Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kronor och ören bland miljarder

Detaljerade, tydliga upphandlingskrav inom arbetsrätten som reglerar lön, semester och arbetstider. Så möter Nya tunnelbanan de riktigt stora entreprenader som väntar runt hörnet i Stockholmsområdet.

| 2020-09-18
Niklas Bergman, chef för Nya tunnelbanan. Foto: Region Stockholm.

De villkorsbilagor som nyligen blev klara – ett för byggsektorn och ett för väg och ban – har växt fram i samverkan med Trafikverket och efter en dialog med arbetsmarknadens parter i form av Byggföretagen på arbetsgivarsidan samt Byggnads och Seko inom LO-facken.

Att kollektivavtal utgör basen på svensk arbetsmarknad – och att det saknas lagstadgade minimilöner av det slag som är vanliga i andra länder – speglar bilagorna som är ytterst detaljerade med nivåer för allt från 173,82 kronor i lägsta timlön för maskinförare till bergrumstillägg från 7,60 kronor per timme.

-De arbetsrättsliga villkoren kommer att finnas med i våra kommande upphandlingar och vi undersöker även möjligheten att infoga dem i förfrågningsunderlag för upphandlingar som redan ligger ute, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för Region Stockholms särskilda förvaltning för utbyggd tunnelbana.

-I projektet har vi haft ett bra samarbete med våra leverantörer och inga bekymmer i just de delar som gäller arbetsvillkor, men vi är i början av våra stora projekt. När vi nu närmar oss stora entreprenader med väldigt mycket människor på plats så ville vi ha förtydligade upphandlingskrav klara. Vi ser ju att det finns bekymmer i branschen som det finns skäl att försöka stävja.

Han tillägger att det varit en förhållandevis lång process för att kunna förtydliga arbetsrättsliga villkor i upphandlingar med stöd av LUF, även om de nya villkorsbilagorna delvis överlappar arbetssättet med Region Stockholms uppförandekod för leverantörer.

-Lagen säger att villkoren kan uppfyllas genom centrala kollektivavtal, alternativt genom utstationeringsdirektivet eller motsvarande villkor. Det är i den senare delen som det varit svårdefinierat: vad innebär motsvarande villkor? Det har varit svårt både för branschen att förstå och för beställare att definiera.

-Upphandlingsmyndigheten har jobbat med frågan och tagit fram mallar och villkorsbilagor för ett par yrkesgrupper. Men både vi och Trafikverket har känt länge att vi behöver få mer på plats förhållandevis snabbt, säger Niklas Bergman, som betonar att det miniminivåer som anges i bilagorna med utrymme för överenskommelser om högre ersättning.

Att få upphandlingskraven på plats inför kommande års mer intensiva fas för tunnelbaneutbyggnaden har varit viktigt.

På årsbasis kan det handla om nya avtal som omsluter runt tio miljarder kronor – att jämföra med tilldelningsbesluten hittills i år på totalt drygt tre miljarder kronor.

Nya tunnelbanans förhoppning är mer konkurrens i upphandlingarna framöver. I år har det varit ganska skralt  i den delen  med ett snitt på drygt två anbud per upphandling.

-Hittills har vi främst handlat upp arbetstunnlar och det vi gjort är att se över vår strategi. Inledningsvis gick vi ut med väldigt många förfrågningar samtidigt med svårigheter för entreprenörer att bedöma  utfall och möjligheter att leverera.  Dialogen med marknaden har lett till att vi justerat vår upphandlingsplan, som nu har en jämnare spridning av entreprenader –  och med mellanrum så att utfallet av en upphandling är klart innan nästa anbud lämnas, säger Niklas Bergman.

-Vi har också förändrat en del i våra förfrågningsunderlag för att göra dem mer balanserade riskmässig mellan beställare och entreprenör. Branschdialogen har varit väldigt positiv och jag känner mig trygg med att vi kommer att avtala mer rättvisa villkor som grund för fler anbud och bättre konkurrens.

Möjligen kan det också bli fler anbud som en effekt av pandemin.

-Vi hör från branschen att man är väldigt angelägna om att vi fortsätter våra arbeten enligt fastställd plan nu när corona påverkar marknaden. Man upplever att färre projekt drar igång överlag och tycker det är viktigt att inte vi drar ner på tempot och det är också vår strävan att fortsätta som vanligt. Hittills har vi startat upp våra entreprenader i tid och håller tidsplanerna, säger Niklas Bergman.

Nya tunnelbanan har kostnadsberäknats till 32 miljarder kronor och ska ge en utbyggnad av tunnelbanan till flera av Stockholms grannkommuner – Nacka, Järfälla (Barkarby) och Solna (Arenastaden).

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Region Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026