Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Undvik anbudstid över sommaren

Sista anbudsdag bör inte infalla mellan midsommar och sista veckan i augusti, skriver Magnus Nilsson. Om det inte går att undvika anbudstid under sommaren tycker han att juli ska räknas bort från anbudstiden.

| 2020-05-17

Det sägs allmänt att upphandlande myndigheter ska undvika anbudstid över sommaren och längre helger som julen. Döm av min förvåning när jag i ett samtal med en leverantör fick höra att han tyckte att det var jättebra med anbudstid över sommaren.

Hans argument? Han såg en tydlig skillnad i hur många anbud som lämnades, och de anbud som lämnades höll ofta lägre kvalitet än vad de brukar göra under andra delar av året. Chansen att vinna upphandlingen ökade rejält. Det enda som bekymrade honom var att han även är skattebetalare, och med den hatten på kändes det inte lika bra.

Jag säger ibland att det inte finns någon bra tid på året att genomföra en upphandling eftersom det alltid är någon större helg, semester, sportlov eller älgjakt i vägen.

Med detta sagt så är min bestämda rekommendation ändå att undvika anbudstid över sommaren. Sista anbudsdag bör inte infalla mellan midsommar och sista veckan i augusti. Statistik över genomförda upphandlingar visar att 14 procent av alla upphandlingar annonseras i juni eller juli vilket i många fall medför anbudsarbete under sommaren för leverantörerna.

Om det av något skäl inte går att undvika anbudstid under sommaren tycker jag ni som ett minimum ska räkna bort juli från anbudstiden och öka anbudstiden med cirka 30 dagar. Många gånger sätts inte anbudet ihop av en ensam person utan det görs av flera personer och det kan även involvera samarbetspartner, underleverantörer och tillverkare. Saknas någon av dessa länkar i kedjan försvåras eller omöjliggörs anbudsskrivningen.

Ofta anges det i förfrågningsunderlag som annonseras inför sommaren att frågor som ställs inte kommer att besvaras under en viss tidsperiod. Det kan innebära att leverantören inte har full kunskap i viktiga frågor under en stor del av anbudstiden.

Att ge leverantörerna möjlighet att få sina frågor besvarade i rimlig tid innan anbuden ska lämnas bidrar till anbud med högre kvalitet. Undvik därför så långt det är möjligt att ta in anbud tidigare än i slutet av augusti så att anbudsgivarna får tid att ställa frågor även efter sommaren.

I oroliga tider, som exempelvis under coronapandemin, har många leverantörer extra svårt att lämna anbud. Leverantören kan behöva prioritera akuta arbeten framför att lämna anbud, personal kan vara frånvarande eller uppsagda och det kan vara svårt att säkra de varor och tjänster de avser att erbjuda. Det talar också för att sätta lite längre anbudstider rent generellt, men särskilt under sommaren.

Ett annat tips för att ge leverantörerna bättre förutsättningar att förbereda sig för anbudsgivning under sommaren är att förhandsannonsera upphandlingen och att informera på annat sätt.

Jag tror att de flesta upphandlare är medvetna om problemet, men kan ha svårt att få gehör internt och acceptans för att bättre framförhållning är nödvändig. Kanske kan dessa tankar ge lite argument i de interna diskussionerna.

Magnus Nilsson
Upphandlingskonsult, Peak Procurement

Vill du ställa frågor till Magnus Nilsson? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: AnbudExpertkommentar

Magnus Nilsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är upphandlingskonsult med mer än 20-års branscherfarenhet. Han bistår i alla delar av upphandlingsarbetet. Han genomför upphandlingar, håller utbildningar och utvecklar upphandlingsorganisationen.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl