Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Från hållbarhet till medvetenhet

ExpertkommentarKärt barn har många namn, hållbarhetskrav, träffsäker upphandling… eller är det bara målmedvetna krav vi ska ställa? Oavsett vilket så behöver det göras på ett strukturerat och systematiskt sätt och att LOU säger att det är ok, skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets expert.

| 2023-08-21
Lena Mårdh, hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun.

Semestertiderna är över för denna gång och det är dags att ta tag i arbetet igen. En annan expertkommentar här på Inköpsrådet var nyligen LOU är ändå inte allt här i världen.

Den satte fingret på vad vi alla troligen redan vet att upphandlingslagstiftningarna är förfarandelagstiftningar och inte reglerar vilka mål som upphandlingen ska nå för att det ska anses vara en lyckad affär. Det måste den egna upphandlande organisationen sätta upp.

Om vi nu själva behöver sätta mål för våra egna affärer varför inte utgå från de mål den egna organisationen sätter upp? Däribland vilka hållbarhetsmål som organisationen ska uppnå. Till exempel, om vi ska minska växthusgasutsläppen så behöver ju rimligtvis även de offentliga affärerna bidra till det målet också. I alla upphandlingar som innehåller någon form av transport eller resa behöver vi därför ställa krav på hur leverantören ska ta sig till platsen för utförandet. Eller varför inte i den mån det går arbeta på distans.

Upphandlingsmyndigheten har benämnt detta som ”Träffsäker upphandling”. Det vill säga ”Med träffsäker upphandling menar de upphandling som möter inköpsbehoven på ett effektivt och uthålligt sätt samtidigt som den bidrar till en hållbar utveckling.” För vi kan numera inte komma ifrån att det är en hållbar utveckling vi måste gå mot.

Allt vi konsumerar har en påverkan på miljön. Världsnaturfonden, WWF, skriver på sin webb att ”Människan lever i dag som om vi hade 1,7 planeter för att ta fram alla resurser och absorbera våra utsläpp. Om alla levde som vi i Sverige skulle det behövas cirka 4 planeter.”

Detta säger sig självt att det inte fungerar i längden och det har vi väl börjat märka av även i Sverige de senaste åren. Fler och fler skogsbränder och skyfall med översvämningar som konsekvens. Med detta kommer sämre och/eller mindre skördar för lantbrukarna, vilket leder till högre matpriser. Vilket i sin tur leder till att livsmedelsupphandlingarna kanske fokuserar ännu mer på pris än att köpa mer ekologiska matvaror.

Detta är det nog ingen som vill. Så kan vi alla lova att göra vårt bästa för att på ett strukturerat och systematiskt sätt börja, eller fortsätta, ställa drivande, relevanta och proportionerliga hållbarhetskrav i alla våra upphandlingar?

Ja jag vill faktiskt våga säga att det är relevant, möjligt och proportionerligt att ställa någon form av hållbarhetskrav i så gott som alla upphandlingar Sverige gör. Det finns väl några undantag i väldigt administrativa tjänster. Och jag menar inte att vi bara ska klämma in ett krav på ett miljöledningssystem i alla upphandlingar som om det skulle lösa alla våra problem.

Nej vi behöver se varje enskild affär och vilken hållbarhetspåverkan den har i form av vilka material som behöver användas, vilken kunskap konsulterna för in i våra organisationer som senare påverkar ett slutresultat eller hur leverantören ska ta sig ut till plasten för att genomföra uppdraget.

För att ta detta första steg är det bra att lista alla avtal/upphandlingar man genomför inom sin organisation. Sen är ett tips att ni sätter er ner med en miljöstrateg samt en strateg för social hållbarhet och tillsammans går igenom de olika behoven, vad de innebär och vilken påverkan på både miljön och den sociala hållbarheten respektive avtal har. Bifogat nedan finns en enkel mall för en struktur ni kan börja med.

Denna så kallande mappningslistan används med fördel sedan vid uppstarten för varje upphandling för att identifiera vilka potentiella hållbarhetskrav som kan vara relevanta att ställa. Men kanske viktigt att påminna om… bara för att det finns en hållbarhetsaspekt kopplat till upphandlingen är det tyvärr inte säkert att marknaden är redo att leva upp till det som skulle behöva göras.

Så undersök vad marknaden är redo för, så att du säkrar upp att ni ställer proportionerliga krav. Några tips på frågor att ställa i marknadsundersökningen skrev jag om i en tidigare artikel.

Sedan jag började arbeta med vår mappningslista och kommunicera kring den så kan jag lova att det har blivit mer medvetna och målinriktade hållbarhetskrav, utan att det är blivit oproportionellt. Ibland efter genomförd marknadsdialog har jag även valt att inte ställa vissa hållbarhetskrav för att inte begränsa konkurrensen eller orsaka för höga anbudspriser.

Men det har också varit en av de verktyg/modeller som har blivit mest efterfrågade av er andra. Så jag hoppas nu att ännu fler kan börja ta efter så att vi tillsammans bidrar till mer hållbara offentliga affärer.

För även om den lagrådsremiss förra regeringen tog fram kring skyldighet att ställa hållbarhetskrav i upphandlingar inte verkar bli av nu, så har vi fortfarande alla möjligheter enligt upphandlingslagstiftningarna att bidra till en hållbar utveckling.

Jag är nämligen ganska säker att de flesta offentliga organisationer i Sverige har någon form av hållbarhetsmål som man ska uppnå och därför kanske vi inte egentligen inte behöver en skärpning av upphandlingslagstiftningarna… även om jag tror att det hade gett oss en skjuts i rätt riktning.

För vill vi ha ytterligare skärpningar av upphandlingslagarna? Eller ska vi bara se till att nyttja alla deras möjligheter.

Och vad säger ni, när kan vi gå bort ifrån att kalla hållbarhetskrav som just hållbarhetskrav? När kan vi integrera dessa krav fullt ut med alla andra krav i kravspecifikationen för att nå våra mål?

Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun

 

 

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhetMiljökravSociala krav

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026