Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kronor och ören bland miljarder

Detaljerade, tydliga upphandlingskrav inom arbetsrätten som reglerar lön, semester och arbetstider. Så möter Nya tunnelbanan de riktigt stora entreprenader som väntar runt hörnet i Stockholmsområdet.

| 2020-09-18
Niklas Bergman, chef för Nya tunnelbanan. Foto: Region Stockholm.

De villkorsbilagor som nyligen blev klara – ett för byggsektorn och ett för väg och ban – har växt fram i samverkan med Trafikverket och efter en dialog med arbetsmarknadens parter i form av Byggföretagen på arbetsgivarsidan samt Byggnads och Seko inom LO-facken.

Att kollektivavtal utgör basen på svensk arbetsmarknad – och att det saknas lagstadgade minimilöner av det slag som är vanliga i andra länder – speglar bilagorna som är ytterst detaljerade med nivåer för allt från 173,82 kronor i lägsta timlön för maskinförare till bergrumstillägg från 7,60 kronor per timme.

-De arbetsrättsliga villkoren kommer att finnas med i våra kommande upphandlingar och vi undersöker även möjligheten att infoga dem i förfrågningsunderlag för upphandlingar som redan ligger ute, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för Region Stockholms särskilda förvaltning för utbyggd tunnelbana.

-I projektet har vi haft ett bra samarbete med våra leverantörer och inga bekymmer i just de delar som gäller arbetsvillkor, men vi är i början av våra stora projekt. När vi nu närmar oss stora entreprenader med väldigt mycket människor på plats så ville vi ha förtydligade upphandlingskrav klara. Vi ser ju att det finns bekymmer i branschen som det finns skäl att försöka stävja.

Han tillägger att det varit en förhållandevis lång process för att kunna förtydliga arbetsrättsliga villkor i upphandlingar med stöd av LUF, även om de nya villkorsbilagorna delvis överlappar arbetssättet med Region Stockholms uppförandekod för leverantörer.

-Lagen säger att villkoren kan uppfyllas genom centrala kollektivavtal, alternativt genom utstationeringsdirektivet eller motsvarande villkor. Det är i den senare delen som det varit svårdefinierat: vad innebär motsvarande villkor? Det har varit svårt både för branschen att förstå och för beställare att definiera.

-Upphandlingsmyndigheten har jobbat med frågan och tagit fram mallar och villkorsbilagor för ett par yrkesgrupper. Men både vi och Trafikverket har känt länge att vi behöver få mer på plats förhållandevis snabbt, säger Niklas Bergman, som betonar att det miniminivåer som anges i bilagorna med utrymme för överenskommelser om högre ersättning.

Att få upphandlingskraven på plats inför kommande års mer intensiva fas för tunnelbaneutbyggnaden har varit viktigt.

På årsbasis kan det handla om nya avtal som omsluter runt tio miljarder kronor – att jämföra med tilldelningsbesluten hittills i år på totalt drygt tre miljarder kronor.

Nya tunnelbanans förhoppning är mer konkurrens i upphandlingarna framöver. I år har det varit ganska skralt  i den delen  med ett snitt på drygt två anbud per upphandling.

-Hittills har vi främst handlat upp arbetstunnlar och det vi gjort är att se över vår strategi. Inledningsvis gick vi ut med väldigt många förfrågningar samtidigt med svårigheter för entreprenörer att bedöma  utfall och möjligheter att leverera.  Dialogen med marknaden har lett till att vi justerat vår upphandlingsplan, som nu har en jämnare spridning av entreprenader –  och med mellanrum så att utfallet av en upphandling är klart innan nästa anbud lämnas, säger Niklas Bergman.

-Vi har också förändrat en del i våra förfrågningsunderlag för att göra dem mer balanserade riskmässig mellan beställare och entreprenör. Branschdialogen har varit väldigt positiv och jag känner mig trygg med att vi kommer att avtala mer rättvisa villkor som grund för fler anbud och bättre konkurrens.

Möjligen kan det också bli fler anbud som en effekt av pandemin.

-Vi hör från branschen att man är väldigt angelägna om att vi fortsätter våra arbeten enligt fastställd plan nu när corona påverkar marknaden. Man upplever att färre projekt drar igång överlag och tycker det är viktigt att inte vi drar ner på tempot och det är också vår strävan att fortsätta som vanligt. Hittills har vi startat upp våra entreprenader i tid och håller tidsplanerna, säger Niklas Bergman.

Nya tunnelbanan har kostnadsberäknats till 32 miljarder kronor och ska ge en utbyggnad av tunnelbanan till flera av Stockholms grannkommuner – Nacka, Järfälla (Barkarby) och Solna (Arenastaden).

Läs mer: Upphandling Region Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025