Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Insyn i insynsrådets arbete

Upphandlingsmyndighetens insynsråd finns för att utöva insyn och ge myndighetschefen råd. Michael Kazmierczak berättar om de frågor som rådet lyft under det gångna året.

| 2019-03-25

Upphandlingsmyndighetens insynsråd fick för ett år sedan en rad nya medlemmar. Till dem som tog plats hör Inköp Gävleborgs verksamhetscontroller Michael Kazmierczak.

– Att få vara med att påverka Upphandlingsmyndigheten, och upphandling i Sverige, känns för mig som en hedersam uppgift, säger han.

I sin årsberättelse skriver myndigheten att insynsrådet har varit mycket aktivt och bidragit med värdefulla synpunkter. Efter ett år av uppdragets sammanlagt tre år passar Inköpsrådet på att fråga Michael Kazmierczak om vad gruppen gör rent praktiskt.

– Inom insynsrådet lyfts strategiska frågor. Det handlar om allt från sociala hänsyn, miljöfrågor, livsmedelsutredningen, digitalisering och nya sätt att upphandla till vad som kan göras för att motverka att det lämnas färre anbud.

Förbättrad inköpsstatistik hör till det som ventilerats särskilt. Den behövs för att strategiskt kunna lyfta den offentliga affären ännu mer i våra kommuner, regioner och statliga myndigheter.

– Statistiken ger oss möjligheter att kunna fokusera på rätt frågor, och med det kan vi ändra förutsättningarna att bli ännu bättre.

Michael Kazmierczak ser många positiva drivkrafter i arbetet med att utveckla den offentliga affären i Sverige. Som kommande potential nämner han samordning av upphandlingsfrågorna mellan myndigheterna.

– Även om den offentliga affären drivs på ett mycket positivt sätt från alla myndigheterna finns det säkert synergier som skulle kunna ge en bättre effekt av den offentliga affären och där en samlad kunskapsbas är viktig. Frågan är redan väckt och var den landar får vi se.

Insynsrådets sammansättning med olika professioner får ett gott betyg. Michael Kazmierczak hoppas såklart att hans erfarenheter kommit till nytta. Han anser att den förhållandevis unga Upphandlingsmyndigheten utvecklas väl:

– Fokus har förflyttats till en mer strategisk roll, och så bör det vara. Jag tycker att myndigheten möter upp till upphandlingssveriges krav och förväntningar på ett mycket bra sätt.

Att tro på affären och låta affären utvecklas är viktigt för Michael Kazmierczak. Oavsett lagstiftning finns det mycket att utveckla mellan upphandlare och anbudsgivare/leverantörer:

– Det gäller att se möjligheten i varje upphandling och därav är dialogen på marknaden viktig för mig.

Läs mer: SamhälleSociala kravUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud