Sommaren 2018 arrangerade Destination Jönköping utställningen Gladiatorer. Av prognostiserade 75 000 besökare kom 9 000. Förlusten skrevs till 9,5 miljoner kronor.
Efter det förlusttyngda arrangemanget har bolagets rutiner, på uppdrag av kommunen, granskats av revisionsbyrån Deloitte. Det visar sig bland annat att bolagsstyrelsen aldrig fattade något slutligt beslut att genomföra utställningen. Ett inriktningsbeslut finns dock.
Ingen tvekan om att bolaget ville genomföra den italienska utställningen. När svagheter i den ursprungliga kalkylen identifierades, såsom tillkommande kostnader för bland annat väggar och belysning i Kinnarps arena, justerades helt enkelt besökarsiffran upp för att matcha kostnaderna.
Marcus Axelsson, som tidigare i år tillträdde som vd för Destination Jönköping, välkomnar granskningsresultatet:
– Nu har vi en möjlighet att ta till oss av det som utredningen visar och samtidigt vända blad och blicka framåt mot nya spännande utmaningar.
Deloitte anmärker på svag projektstyrning och upphandlingsfel. Även om kostnaden för den konsult som fungerade som agent för Gladiator-utställningen inte nådde brytgränsen slirades det på dokumentationsplikten.
Rådet är att se över internkontrollen av upphandlingar och säkerställa rutiner för styrelsebeslut kring större projekt samt större förändringar av pågående projekt. Att fastställa en delegationsordning beskrivs som nödvändigt, vilket redan gjorts.
– Nu lär vi oss från tidigare satsningar och tar nya steg tillsammans. I sommar har vi bland annat Iron Man 70.3, Jönköpings Marathon och Student-EM i rodd som arrangeras i Jönköping, säger Marcus Axelsson.
Fjolårets sommarhetta skylls för fler kommunala evenemangsfiaskon. Marvel Avengers gjorde allt annat än publiksuccé i Norrköping.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer