Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nu är dialogen viktigare än någonsin

Vi som levererar tjänster till den offentliga sektorn ser ett fortsatt starkt inflöde av upphandlingar. Det är mer dialog nu än tidigare vilket är extra angeläget i dessa kristider, skriver Johan Liberson som har lång erfarenhet av offentliga affärer.

| 2020-04-27

Att göra affärer inom den del av marknaden som styrs av LOU:s regler är en utvecklande och spännande resa. Vi som arbetar här har ett stort ansvar gällande utveckling av verksamheter, förvaltning av offentliga medel och ett bra affärsklimat präglat av dialog och hållbara affärer.

Efter att ha varit aktiv på denna marknad under snart 20 år är jag fortfarande nyfiken och alltid beredd på det oförutsedda och utmanar gärna organisationer och upphandlingar i syfte att förbättra dialogen.

När covid-19 under senvintern kom skapades det en ny kedja av händelser som ingen kunde förutse.

En stor del av tjänstesektorn har under våren hamnat i en svår situation med varsel och permitteringar av anställda. Det är framför allt mindre företag och egenanställda konsulter som har störst utmaningar i att upprätthålla en god ekonomi eller helt enkelt att överleva som företag.

Många är de initiativ som i dag görs. Upphandlingsmyndigheten lyfter fram detta genom att ge rekommendationer till hur det offentliga Sverige ska agera. Det känns både ansvarsfullt och pragmatiskt. Vi ser även att myndigheter och organisationer följer Upphandlingsmyndighetens påbud och arbetar mer med dialog och förenklingar i syfte att underlätta för nuvarande och nya leverantörer.

Det tackar vi som levererar tjänster till den offentliga sektorn extra för. Många av oss ser i dag ett fortsatt starkt inflöde av upphandlingar och det är mer dialog nu än tidigare vilket känns extra roligt.

Dialog och utvärderingsmodeller har under de år jag arbetat med upphandling gått i cykler. Fokus för inköpet förändras ständigt utifrån politiska initiativ, lagtolkningar, förändringar i inköpsprocessen samt den kompetens och generationsväxling landets inköpsorganisationer är i. 

Under de senaste tio åren har upphandlingarna blivit allt bättre och tonvikten på kvalitet och effektivitet har samsats med en sund prissättning.

Allt är dock inte positivt om upphandling och en del upphandlingar har den senaste tiden följt en trend där flera faktorer påverkat upphandlingen.

En dom från HFD som kom i juni 2018 omkullkastat mycket av det pågående förbättringsarbetet. Många av dagens upphandlingar har fokus på lägsta pris och det känns ibland som att många upphandlare letat fram äldre underlag ur byrålådan.

Marknaden har under fler år varit inne i en högkonjunktur som gjort det svårt för många upphandlingsenheter att hitta och behålla medarbetare. Samtidigt har det uppstått utmaningar att förändra och utveckla upphandlingsmodeller kopplade till det nya landskapet.

I dag är vi inne i en period där ”lägsta pris”-upphandlingar blivit allt vanligare med många nollanbud. Det finna exempel på negativ prissättning i förfrågningsunderlagsmallar samtidigt som kvalitetsdelarna fått en minskad betydelse. Överprövningar och längre processer kännetecknar allt mer en marknad som i stället borde ha fokus på strukturförändringar, effektivitet och bra affärer.

För att på bästa sätt ge våra myndigheter chans att utvecklas, dra nytta av den kunskap som finns och få en effektiv leverans krävs det mer förhandling och dialog. Upphandlingsmyndigheten, SKL Kommentus Inköpscentral och Statens inköpscentral, som redan fokuserar på ännu mer dialog, har ett stort ansvar att ytterligare förbättra upphandlingsklimatet.

Sverige behöver en långsiktig marknad som ger bra villkor för köpare och säljare, mer partnerskap och en effektiv leverans till samhället.

Johan Liberson
Site Manager Public, Ework Group

Har du frågor till Johan Liberson? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: Expertkommentar

Johan Liberson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Johan Liberson

Johan Liberson arbetar inom ett av Sveriges största tjänsteföretag Ework Group. Han är Site Manager Public och är även ansvarig för Ework Groups utveckling och kommunikation med den offentliga sektorn.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen