Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kronor och ören bland miljarder

Detaljerade, tydliga upphandlingskrav inom arbetsrätten som reglerar lön, semester och arbetstider. Så möter Nya tunnelbanan de riktigt stora entreprenader som väntar runt hörnet i Stockholmsområdet.

| 2020-09-18
Niklas Bergman, chef för Nya tunnelbanan. Foto: Region Stockholm.

De villkorsbilagor som nyligen blev klara – ett för byggsektorn och ett för väg och ban – har växt fram i samverkan med Trafikverket och efter en dialog med arbetsmarknadens parter i form av Byggföretagen på arbetsgivarsidan samt Byggnads och Seko inom LO-facken.

Att kollektivavtal utgör basen på svensk arbetsmarknad – och att det saknas lagstadgade minimilöner av det slag som är vanliga i andra länder – speglar bilagorna som är ytterst detaljerade med nivåer för allt från 173,82 kronor i lägsta timlön för maskinförare till bergrumstillägg från 7,60 kronor per timme.

-De arbetsrättsliga villkoren kommer att finnas med i våra kommande upphandlingar och vi undersöker även möjligheten att infoga dem i förfrågningsunderlag för upphandlingar som redan ligger ute, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för Region Stockholms särskilda förvaltning för utbyggd tunnelbana.

-I projektet har vi haft ett bra samarbete med våra leverantörer och inga bekymmer i just de delar som gäller arbetsvillkor, men vi är i början av våra stora projekt. När vi nu närmar oss stora entreprenader med väldigt mycket människor på plats så ville vi ha förtydligade upphandlingskrav klara. Vi ser ju att det finns bekymmer i branschen som det finns skäl att försöka stävja.

Han tillägger att det varit en förhållandevis lång process för att kunna förtydliga arbetsrättsliga villkor i upphandlingar med stöd av LUF, även om de nya villkorsbilagorna delvis överlappar arbetssättet med Region Stockholms uppförandekod för leverantörer.

-Lagen säger att villkoren kan uppfyllas genom centrala kollektivavtal, alternativt genom utstationeringsdirektivet eller motsvarande villkor. Det är i den senare delen som det varit svårdefinierat: vad innebär motsvarande villkor? Det har varit svårt både för branschen att förstå och för beställare att definiera.

-Upphandlingsmyndigheten har jobbat med frågan och tagit fram mallar och villkorsbilagor för ett par yrkesgrupper. Men både vi och Trafikverket har känt länge att vi behöver få mer på plats förhållandevis snabbt, säger Niklas Bergman, som betonar att det miniminivåer som anges i bilagorna med utrymme för överenskommelser om högre ersättning.

Att få upphandlingskraven på plats inför kommande års mer intensiva fas för tunnelbaneutbyggnaden har varit viktigt.

På årsbasis kan det handla om nya avtal som omsluter runt tio miljarder kronor – att jämföra med tilldelningsbesluten hittills i år på totalt drygt tre miljarder kronor.

Nya tunnelbanans förhoppning är mer konkurrens i upphandlingarna framöver. I år har det varit ganska skralt  i den delen  med ett snitt på drygt två anbud per upphandling.

-Hittills har vi främst handlat upp arbetstunnlar och det vi gjort är att se över vår strategi. Inledningsvis gick vi ut med väldigt många förfrågningar samtidigt med svårigheter för entreprenörer att bedöma  utfall och möjligheter att leverera.  Dialogen med marknaden har lett till att vi justerat vår upphandlingsplan, som nu har en jämnare spridning av entreprenader –  och med mellanrum så att utfallet av en upphandling är klart innan nästa anbud lämnas, säger Niklas Bergman.

-Vi har också förändrat en del i våra förfrågningsunderlag för att göra dem mer balanserade riskmässig mellan beställare och entreprenör. Branschdialogen har varit väldigt positiv och jag känner mig trygg med att vi kommer att avtala mer rättvisa villkor som grund för fler anbud och bättre konkurrens.

Möjligen kan det också bli fler anbud som en effekt av pandemin.

-Vi hör från branschen att man är väldigt angelägna om att vi fortsätter våra arbeten enligt fastställd plan nu när corona påverkar marknaden. Man upplever att färre projekt drar igång överlag och tycker det är viktigt att inte vi drar ner på tempot och det är också vår strävan att fortsätta som vanligt. Hittills har vi startat upp våra entreprenader i tid och håller tidsplanerna, säger Niklas Bergman.

Nya tunnelbanan har kostnadsberäknats till 32 miljarder kronor och ska ge en utbyggnad av tunnelbanan till flera av Stockholms grannkommuner – Nacka, Järfälla (Barkarby) och Solna (Arenastaden).

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Region Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026