Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Smart utvärdering sparar 500 miljoner

I somras bytte Kommunförbundet Skåne utvärderingsmodell för sina vård- och omsorgsupphandlingar. Och utfallet blev mycket positivt. ”Minimikraven i de nya ramavtalen är högre samtidigt som vi sparar 350-580 miljoner kronor på fyra år”, säger Henrik Jönsson, upphandlingsansvarig.

| 2020-03-06

Kommunförbundet Skåne genomför ombudsupphandlingar till framförallt Skånes kommuner. Även Kronobergs och Hallands kommuner är med i vissa upphandlingsområden.

– Det rör sig ofta om administrativt tunga upphandlingar med många anbudsgivare och många ramavtal, säger Henrik Jönsson, upphandlingsansvarig på Kommunförbundet Skåne.

Ett sådant upphandlingsområde är Vård och omsorg, som innefattar tre upphandlingar: Särskilt boende, LSS och Psykiatri.

Enligt Henrik Jönsson har priserna tidigare stigit med 10-15 procent vid varje ny upphandlingsomgång.

– Det har varit svårt att få till en utvärderingsmodell som fungerar och därför har vi antagit alla som uppfyller minimikraven. Eftersom det rör sig om 1,1 miljarder kronor per år innebär en sådan prisökning hundratals miljoner mer över avtalsperioden.

Men nu är den utvecklingen bruten.

I somras infördes en ny utvärderingsmodell som visat sig vara mycket framgångsrik. Inte nog med att minimikraven i ramavtalen är högre. Priserna har också sjunkit markant.

En prisjämförelse med gamla de ramavtalen samt kontroll av faktiskt utfall visar på en besparing för kommunerna på 350-580 miljoner kronor för den fyraåriga avtalsperioden i förhållande till tidigare utvärderingsmodell.

Modellen utvärderar vad Henrik Jönsson kallar prisvärdhet i stället för att, som gängse är, jämföra vårdkostnaden per placerad person och dygn.

– Vanliga modeller premierar lågt pris och ”dåligt innehåll”. Vi byter perspektivet och jämför vad leverantörerna vill ha för att tillhandahålla en anställd per placerad person och dygn. Det har visat sig ge en bra priskonkurrens med bibehållen eller bättre kvalitet.

Trots att följden blev att ett 40-tal av 150 anbudsgivare inte antogs har inte en enda av dem valt att överklaga.

– Jag är jätteförvånad, men det är ju ett bevis på att de accepterar modellen. Självklart stresstestade vi den ordentligt innan vi gick ut skarpt.

Modellen kommer nu att användas vid fler upphandlingar.

– Närmast på tur står en upphandling av HVB-hem där vi hoppas på snarlika resultat. Jag har inte sett någon annan använda en sådan här modell, vi har fått priserna att plana ut och gå snett nedåt, konstaterar Henrik Jönsson.

Läs mer: Upphandling Kommunförbundet SkåneUtvärderingsmodellVårdtjänster

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt