Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nu är dialogen viktigare än någonsin

Vi som levererar tjänster till den offentliga sektorn ser ett fortsatt starkt inflöde av upphandlingar. Det är mer dialog nu än tidigare vilket är extra angeläget i dessa kristider, skriver Johan Liberson som har lång erfarenhet av offentliga affärer.

| 2020-04-27

Att göra affärer inom den del av marknaden som styrs av LOU:s regler är en utvecklande och spännande resa. Vi som arbetar här har ett stort ansvar gällande utveckling av verksamheter, förvaltning av offentliga medel och ett bra affärsklimat präglat av dialog och hållbara affärer.

Efter att ha varit aktiv på denna marknad under snart 20 år är jag fortfarande nyfiken och alltid beredd på det oförutsedda och utmanar gärna organisationer och upphandlingar i syfte att förbättra dialogen.

När covid-19 under senvintern kom skapades det en ny kedja av händelser som ingen kunde förutse.

En stor del av tjänstesektorn har under våren hamnat i en svår situation med varsel och permitteringar av anställda. Det är framför allt mindre företag och egenanställda konsulter som har störst utmaningar i att upprätthålla en god ekonomi eller helt enkelt att överleva som företag.

Många är de initiativ som i dag görs. Upphandlingsmyndigheten lyfter fram detta genom att ge rekommendationer till hur det offentliga Sverige ska agera. Det känns både ansvarsfullt och pragmatiskt. Vi ser även att myndigheter och organisationer följer Upphandlingsmyndighetens påbud och arbetar mer med dialog och förenklingar i syfte att underlätta för nuvarande och nya leverantörer.

Det tackar vi som levererar tjänster till den offentliga sektorn extra för. Många av oss ser i dag ett fortsatt starkt inflöde av upphandlingar och det är mer dialog nu än tidigare vilket känns extra roligt.

Dialog och utvärderingsmodeller har under de år jag arbetat med upphandling gått i cykler. Fokus för inköpet förändras ständigt utifrån politiska initiativ, lagtolkningar, förändringar i inköpsprocessen samt den kompetens och generationsväxling landets inköpsorganisationer är i. 

Under de senaste tio åren har upphandlingarna blivit allt bättre och tonvikten på kvalitet och effektivitet har samsats med en sund prissättning.

Allt är dock inte positivt om upphandling och en del upphandlingar har den senaste tiden följt en trend där flera faktorer påverkat upphandlingen.

En dom från HFD som kom i juni 2018 omkullkastat mycket av det pågående förbättringsarbetet. Många av dagens upphandlingar har fokus på lägsta pris och det känns ibland som att många upphandlare letat fram äldre underlag ur byrålådan.

Marknaden har under fler år varit inne i en högkonjunktur som gjort det svårt för många upphandlingsenheter att hitta och behålla medarbetare. Samtidigt har det uppstått utmaningar att förändra och utveckla upphandlingsmodeller kopplade till det nya landskapet.

I dag är vi inne i en period där ”lägsta pris”-upphandlingar blivit allt vanligare med många nollanbud. Det finna exempel på negativ prissättning i förfrågningsunderlagsmallar samtidigt som kvalitetsdelarna fått en minskad betydelse. Överprövningar och längre processer kännetecknar allt mer en marknad som i stället borde ha fokus på strukturförändringar, effektivitet och bra affärer.

För att på bästa sätt ge våra myndigheter chans att utvecklas, dra nytta av den kunskap som finns och få en effektiv leverans krävs det mer förhandling och dialog. Upphandlingsmyndigheten, SKL Kommentus Inköpscentral och Statens inköpscentral, som redan fokuserar på ännu mer dialog, har ett stort ansvar att ytterligare förbättra upphandlingsklimatet.

Sverige behöver en långsiktig marknad som ger bra villkor för köpare och säljare, mer partnerskap och en effektiv leverans till samhället.

Johan Liberson
Site Manager Public, Ework Group

Har du frågor till Johan Liberson? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: Expertkommentar

Johan Liberson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Johan Liberson

Johan Liberson arbetar inom ett av Sveriges största tjänsteföretag Ework Group. Han är Site Manager Public och är även ansvarig för Ework Groups utveckling och kommunikation med den offentliga sektorn.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026