Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sparar miljoner med kategoristyrning

Efter två lyckade pilotprojekt vill Alvestas upphandlingschef Johan Johansson rulla ut kategoristyrning i hela kommunkoncernen. ”Det här gör oss till en mer professionell inköpsorganisation”, säger han.

| 2020-10-09

För ungefär fem år sedan tog Johan Johansson klivet från posten som upphandlingsansvarig i Älmhult till upphandlingschef i grannkommunen Alvesta.

Ett par år senare inleddes ett pilotprojekt för kategoristyrning av livsmedel som blev starten på en förändringsresa för kommunens inköp.

– Jag hade lyssnat på flera föreläsningar om kategoristyrning och såg en stor potential i att arbeta mer strategiskt, säger Johan Johansson.

Genom ett samarbete med grannarna Ljungby och Älmhult blev det möjligt att ta in en konsult för att genomföra ett kategoristyrningsprojekt.

Alvesta satte upp övergripande mål för projektet:  Att öka andelen ekologiska och svenska livsmedelinköp utan att kostnaden skulle öka.

Genomgången av livsmedelskategorin visade att avtalet var dyrt och att det till viss del köptes fel produkter. Samtidigt konstaterades ett bristande systemstöd vilket medförde bristfällig styrning av vilka artiklar som köptes.

– För att komma tillrätta med problemen påbörjades upphandlingen av ett nytt inköpsstöd. Vi valde också att inrätta en ny halvtidstjänst som sortimentsansvarig på kostenheten. Resultatet blev att sortimentet smalnades av betydligt.

Ekonomiskt ser satsningen ut att bli framgångsrik, enligt Johan Johansson. Det är först 2021 den sjösätts på allvar.

– Under en tvåårsperiod räknar vi med att spara 3 miljoner kronor. Efter att kostnaderna räknats av återstår en besparing på 1,3 miljoner kronor. Politikerna var mycket nöjda eftersom det frigjordes pengar som kunde satsas på att öka andelen ekologisk och svensk mat, i linje med deras vallöften.

Så nöjda att de gav okej till ännu ett projekt inom kategoristyrning. Denna gång inom området markentreprenader, och nu i form av ett koncernövergripande samarbete mellan förvaltningar och bolag.

Kartläggningen visade att olika enheter inom kommunen handlade från samma leverantörer på ett gemensamt avtal. Men ofta gjordes tilläggsbeställningar, utanför prislistan, och då varierade priset på samma vara/tjänst.

 – Varje enhet förhandlade själv, ingen hade det övergripande ansvaret att styra kategorin mot de mål som satts upp. Leverantörerna drog nytta av vår decentraliserade beställarorganisation.

Lösningen blev att utse en kategoriägare som har mandat att styra över hela kommunkoncernen.

 – Personen är utsedd och är i startgroparna att arbeta på det nya sättet, säger Johan Johansson.

Enligt preliminära beräkningar är besparingspotentialen minst 1,7 miljoner kronor på fyra år.

 – Detta utan att det blir någon försämring för verksamheten.

Nästa steg är att ta fram en processbeskrivning så att hela kommunkoncernen ska kunna införa kategoristyrning.

 – Det här gör oss till en mer strategisk och professionell inköpsorganisation. Vi är oerhört nöjda med resultaten så här långt, säger Johan Johansson.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Alvesta kommunKategoristyrning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud