstjänster. Kontrakt tilldelades ett annat bolag än Malmberg Miljöhantering som kom på andra plats.  

Frågan var om priskriteriet var tillräckligt tydligt utformat. I förfrågningsunderlaget angavs kvantitet i form av antal brunnar och antal timmar för spolbil, men inte några volymer för mängden deponi. Pris skulle lämnas som ett fast pris per brunn omfattande samtliga därmed förenade kostnader, däribland kostnad för deponi.

Malmberg menade att det var nödvändigt att känna till den förväntade mängden deponi för att bedöma kostnaden vid utformningen av anbudspriset. Utan den uppgiften var det omöjligt att utforma ett konkurrenskraftigt anbud.

De upphandlande myndigheterna genmälde att förfrågningsunderlaget var tydligt eftersom det efterfrågade priset var komplett per brunn inklusive deponi.

Mängden deponi i varje brunn är olika från brunn till brunn och flera olika faktorer styr hur mycket deponi det blir från varje brunn. Det är därför inte möjligt att uppge mängden deponi som kan bli aktuell.

Tvärtom är det snarare så att erfarna entreprenörer med vana att tömma brunnar har en större möjlighet att schablonberäkna förväntad mängd deponi än vad beställaren har.

Domstolens bedömning
Kammarrätten ansåg, i likhet med förvaltningsrätten, att volymen av uppdraget framstod som tillräckligt väl avgränsad och definierad. Då ett sådant pris också lämnats i upphandlingen har det varit möjligt att beräkna kostnaden och lämna anbud i upphandlingen.

Att någon närmare information om den förväntade volymen deponi inte lämnats anses inte innebära att förfrågningsunderlaget brister i transparens på ett sådant sätt att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen.

Vid denna bedömning har kammarrätten också beaktat EU-domstolens dom i mål nr C-216/17 om takvolymer i ramavtal i det så kallade Coopservicemålet.

Analys
Av domarna framgår det inte om Malmberg argumenterade utifrån Coopservicemålet eller inte. Kammarrätten har dock angivit att den tagits i beaktande, trots att takvolymer inte verkar ha varit en uttalad fråga i målet.

Det är synd att kammarrätten inte närmare utvecklar varför frånvaron av angivandet av volymer för deponi var förenlig med Coopservicemålet. Av domskälen att döma förefaller det som att domstolen tagit i beaktande att anbudsgivarna lämnat efterfrågade priser, vilket annars är ett argument som inte brukar stå emot en strikt tolkning och tillämpning av Coopservicemålet.

Vi delar dock domstolarnas bedömning i detta fall. Om inte annat går det att argumentera för att detta är ett sådant fall då det inte är tillämpligt att beräkna några volymer.

Alldeles oavsett bordet det, för rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare inom en specifik bransch, vara möjligt att utifrån sin erfarenhet och fackkunskap beräkna sitt eget mest konkurrenskraftiga pris.

Detta blir givetvis en bedömning från fall till fall, men just i det här fallet torde antal brunnar och tid för spolbil kunna avgränsa eventuella större avvikelser i form av ojämna och växlande volymer. Då helst i kombination med någon avtalsreglering för hantering av sådana avvikelser.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 17 juli 2020 i mål nummer 2609 – – 2610-20.

Juristpanelen

Läs mer: FörfrågningsunderlagRättsfallsanalys

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Utvärdering av pris när volym saknas”

  1. lisasekonomi.fria.ifokus.se skriver:
    2020-09-01 kl. 22:50

    Väldgt intressant!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl