Max Andersson
Max Andersson är CETA-kritisk. Foto: Fredrik Hjerling.

Frihandelsavtal påverkar upphandling

I helgen undertecknades, efter flera års förhandlande, det omdebatterade frihandelsavtalet mellan EU och Kanada. Blir det kanadensiska anbud i din nästa upphandling?

Det vallonska motståndet mot frihandelsavtalet mellan EU och Kanada är brutet. Efter flera års förhandlande kunde EU och Kanada i helgen underteckna CETA, Comprehensive Economic and Trade Agreement.

Den bilaterala överenskommelsen med Kanada är enligt handelskommissionär Cecilia Malmström en milstolpe i EU:s handelspolitik:

– Det är det mest ambitiösa handelsavtal som EU någonsin har ingått. Detta är ett avtal som Europa behöver.

Avtalet öppnar bland annat för avskaffande av praktiskt taget alla tullar i handeln mellan Europa och Kanada. Det innebär även nya möjligheter inom offentlig upphandling. Företag baserade i Kanada kommer att kunna lägga bud i europeiska upphandlingar, på alla myndighetsnivåer, och tvärt om.

Undantag från de nyvunna friheterna finns dock, till exempel inom sjukvårdstjänster och energisektor. Kanada följer EU:s strategi genom att offentliggöra alla offentliga upphandlingar på en enda webbplats.

Alla applåderar inte CETA:s löfte om exempelvis billigare varor från Kanada. Det finns en betydande oro för att detta avtal kan motverka sociala krav vid upphandling.

Den gröna gruppen i EU-parlamentet säger nej till CETA. Max Andersson, miljöpartistisk EU-parlamentariker, anser att parlamentet i Vallonien, till skillnad från flera nationella parlament, gjort sitt jobb och granskat vad avtalet faktiskt betyder:

– När man läst avtalet är det uppenbart att CETA riskerar att begränsa vårt politiska manöverutrymme när det gäller att skydda miljö, konsumenter och fackliga rättigheter, säger han.

Kommunal vill stoppa avtalet medan LO är positivt. Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet och ledamot av riksdagens EU-nämnd, hör till dem som oroas:

– Avtalet gör det svårare för kommuner, landsting och stat att premiera miljövänlig lokal produktion eller minska transportutsläpp.

Formellt måste det mycket omfattande avtalet ratificeras av respektive EU-medlemsland för att gälla fullt ut. Efter att ha fått klartecken från rådet och Europaparlamentets godkännande kommer det dock att vara möjligt att provisoriskt tillämpa avtalet redan från årsskiftet.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *