Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så förde Årets inköpare avtalet i hamn

Hennes första upphandling genom förhandlat förfarande blev en lärorik resa för Elin Willén, strategisk inköpare på Sjöfartsverket. Den gav henne också titeln som Årets inköpare 2022. Här delar hon med sig av sina bästa tips för dialog.

| 2022-04-13

I slutet av mars fick Elin Willén, strategisk inköpare på Sjöfartsverket i Norrköping, SOI:s pris som Årets inköpare 2022*.

– Jag blev verkligen chockad och det är fortfarande lite svårt att ta in att jag vunnit. Men jag börjar landa, sammanfattar hon en dryg vecka efter prisutdelningen. 

Vad hon ska använda prispengarna, 15 000 kronor, till har hon inte bestämt ännu. 

– Men det blir säkert något kul med min sambo. Jag tycker om att resa och gillar god mat och vin, säger hon. 

Hon berättar att hon fått många uppmuntrande kommentarer efter vinsten, inte minst på Linkedin. 

Hon har också fått en förfrågan om att besöka skolan i Norrköping där hon gick en KY-utbildning till upphandlare för ungefär 10 år sedan. 

– Tänk om jag hade vetat då att jag en dag skulle utses till Årets inköpare!

Det var hennes chef och en kollega på Sjöfartsverket, där hon arbetat sedan 2018, som nominerade henne till utmärkelsen. Detta för hennes arbete med upphandlingen av ett affärssystem. 

Sjöfartsverkets inköpsavdelning arbetar kategoristyrt och sedan i februari är personalen uppdelad i fem olika team. Elin Willén tillhör teamen Arbetsplats, Produkter och tjänster samt Verksamhetsstöd, där IT ingår.

Upphandlingen av affärssystemet gjordes som ett förhandlat förfarande och blev klar i november 2021.

– Det var första gången jag använde förhandlat förfarande men om man inte vågar så lär man sig inte. Jag har tagit hjälp av mer erfarna kollegor och så finns det väldigt bra info på Upphandlingsmyndighetens webb.

Att göra upphandlingen under pandemin ställde förstås särskilda krav. Både på den interna kommunikationen och den med leverantörerna.

– Vi digitaliserade hela arbetssättet och det har fungerat väldigt bra. Jag har tagit med mig fördelarna med digitala möten även för framtiden.

Arbetat började med en genomgripande behovsanalys i samarbete med många olika delar av verksamheten.

Parallellt  gjorde Elin Willén en marknadsundersökning och en RFI.

– Intresset var stort, många leverantörer svarade på frågor och demonstrerade sina system.

Innan upphandlingen annonserades hade Sjöfartsverket beslutat att låta högst fyra leverantörer gå vidare. 

– Vi hade en väl förankrad selektering, annars är risken att det bli subjektivt. Leverantörerna finns besvara tre frågor och vi betygsatte svaren efter tydliga parametrar som vi bestämt.

Av de fyra som kvalificerat sig var det sedan en leverantör som valde att lämna in ett skarpt anbud.

– Vi hade självklart hoppats på fler, men av olika anledningar avstod de övriga tre.

Leverantören bjöds in till en omfattande dialog (se vidare nedan), och lämnade därefter in ett uppdaterat anbud.

Därefter följde flera andra dialoger om främst funktionalitet, och efter ungefär två månader kom ett slutanbud.

– Vi jobbade hårt för ett de inte skulle veta att vi bara förhandlade med en leverantör och jag tror vi lyckades, säger Elin Willén.

 

Elins tips för bra dialog med leverantörerna

  • Kommunicera syftet med dialogen, både internt och med leverantörerna, så att alla har samma bild och förväntningar.

  • Använd dialogen för att reda ut missförstånd, vad som är kostnadsdrivande och vilka alternativa lösningar som är möjliga. 

  • Rätt krav är en förutsättning till bra dialog. Om kraven är stängda, vad ska man prata om då?

  • Boka ett informellt informationsmöte innan dialogen så att parterna lär känna varandra och stämningen blir bra. Det är nervöst att sitta i dialog.

  • Ta in nödvändig information i förväg så att ni är väl förberedda. Säkerställ att de som deltar känner till kraven och vågar ställa relevanta frågor om alternativa lösningar.

  • Dela upp dialogen i flera olika möten och ta med rätt personer vid rätt tillfälle. Det frigör resurser både internt och hos leverantören.

  • Avsätt tillräckligt med tid, ta höjd för oförberedda händelser och dokumentera väl. 

     

*Så här lyder motiveringen från SOI:

Elin Willén har med fast hand på rodret och stadig blick på målet navigerat genom alla de blindskär avancerade upphandlingar kan bjuda på. Med stort tålamod, färdigheter i förhandlingsteknik – både externt och internt – ödmjukhet och en övertygelse utöver det vanliga har hon rott upphandling av nytt affärssystem för Sjöfartsverket i land.

Att hon dessutom är lyhörd och har en förmåga att föra dialog med leverantörer för att skapa ökad förståelse och tydligt fokus på Sjöfartsverkets behov gör att Elin Willén är välförtjänt mottagare av utmärkelsen årets inköpare 2022.”

Läs mer: Upphandling Förhandlat förfarandeSjöfartsverketÅrets inköpare

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025