Upphandlingsmyndigheten befinner sig fortfarande i ett uppbyggnadsskede. Därmed finns det potential att utveckla resultaten ytterligare framöver. Det slår Statskontoret fast i sin färska utvärdering av denna förhållandevis nya myndighet.
Statskontoret kom med en delrapport redan år 2016 – och den var ganska kritisk. Nu kan Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten, glädjas över att mycket förbättrats sedan dess:
– Det känns skönt att vi är på rätt väg. Samtidigt måste man vara ödmjuk inför att vi är en ny myndighet och det tar lång tid att få organisation och verksamhet på plats.
Upphandlingsmyndigheten ger stöd i upphandlingsfrågor till andra myndigheter, landsting, kommuner, offentliga bolag och leverantörer. De breda och heterogena målgrupperna utgör enligt granskarna en utmaning.
– Det är viktigt att myndigheten fortsätter sin påbörjade analys av målgruppernas behov och prioriterar sin verksamhet utifrån detta, betonar Tony Malmborg, tillförordnad generaldirektör för Statskontoret.
Enligt uppföljningen, som sker på regeringens uppdrag, har Upphandlingsmyndigheten hittills visat bäst resultat vad gäller att bidra till en rättssäker offentlig upphandling. Även att främja miljöhänsyn i upphandlingar fungerar relativt väl.
Bedömningen är att det framöver gäller att arbeta vidare med att stödja effektiva upphandlingar som tar tillvara konkurrensen. Även att främja sociala hänsyn i upphandlingar behöver utvecklas vidare.
Av Statskontorets rapport framgår att Upphandlingsmyndigheten först nu, två år efter starten, är fullt bemannad. Att attrahera medarbetare med hög och eftertraktad kompetens inom olika delar av upphandlingsområdet av avgörande för att kunna fullgöra uppdraget.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer