Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Domstol slarvar bort överprövning

Förvaltningsrätten skickade inte överklagandet vidare till kammarrätten. Avtal hann skrivas och Form & Miljö hindras därmed från sin rätt att få sin sak prövad.

| 2016-08-10

Förvaltningsrätten i Stockholm avslog den 20 maj Form & Miljös ansökan om överprövning i en förnyad konkurrensutsättning av skolmöbler på SKI:s ramavtal. Den 30 maj, innan klockan tolv på avtalsspärrens sista dag, överklagade bolaget det beslutet till förvaltningsrätten.

– Vi yrkade att kammarrätten interimistiskt skulle besluta att upphandlingen inte fick avslutas förrän ärendet i sak avgjorts vid kammarrätten, säger Lars Hall, vd för Form & Miljö, som berättar att domstolen dessutom bekräftade att överprövningen kommit in.

Det är nu som förvaltningsrätten slarvar. Överklagandet skickades till kammarrätten först den 31 maj – och då var det för sent. Stockholms stads utbildningsnämnd sluter samma dag avtal med AJ Produkter.

Christian Groth, chefsrådman vid Förvaltningsrätten i Stockholm, beklagar och berättar att anledningen har varit den mänskliga faktorn:

– Den medarbetare som har tagit emot överklagandet har försummat att följa rutinen.

Enligt förvaltningsrättens interna rutiner för handläggning av mål enligt LOU ska överklaganden alltid vidarebefordras direkt till kammarrätten via e-post. I det aktuella målet har så inte skett.

Vilka rutiner har ni för att säkerställa att denna typ av kommunikation mellan domstolar ska fungera?

– Vid kanslimöten och andra arbetsmöten tas återkommande upp vikten av att våra handläggningsrutiner följs till punkt och pricka.

Enligt 16 kap. 6 § andra stycket LOU kunde kammarrätten inte pröva Form & Miljös ansökan och målet avskrevs.

– Jag kan inte se att Form & Miljö kan få sin sak prövad i högre instans, bekräftar Christian Groth.

Lars Hall är, inte oväntat, kritisk:

– Ur ett rättssäkerhets- och samhällsperspektiv är det ytterst olyckligt att man inte kan lita på rättsväsendet, suckar han. För oss är det ”bara” en ekonomisk fråga, men nästa gång kan det ju vara en fråga om liv och död.

Det finns i och för sig en möjlighet att vända sig till Justitiekanslern. Här prövas yrkanden om skadestånd mot staten på grund av fel eller försummelse vid myndighetsutövning.

Kommer ni att dra frågan dit?

– Det är tveksamt, säger Lars Hall. Även om vi är mycket besvikna över att det kan gå till så här kostar en sådan process både tid och pengar.

Bakgrunden till Form & Miljös överprövning var att AJ Produkter inför den förnyade konkurrensutsättningen lagt till sju produkter som inte fanns i bruttoprislistan som lämnades med bolagets grundläggande anbud. Som förvaltningsrätten konstaterar i sin dom tillåter avtalet dock sortimentstillägg.

Det omtvistade är att de sju produkterna finns i Form & Miljös sortiment – och något avtal som tillåter AJ Produkter att sälja dem finns inte. När Stockholms stad frågar leverantören om detta blir svaret att de visst kan leverera dem.

– Med det beskedet nöjer sig både kommun och domstol, konstaterar Lars Hall som tycker att köparens undersökningsplikt borde gå djupare än så.

Förutom att förvaltningsrätten fråntar Form & Miljö företagets rättigheter innebär slarvet att kammarrätten inte kan pröva en fråga som sannolikt har intresse för fler leverantörer och upphandlare.

Läs mer: JuridikSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Domstol slarvar bort överprövning”

  1. Peter Zoné skriver:
    2016-08-11 kl. 11:17

    Tycker allt är ”surt sa räven”. Måste Form &Miljö vänta tills fem i tolv den sista dagen, för att lämna in sin överklagan? De hade 10 dagar på sig att agera.
    Att det är viktigt att alla aktörer följersina ruiner och sköter sina åtaganden är en annan sak. Fel kan alltid uppstå i alla led även i den bästa av världar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta