Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya regler slår hårt mot LUF och LUFS

JuridikSka samtliga nya annonseringsregler verkligen gälla för LUF och LUFS? Den frågan ställer Per Werling och Kristian Nilsson med anledning av de nya enhetliga annonseringsregler som gäller från den 1 januari.

| 2020-12-16
Kristian Nilsson, produktionsansvarig, Pabliq, och Per Werling, E-Avrop.

Nya enhetliga annonseringsregler kommer att gälla från och med den 1 januari 2021 för icke direktivstyrda upphandlingar som genomförs i enlighet med LOU, LUF, LUK samt LUFS.

De nya reglerna innebär bland annat att samtliga icke direktivstyrda upphandlingar ska efterannonseras vilket sannolikt kommer att få stora och eventuellt oönskade konsekvenser för upphandlande enheter och myndigheter som genomför upphandlingar i enligt med LUF samt LUFS.

Sedan tidigare har det varit obligatoriskt för upphandlande myndigheter och enheter att efterannonsera sina direktivstyrda upphandlingar. Vilka uppgifter som ska anges i direktivstyrda efterannonser är dock specifika för varje enskild upphandlingslag.

Skälet bakom de specifika reglerna är de helt skilda förutsättningar som exempelvis råder inom den klassiska sektorn och försörjningssektorn. En uppgift avseende kontraktsvärde kan vara oerhört känslig för en enhet som följer LUF och tämligen harmlös för en myndighet som följer LOU.

Av detta skäl finns det vid direktivstyrda efterannonser inom försörjningssektorn möjlighet att i efterannonsen ange huruvida inköparen medger att de känsliga uppgifterna publiceras i annonsen.

Reglerna innebär att statistik inkommer och att de enskilda uppgifterna kan undantas från publicering. 

Vilka uppgifter som efter årsskiftet ska anges i icke direktivstyrda upphandlingar återfinns i Upphandlingsförordning (2016:1162) och gäller för samtliga upphandlingar som annonserats i enlighet med LOU, LUF, LUK samt LUFS. I 14 § anges vilka uppgifter som ska anges i annonser om anbudsinfordran och i paragraf 14c anges vilka uppgifter som ska anges i efterannonser.

Enligt 14c § är det bland annat obligatoriskt att i efterannonser ange:

5. namn, organisationsnummer och kontaktuppgifter avseende den eller de som har tilldelats kontraktet eller ramavtalet,
6. om det är sannolikt att underleverantörer kommer att användas för utförande av kontraktet,
7. det uppskattade värdet av kontraktet eller ramavtalet vid tidpunkten för efterannonsen, och
8. hur många anbud som har lämnats i upphandlingen.

Enligt de direktivstyrda reglerna, vilka framgår av BILAGA XII i försörjningsdirektivet och som realiserats i Standardformulär 6, är det möjligt att indikera att man inte medger publicering av ovanstående uppgifter, en möjlighet som förefaller saknas i Upphandlingsförordningen.

Enligt 14c § är det därutöver obligatoriskt att i efterannonser ange:

6. om det är sannolikt att underleverantörer kommer att användas för utförande av kontraktet,

Denna uppgift är frivillig i direktivstyrda efterannonser inom försörjningssektorn.

Om vi tittar närmare på vilka uppgifter s om faktiskt är obligatoriska att ange i Standardformulär 18 – Meddelande om tilldelning av kontrakt på försvars- och säkerhetsområdet (se Kommissionens genomförandeförordning 2015/1986) så kan vi se att ungefär hälften av de uppgifter som gjorts obligatoriska i Upphandlingsförordningen (2016:1162) är frivilliga att lämna i Standardformulär 18.

Vi tror att de flesta vet att uppgifter avseende kontrakt och ramavtal kan vara mycket känsliga i upphandlingar som genomförs enligt LUF eller LUFS. Med anledning av ovanstående så ställer vi oss frågan om det verkligen är lagstiftarens syfte att de icke-direktivstyrda reglerna ska vara mer omfattande och långtgående än de direktivstyrda reglerna?

Är det rimligt att upphandlande enheter och myndigheter som agerar inom försörjningssektorn eller inom försvars- och säkerhetssektorn ska behöva lämna ut kommersiellt känsliga uppgifter i icke-direktivstyrda upphandlingar och samtidigt slippa vid direktivstyrda upphandlingar?

Vi vill också nämna att det enligt Upphandlingsförordning 14 § är obligatoriskt att ange värde i annonser om anbudsinfordran, denna uppgift är som ni säkert redan listat ut frivillig i direktivstyrda upphandlingar inom försörjnings- samt försvars- och säkerhetssektorn.

Per Werling 
Upphandlingsjurist
E-Avrop

Kristian Nilsson
Produktionsansvarig
Pabliq

Läs mer: LUFSUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025