Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sparar miljoner med kategoristyrning

Efter två lyckade pilotprojekt vill Alvestas upphandlingschef Johan Johansson rulla ut kategoristyrning i hela kommunkoncernen. ”Det här gör oss till en mer professionell inköpsorganisation”, säger han.

| 2020-10-09

För ungefär fem år sedan tog Johan Johansson klivet från posten som upphandlingsansvarig i Älmhult till upphandlingschef i grannkommunen Alvesta.

Ett par år senare inleddes ett pilotprojekt för kategoristyrning av livsmedel som blev starten på en förändringsresa för kommunens inköp.

– Jag hade lyssnat på flera föreläsningar om kategoristyrning och såg en stor potential i att arbeta mer strategiskt, säger Johan Johansson.

Genom ett samarbete med grannarna Ljungby och Älmhult blev det möjligt att ta in en konsult för att genomföra ett kategoristyrningsprojekt.

Alvesta satte upp övergripande mål för projektet:  Att öka andelen ekologiska och svenska livsmedelinköp utan att kostnaden skulle öka.

Genomgången av livsmedelskategorin visade att avtalet var dyrt och att det till viss del köptes fel produkter. Samtidigt konstaterades ett bristande systemstöd vilket medförde bristfällig styrning av vilka artiklar som köptes.

– För att komma tillrätta med problemen påbörjades upphandlingen av ett nytt inköpsstöd. Vi valde också att inrätta en ny halvtidstjänst som sortimentsansvarig på kostenheten. Resultatet blev att sortimentet smalnades av betydligt.

Ekonomiskt ser satsningen ut att bli framgångsrik, enligt Johan Johansson. Det är först 2021 den sjösätts på allvar.

– Under en tvåårsperiod räknar vi med att spara 3 miljoner kronor. Efter att kostnaderna räknats av återstår en besparing på 1,3 miljoner kronor. Politikerna var mycket nöjda eftersom det frigjordes pengar som kunde satsas på att öka andelen ekologisk och svensk mat, i linje med deras vallöften.

Så nöjda att de gav okej till ännu ett projekt inom kategoristyrning. Denna gång inom området markentreprenader, och nu i form av ett koncernövergripande samarbete mellan förvaltningar och bolag.

Kartläggningen visade att olika enheter inom kommunen handlade från samma leverantörer på ett gemensamt avtal. Men ofta gjordes tilläggsbeställningar, utanför prislistan, och då varierade priset på samma vara/tjänst.

 – Varje enhet förhandlade själv, ingen hade det övergripande ansvaret att styra kategorin mot de mål som satts upp. Leverantörerna drog nytta av vår decentraliserade beställarorganisation.

Lösningen blev att utse en kategoriägare som har mandat att styra över hela kommunkoncernen.

 – Personen är utsedd och är i startgroparna att arbeta på det nya sättet, säger Johan Johansson.

Enligt preliminära beräkningar är besparingspotentialen minst 1,7 miljoner kronor på fyra år.

 – Detta utan att det blir någon försämring för verksamheten.

Nästa steg är att ta fram en processbeskrivning så att hela kommunkoncernen ska kunna införa kategoristyrning.

 – Det här gör oss till en mer strategisk och professionell inköpsorganisation. Vi är oerhört nöjda med resultaten så här långt, säger Johan Johansson.

Läs mer: Upphandling Alvesta kommunKategoristyrning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift

Nytt från Upphandling24

  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”
  • Bolt i egen prisklass

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler