Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kronor och ören bland miljarder

Detaljerade, tydliga upphandlingskrav inom arbetsrätten som reglerar lön, semester och arbetstider. Så möter Nya tunnelbanan de riktigt stora entreprenader som väntar runt hörnet i Stockholmsområdet.

| 2020-09-18
Niklas Bergman, chef för Nya tunnelbanan. Foto: Region Stockholm.

De villkorsbilagor som nyligen blev klara – ett för byggsektorn och ett för väg och ban – har växt fram i samverkan med Trafikverket och efter en dialog med arbetsmarknadens parter i form av Byggföretagen på arbetsgivarsidan samt Byggnads och Seko inom LO-facken.

Att kollektivavtal utgör basen på svensk arbetsmarknad – och att det saknas lagstadgade minimilöner av det slag som är vanliga i andra länder – speglar bilagorna som är ytterst detaljerade med nivåer för allt från 173,82 kronor i lägsta timlön för maskinförare till bergrumstillägg från 7,60 kronor per timme.

-De arbetsrättsliga villkoren kommer att finnas med i våra kommande upphandlingar och vi undersöker även möjligheten att infoga dem i förfrågningsunderlag för upphandlingar som redan ligger ute, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för Region Stockholms särskilda förvaltning för utbyggd tunnelbana.

-I projektet har vi haft ett bra samarbete med våra leverantörer och inga bekymmer i just de delar som gäller arbetsvillkor, men vi är i början av våra stora projekt. När vi nu närmar oss stora entreprenader med väldigt mycket människor på plats så ville vi ha förtydligade upphandlingskrav klara. Vi ser ju att det finns bekymmer i branschen som det finns skäl att försöka stävja.

Han tillägger att det varit en förhållandevis lång process för att kunna förtydliga arbetsrättsliga villkor i upphandlingar med stöd av LUF, även om de nya villkorsbilagorna delvis överlappar arbetssättet med Region Stockholms uppförandekod för leverantörer.

-Lagen säger att villkoren kan uppfyllas genom centrala kollektivavtal, alternativt genom utstationeringsdirektivet eller motsvarande villkor. Det är i den senare delen som det varit svårdefinierat: vad innebär motsvarande villkor? Det har varit svårt både för branschen att förstå och för beställare att definiera.

-Upphandlingsmyndigheten har jobbat med frågan och tagit fram mallar och villkorsbilagor för ett par yrkesgrupper. Men både vi och Trafikverket har känt länge att vi behöver få mer på plats förhållandevis snabbt, säger Niklas Bergman, som betonar att det miniminivåer som anges i bilagorna med utrymme för överenskommelser om högre ersättning.

Att få upphandlingskraven på plats inför kommande års mer intensiva fas för tunnelbaneutbyggnaden har varit viktigt.

På årsbasis kan det handla om nya avtal som omsluter runt tio miljarder kronor – att jämföra med tilldelningsbesluten hittills i år på totalt drygt tre miljarder kronor.

Nya tunnelbanans förhoppning är mer konkurrens i upphandlingarna framöver. I år har det varit ganska skralt  i den delen  med ett snitt på drygt två anbud per upphandling.

-Hittills har vi främst handlat upp arbetstunnlar och det vi gjort är att se över vår strategi. Inledningsvis gick vi ut med väldigt många förfrågningar samtidigt med svårigheter för entreprenörer att bedöma  utfall och möjligheter att leverera.  Dialogen med marknaden har lett till att vi justerat vår upphandlingsplan, som nu har en jämnare spridning av entreprenader –  och med mellanrum så att utfallet av en upphandling är klart innan nästa anbud lämnas, säger Niklas Bergman.

-Vi har också förändrat en del i våra förfrågningsunderlag för att göra dem mer balanserade riskmässig mellan beställare och entreprenör. Branschdialogen har varit väldigt positiv och jag känner mig trygg med att vi kommer att avtala mer rättvisa villkor som grund för fler anbud och bättre konkurrens.

Möjligen kan det också bli fler anbud som en effekt av pandemin.

-Vi hör från branschen att man är väldigt angelägna om att vi fortsätter våra arbeten enligt fastställd plan nu när corona påverkar marknaden. Man upplever att färre projekt drar igång överlag och tycker det är viktigt att inte vi drar ner på tempot och det är också vår strävan att fortsätta som vanligt. Hittills har vi startat upp våra entreprenader i tid och håller tidsplanerna, säger Niklas Bergman.

Nya tunnelbanan har kostnadsberäknats till 32 miljarder kronor och ska ge en utbyggnad av tunnelbanan till flera av Stockholms grannkommuner – Nacka, Järfälla (Barkarby) och Solna (Arenastaden).

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Region Stockholm

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta