Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ett steg fram — 22 steg tillbaka

ExpertkommentarEfter tre år som uppskattad expert på entreprenadupphandling på Inköpsrådet blickar Jakob Waldersten både bakåt och framåt. Har du  upptäckt den röda tråden i hans artiklar?

| 2023-05-22
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Det är sent på söndagskvällen när telefonen piper. Meddelandet är från fredagen men som nyss hemkommen från en del av Norrland med halvdan täckning får jag det först nu. Det är det kommunala skolfastighetsbolaget som vill träffa mig om tjänsten som upphandlingsansvarig jag hade sökte hösten föregående år.

”Shit!” hann jag (ärligt talat) tänka. Hade framhållit entreprenadjuridiken i min ansökan medan mina upphandlingskunskaper var klart begränsade. Men ”fake it, till you make it” som uttrycket lyder, jag snabbpluggade LOU, gick på intervjun och fick jobbet!

Livet som upphandlare
Väl på plats lärde jag känna lika nyanställda Caroline, nyutbildad upphandlare och en fantastisk kollega. Jag visade henne entreprenadjuridiken och hon introducerade mig till offentlig upphandling.

Med tiden lärde jag mig stå på egna ben och fick ett bättre helhetsgrepp om offentlig upphandling vilket gjorde att jag lättare kunde kritiskt granska konsulters tidigare arbete. Det var då jag upptäckte hur ofta det var lekmän som utformade avtalsvillkoren, hur begreppen blandades ihop och hur dåligt förberedda entreprenadprojekt släpptes ut på annons.

För entreprenadupphandling var och är fortfarande ett slags lapptäcksarbete där texter från olika upphandlingar återvänds utan närmare granskning för ”så har man ju alltid gjort”. Det har medfört att man än i dag kräver omfattande uppgifter i onödan, begär trubbiga bevis, tillämpar fel/olämpliga utvärderingskriterier och snäva tidsfrister samt upphandlar ramavtal trots alla fördelar med Dis.

Den som är utan synd kastar första stenen och för egen del låter jag handen vara tom. När jag självkritiskt blickar tillbaka på åren som upphandlare är jag väl medveten om alla egna misstag.

Till en början visste jag lite om samverkansentreprenader, visste inget om mät- och ersättningsregler och hade inte alltid koll på vem, var eller när. ”Bas-P, vad är det?” fick jag fråga en av fastighetsförvaltarna, att upphandla ABK-konsulter fick jag lära mig från grunden och ändamålsenliga krav på försäkring var en svart fläck på kartan.

Med tiden utvecklades både kunskaperna och det egna upphandlingsunderlaget.

Livet som bolagsjurist
Till slut saknade jag det entreprenadjuridiska arbetet och sökte mig vidare. Jag hamnade på andra sidan bordet, på ett större bygg- och anläggningsföretag i min hemstad Uppsala.

Det var en riktig aha-upplevelse.

För som upphandlare är det lätt att föreställa sig hur byggbranschen älskar att prisa in sig och ta igen det på ÄTA-arbeten och hur de gärna struntar i att påtala brister i upphandlingsunderlaget.

Att man gärna håller på informationen stämmer, det finns ingen anbudsgivare med självbevarelsedrift som utan egen vinning skyltar med upphandlande myndighetens misstag innan kontraktet är påskrivet. Eller rättare sagt, det fanns inte det innan HFD uppfann påtalandeskyldigheten.

Däremot är bristfälliga underlag som medför mycket ÄTA-arbeten bara utmattande. ÄTA-arbeten får negativa konsekvenser på kontraktstiden, leder ofta till nollsummeresultat och innebär osäkerhet vid planering av nästa entreprenad – särskilt när kontraktstiden är uppdelad eller när villkoren för ÄTA-arbeten och tidsförlängning ändrats till absurdum.

Därtill kommer de utmaningar som pandemin och kriget och andra kriser inneburit för branschen. Samtidigt ska nya moment som klimatdeklarationer och AMA Funktion hanteras även om jag tror att de båda kommer att föra gott med sig när vanan väl är inne.

Livet som egenföretagare
Men missförstå mig rätt. När jag blickar framåt, numera som egenföretagare, så tror jag att krisernas tid snart är förbi och att vi går en ljusare (mer upplyst) framtid till mötes. En framtid med färre brister i upphandlingsunderlagen, där mer tid avsätts för både upphandling och entreprenader, och där parterna – trots att man inte alltid är överens – sakligt diskuterar på samma språk.

För i entreprenadprojekt hänger allting ihop. Förberedelserna inför upphandlingen påverkar annonsering och utvärdering vilket i sin tur påverkar entreprenaden som i sin tur påverkar resultatet. Det är den röda tråden som löper genom mina artiklar och det är även om detta som jag kommer att fortsätta skriva om.

Jakob Waldersten
jakob@walderstens.com

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt