Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Kreativt hantverk för hållbara affärer

ExpertkommentarGenom mer renoverings- och lagningstjänster samt ett kreativt användande av upphandlingshantverket kan vi gynna hållbara offentliga affärer både ur ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv, skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets expert på hållbarhet.

| 2023-02-06
Lena Mårdh, hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun.

Tidningen Miljö & Utveckling hade i början av december en artikel om ett par dalkarlar som byggde en egen solcellstraktor genom att använda en befintlig gammal traktor.

Hela artikeln visar för mig att det går att vara innovativ, nytänkande och faktiskt få fram lösningar om man bara vill. Dessutom kunde de använda något befintligt och förlänga livslängden på den. Även om det inte framgår av artikeln så antar jag att det har sparats mycket i utsläpp genom att bygga om något befintligt i stället för att köpa något nytt.

Ett annat exempel kommer från vad jag och min man bland annat har sysslat med under julledigheten. Vid flytt vill man ju gärna göra om och dekorera och anpassa det nya hemmet. Då vi nyss har flyttat blev det bland annat ett köksskåp och soffbord över. Efter ytterligare lite funderande på vad vi vill ha i nya boendet inser vi att vi behöver ett mindre skåp i köket och ett avlastningsbord i sovrummet.

Så med lite kreativa idéer, tankar och mer tänkande så bestämmer vi oss för att såga isär soffbordet för att just skapa det där avlastningsbordet. Och köksskåpet minskas också i djupet och blir det nya mindre skåpet i köket som dessutom då automatiskt matchar köksluckorna.

Nu har vi ju självklart inte räknat på arbetstiden. Den ekonomiska besparingen gjorde vi genom att inte köpa nytt för det nya behovet eller på den utsläppsbesparing som vi har gjort genom att återanvända befintliga möbler och göra om dem till något ”nytt”. Men tänk om vi kunde ta dessa tankar och idéer och anpassa dem till hur vi använder befintliga saker i offentlig sektor.

En tanke som är värd att lägga lite tid på är om vi verkligen behöver tillfredsställa vårt behov av olika varor genom att köpa nya varor. Går det i stället att köpa mer renoverings- och lagningstjänster? Antingen om våra ”vanliga” leverantörer kan erbjuda det eller om vi behöver köpa det som en separat tjänst. Eller att vi när vi köper något nytt tar med oss tanken att det ska gå att anpassa och lätt göra om i framtiden när vi justerar vårt behov.

Det jag tror skulle behövas är lite mer nytänkande, tid och möjlighet att vara lite mer kreativ och utnyttja hantverket för att göra bra affärer. Det vill säga att upphandlaren är med lite mer i behovsanalysen och inte bara accepterar det som beställaren säger att den behöver. Att upphandlaren vågar ifrågasätta behovet och projektleder mot organisationens, och samhällets, gemensamma målsättningar.

Skulle vi dessutom köpa mera tjänster så ska vi då också passa på och se hur vi kan gynna den sociala hållbarheten också. Tänkt om vi kunde ha dagliga verksamheter eller upphandla sociala företag som kan renovera, uppgradera eller framför allt bygga om befintliga saker vi har stående överallt. Om inte annat så kommer det offentligas behov av mer tjänster innebära andra arbetsuppgifter och troligtvis fler arbetstillfällen.

Sen växer det ju även upp många nystartade företag som kan leverera både produkter och tjänster för ett annat sätta att konsumera. Jag tänker bland annat på företag som specialiserar sig på att bygga om möbler, laga kläder, sälja leksaker av återvunnet material utan att för den delen kompromissa på kraven på det giftfria.

Men hur hittar vi dessa företag, för det är ju inte de företagen offentlig sektor brukar köpa av. Om det är någon som har ett bra tips på hur vi hittar dessa ”nya” företag så får du gärna dela med dig. Men även här kommer ju hantverket för den bästa affären in och att verkligen identifiera vad det är vi behöver för offentlig sektor. Inte bara köpa det som vi alltid gjort på det sättet som vi alltid har gjort.

Så vem är det som ifrågasätter vad det är vi egentligen behöver köpa och därmed upphandla. Här tror jag att upphandlaren behöver kliva in och ta ett större ansvar att våga ifrågasätta. Men samtidigt måste ju även verksamheten vara med och beskriva sitt behov.

Om vi nu ska lyfta detta till ett större perspektiv, dock på ett mycket förenklat sätt, så finns det ju kanske möjligheter att fler upphandlingar av tjänster kan påverka Sveriges ekonomi och den lågkonjunktur vi går in i, genom att vi ställer om våra köp till att gynna inte bara miljön och de konsumtionsbaserade utsläppen utan även Sveriges ekonomi och förhoppningsvis mildra arbetslösheten.

Sen ska vi inte alltid laga, göra om och renovera om det riskerar att bli kostnadsdrivande eller försämra kvalitén. Men var gränsen går för kostnadseffektivitet är med största sannolikhet väldigt olika utifrån befintligt skick, vad det är som behöver lagas och vad det kostar att renovera. Men hur vet vi var gränsen går om vi inte undersöker den. För i vissa fall kan vi kanske spara pengar genom att laga och renovera i stället för att automatisk bara köpa nytt?

Så vad är det då som stoppar oss frågan att se möjligheterna och vara kreativa?

Det är säkert olika för olika personer och organisationer, men om vi vågar ifrågasätta invanda mönster och lyfta de offentliga affärerna från att bara vara en upphandling, så kan vi göra skillnad.

Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lena Mårdh

Lena Mårdh
Lena Mårdh är hållbarhetsstrateg inom upphandling på Huddinge kommun och ansvarar för att skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer. Hon har flera års erfarenhet av hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Därutöver är hon även kursledare hos Sipu för kursen Hållbar upphandling.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Hållbar upphandling | 10 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Kunskap och rutin för hållbara affärerKunskap och rutin för hållbara affärer
Vad omfattas egentligen av sekretess?Vad omfattas egentligen av sekretess?
Dialogmöten höjer konstens kvalitetDialogmöten höjer konstens kvalitet
Då ska ska-kraven vara uppfylldaDå ska ska-kraven vara uppfyllda
Det positiva med överprövningDet positiva med överprövning
Några betalar men ingen kan uteslutasNågra betalar men ingen kan uteslutas
Bevis för onormalt lågt pris i anbudBevis för onormalt lågt pris i anbud
Intervallutvärderingens sista suckIntervallutvärderingens sista suck
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Tar sikte på -30 och -45
  • Enighet i Örebro om klimatkrav
  • Går längre än EU kräver
  • Vill se nej till 30 motioner
  • Baxar undantagsförslag vidare
  • ”Ta ansvar för uttjänt IT”
  • Riksbanken utreder oegentligheter

Åsikter på sajten

  • Det positiva med överprövningIakttagelserna är artikeln är mycket viktiga. Det är synd att en liknande insikt av hur avgörande leverantörsengagemang är för sunda...
  • Det positiva med överprövningHej! Som du är inne på finns det helt klart många överprövningar som enbart uppstår på grund av att någon...
  • Det positiva med överprövningHej Olle, Intressant perspektiv på överprövningar och KKV:s framtida roll! Jag tror jag håller med, till viss del i alla...
  • Intervallutvärderingens sista suckVet inte riktigt om jag delar påståendet att "Det är svårt att tolka domen på något annat sätt än att...
  • Så kan priser justeras utan indexklausulDirektivet är faktiskt tydligt i den delen, man behöver bara läsa den mer noggrant. Instämmer med Anders.
  • Intervallutvärderingens sista suckBer om ursäkt men den intressanta analysen är tyvärr felaktig. Det finns inget förbud mot att använda modellen som berörs...
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudApplåder för mycket bra analys!
  • Intervallutvärderingens sista suckHur långt ska vi gå i vår iver att undvika intervall? Ska vi enbart tillåta linjära skalor och vad är...
  • Intervallutvärderingens sista suckSom upphandlare kan vi kan förbjuda negativa priser. En upphandlande organisation får ställa krav som förbjuder delpriser med negativa värden....
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudHoppas att HFD tar upp detta. Så viktig fråga.

Senaste inläggen

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv
  • Inköpen måste ingå i det civila försvaret