Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utvärdering av pris när volym saknas

RättsfallsanalysI den här analysen refererar Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater, ett avgörande från kammarrätten i Göteborg om förutsättningarna för att lämna pris när uppgifter om volymer för visst avfall saknas.

| 2020-08-11
Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
I en förenklad upphandling av spolbilstjänster skulle pris lämnas för omhändertagande av avfall (deponi). Fråga var om förfrågningsunderlaget var tillräckligt transparent. Det angav visserligen kvantitet i form av antal brunnar och antal timmar för spolbil, men inte några volymer för mängden deponi.

Domstolarna ansåg att volymen av uppdraget framstod som tillräckligt väl avgränsad och definierad. Då sådana priser också lämnats i upphandlingen har det varit möjligt att beräkna kostnaden och lämna anbud i upphandlingen.

Fakta i målet
Tomelilla kommun och Österlenhem gjorde en förenklad upphandling av ramavtal för spolbilstjänster. Kontrakt tilldelades ett annat bolag än Malmberg Miljöhantering som kom på andra plats.  

Frågan var om priskriteriet var tillräckligt tydligt utformat. I förfrågningsunderlaget angavs kvantitet i form av antal brunnar och antal timmar för spolbil, men inte några volymer för mängden deponi. Pris skulle lämnas som ett fast pris per brunn omfattande samtliga därmed förenade kostnader, däribland kostnad för deponi.

Malmberg menade att det var nödvändigt att känna till den förväntade mängden deponi för att bedöma kostnaden vid utformningen av anbudspriset. Utan den uppgiften var det omöjligt att utforma ett konkurrenskraftigt anbud.

De upphandlande myndigheterna genmälde att förfrågningsunderlaget var tydligt eftersom det efterfrågade priset var komplett per brunn inklusive deponi.

Mängden deponi i varje brunn är olika från brunn till brunn och flera olika faktorer styr hur mycket deponi det blir från varje brunn. Det är därför inte möjligt att uppge mängden deponi som kan bli aktuell.

Tvärtom är det snarare så att erfarna entreprenörer med vana att tömma brunnar har en större möjlighet att schablonberäkna förväntad mängd deponi än vad beställaren har.

Domstolens bedömning
Kammarrätten ansåg, i likhet med förvaltningsrätten, att volymen av uppdraget framstod som tillräckligt väl avgränsad och definierad. Då ett sådant pris också lämnats i upphandlingen har det varit möjligt att beräkna kostnaden och lämna anbud i upphandlingen.

Att någon närmare information om den förväntade volymen deponi inte lämnats anses inte innebära att förfrågningsunderlaget brister i transparens på ett sådant sätt att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen.

Vid denna bedömning har kammarrätten också beaktat EU-domstolens dom i mål nr C-216/17 om takvolymer i ramavtal i det så kallade Coopservicemålet.

Analys
Av domarna framgår det inte om Malmberg argumenterade utifrån Coopservicemålet eller inte. Kammarrätten har dock angivit att den tagits i beaktande, trots att takvolymer inte verkar ha varit en uttalad fråga i målet.

Det är synd att kammarrätten inte närmare utvecklar varför frånvaron av angivandet av volymer för deponi var förenlig med Coopservicemålet. Av domskälen att döma förefaller det som att domstolen tagit i beaktande att anbudsgivarna lämnat efterfrågade priser, vilket annars är ett argument som inte brukar stå emot en strikt tolkning och tillämpning av Coopservicemålet.

Vi delar dock domstolarnas bedömning i detta fall. Om inte annat går det att argumentera för att detta är ett sådant fall då det inte är tillämpligt att beräkna några volymer.

Alldeles oavsett bordet det, för rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare inom en specifik bransch, vara möjligt att utifrån sin erfarenhet och fackkunskap beräkna sitt eget mest konkurrenskraftiga pris.

Detta blir givetvis en bedömning från fall till fall, men just i det här fallet torde antal brunnar och tid för spolbil kunna avgränsa eventuella större avvikelser i form av ojämna och växlande volymer. Då helst i kombination med någon avtalsreglering för hantering av sådana avvikelser.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 17 juli 2020 i mål nummer 2609 – – 2610-20.

Juristpanelen

Läs mer: FörfrågningsunderlagRättsfallsanalys

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Utvärdering av pris när volym saknas”

  1. lisasekonomi.fria.ifokus.se skriver:
    2020-09-01 kl. 22:50

    Väldgt intressant!

    Svara

Lämna ett svar till lisasekonomi.fria.ifokus.se Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026