Landets kollektivtrafikmyndigheter, som upphandlar kollektivtrafiken, är också ansvariga för sina respektive biljettsystem. Även om det förekommer biljettsamarbeten måste den som vill resa i och mellan olika regioner sätta sig in i olika biljett- och betallösningar.
– Det kan göra det svårt att hitta rätt information eller att köpa en resa. Ett nationellt biljettsystem skulle göra det enklare för alla att göra klimatsmarta val i vardagen, menar miljö- och klimatminister Isabella Lövin.
Regeringen har därför tillsatt en utredning om att införa ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. Det poängteras att förändrade taxor inte ingår i utredningsuppdraget, eftersom sådana beslut är regionala.
– Ett nationellt biljettsystem kommer att göra det enklare att välja buss, tåg eller färja, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Den utredare som ska lämna förslag på hur ett nationellt konkurrensneutralt biljettsystem bör utformas, byggas upp, drivas och finansieras heter Gerhard Wennerström. Han är vd för samverkansbolaget Samtrafiken med 17 års erfarenhet från kollektivtrafikbranschen, varav 12 år som vd för Samtrafiken.
– Att öka tempot för att göra resandet smidigt och enkelt för alla är mycket angeläget, säger Gerhard Wennerström.
Sedan 1993 förvaltar Samtrafiken bland annat biljettsamarbetet Resplus. Det ger resenärer möjlighet till långväga tågresande med olika operatörer på en enda biljett.
Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL i Stockholm, tycker att utredaren är en klok och bra person. Samtidigt konstaterar han att utredningen är onödig och tidsödslande:
– Frågan har redan utretts och vad som behövs nu är inte att backa tillbaka till ännu en utredning, utan resurser och handling.
Genom åren har flera upphandlingar av biljettsystem blivit riktiga långkörare. Beslutet om upphandlingsskadeavgift efter Länstrafiken i Västerbotten och Västernorrlands läns trafiks systemskifte kom exempelvis efter en fyra år lång domstolsprocess.
Utredningens förslag ska presenteras senast den 30 april nästa år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer