Karlstads kommun har tillsammans med Jönköpings kommun gjort en både uppmärksammad och omdiskuterad upphandling från British Midland Regional, Flybmi, om en flygrutt till Frankfurt. I helgen anmälde sig det brittiska flygbolaget i konkurs.
Som Inköpsrådet tidigare kunnat rapportera är den sammanlagda ersättningen till flygbolaget 23,8 miljoner kronor per år. För det har man fått två dagliga förbindelser under veckan och en på helgerna.
Det är för dagen oklart hur stora belopp som kommunerna riskerar att förlora på konkursen. Till Sveriges Radio P4 Värmland säger kommunalrådet Per-Samuel Nisser:
– Vad det innebär avtalsmässigt kan jag inte svara på för stunden, det får jag ta reda på och återkomma till.
För att få hem alla dem som bokat resor i samband med Svenska rallyt går estniska Nordica in och flyger tillfälligt på linjen.
– Denna lösning är tillfällig och hur framtiden ser ut med en linje Karlstad-Jönköping-Frankfurt är i nuläget oklart. Vi för diskussioner med olika flygbolag men i nuläget finns ingen ersättare på linjen, säger Hans Wennerholm, vd för Karlstad Airport.
Stor oenighet råder om vem som kan, bör och får genomföra upphandlingar av regelbunden flygtrafik. Karlstads kommun jämställer flyg med markbunden kollektivtrafik och argumenterar med enkelhet för turister och företagare. Trafikverket menar att endast staten kan upphandla och då bara på trafikpliktiga rutter.
Flybmi transporterade i fjol över en halv miljon passagerare. Bolagets närmare 400 medarbetare betjänade 25 europeiska destinationer med 17 flygplan. I ett sista pressmeddelande anges ökade bränslepriser samt allt dyrare CO2-kvoter som skäl för de ekonomiska problemen. Även de många frågetecknen kring Brexit sägs ha inverkat negativt på verksamheten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer