Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

ExpertkommentarDetta är den andra och sista delen av Jakob Walderstens expertkommentar om frågor som rör tider i entreprenadupphandlingar. I denna del berättar han mer om villkor som rör tiden under själva entreprenaden, men som behöver beaktas redan inför upphandlingen.

| 2023-01-17
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

I min förra expertkommentar redogjorde jag för olika upphandlingsrättsliga villkor och tips gällande tider vid (främst) entreprenadupphandlingar. För sådana entreprenader tillämpar de upphandlande myndigheterna allt som oftast standardavtalen AB 04 eller ABT 06.

AB 04/ABT 06 innehåller bland annat villkor som anger eller reglerar tidsfrister. Villkoren brukar i varierande omfattning bli föremål för ändringar (särregleringar) vilka i sin tur anges i beställarens administrativa föreskrifter (oftast benämnd AF-del, ett begrepp jag också använder nedan).

Det emellertid en rad aspekter som behöver beaktas när man utformar villkor om tider inför entreprenader.

Kontraktstid och entreprenadtid – använd rätt begrepp
Som jag varit inne på till och från i mina artiklar är det viktigt att hålla isär begreppen. I AB04/ABT06 används termerna kontraktstid och entreprenadtid och det är vanligt att dessa sammanblandas.

Med kontraktstid avses enligt AB04/ABT06 helt enkelt den tid för utförande av entreprenaden eller huvuddel som angetts i kontraktet eller annan kontraktshandling.

Kontraktstiden behöver allt som oftast förlängas eller – betydligt ovanligare – förkortas. Dessutom är det inte sällan som entreprenaden färdigställs och godkänns först efter kontraktstidens slut. Tiden från entreprenaden faktiska påbörjande fram till sådant godkännande benämns entreprenadtid och omfattar alltså såväl avtalsenlig justering som avtalsstridig försening.

Igångsättning och färdigställande
Tidpunkten då entreprenaden ska påbörjas hanteras inte i AB/ABT men däremot i AMA AF under AFC/D.42 Igångsättningstid. Under koden ska beställaren ange när entreprenaden får samt senast måste påbörjas. Under AFC/D.45 anges på motsvarande vis när entreprenaden eller en huvuddel ska vara färdigställd.

Om konkreta datum anges riskerar utdragna anbudsutvärderingar och eventuella överprövningar hindra påbörjande i tid. Detta kan medföra krav på tidsförlängning och extra ersättning  från entreprenören (vilket i extrema fall kan utgöra otillåten ändring av kontraktet enligt 17 kap. i LOU).

Ibland anges att ”entreprenaden ska påbörjas snarast efter kontraktstecknande”. Sådan föreskrift bör man inte kombineras med ett datum för färdigställande utan i stället att ”entreprenaden ska vara färdigställd senast ”X [tidsenheter]” efter dess påbörjande”.

Det går givetvis bra att ange att ”entreprenaden får påbörjas direkt efter kontraktstecknande men ska vara igångsatt senast [datum]” där sådant datum sätts med god marginal.

Kontraktstidens längd ska vara skälig och väl tilltagen
En grundläggande utgångspunkt för en lyckad entreprenad är att kontraktstidens längd är avtalsrättsligt skälig och arbetsmiljörättsligt väl tilltagen. Det ligger dessutom i beställarens intresse att färdigställandet är förutsägbart samtidigt som entreprenören inte vill riskera förseningsvite på grund av snäv tidsram.

Skälighetsbedömningen innebär något förenklat att entreprenaden, med beaktande av övriga villkor och förutsättningar, skäligen går att färdigställa i tid. En betongkonstruktion med en torktid på X dagar förutsätter givetvis en kontraktstid som i skälig omfattning överstiger X. Samma bedömning behöver göras för samtliga ingående arbeten, inklusive etablering och besiktningar.

Oberoende av torktider och liknande behöver beräknad tidsåtgång enligt arbetsmiljöreglerna vara så pass väl tilltagen att dessa kan utföras ”i sådan takt att risk för ohälsa och olycksfall undviks” (5 a §, p. 1 i AFS 1999:3). Även planeringen och projekteringen ska ske i så god tid ”före arbetenas utförande att det är möjligt att samordna arbetena utan att arbetsmiljörisker uppstår på grund av tidsbrist vid samordningen” (se 5 b § men också 11 § i nämnda AFS).

Om den upphandlande myndigheten anger kontraktstiden, vilket den i princip alltid gör, är den också arbetsmiljörättsligt ansvarig för kontraktstidens längd enligt reglerna om BAS-P. Kontraktstiden är då också en uppgift vars ”riktighet” beställaren ansvarar för. Entreprenören ska därför kunna utgå från att kontraktstiden är tillräcklig samt uppfyller arbetsmiljöreglerna.

Ändringar av tidspåverkande villkor
Eftersom kontraktstiden har sådan väsentlig betydelse är det viktigt att tänka sig för, särskild vid ändring av standardvillkoren. Några av de vanligare villkorsändringarna som jag rekommenderar att man undviker är:

Ändring av kontraktstiden
Det är väldigt vanligt att rätten till tidsförlängning på grund av ÄTA (ibland även hinder!) inskränks så att förlängning endast medges när summan av ÄTA-arbeten överstigit tio procent.

Ändringen är ganska absurd eftersom den utgår från att värdet av ÄTA-arbeten skulle vara linjär med dess tidsåtgång. Om villkoret nu måste ändras är en mindre olämplig lösning enligt min uppfattning att i stället ange att förlängning medges först sedan tidsåtgången för ÄTA-arbeten överstiger visst antal dagar.

Gränsbeloppsregeln
I utförandeentreprenader har entreprenören enligt i AB 04 rätt att utföra likställda ÄTA-arbeten utan beställarens synpunkter om värdet understiger gränsbeloppet (halvt prisbasbelopp).

Denna regel är vanligtvis bortskriven i AF-delen vilket i praktiken innebär att entreprenören vid minsta lilla ÄTA-arbete måste stanna arbetet och samråda med beställaren. Enligt min uppfattning bör man snarare öka gränsbelopp till åtminstone ett prisbasbelopp.

Granskningstid
Både AB och ABT föreskriver olika former av skyldigheter för beställaren att granska handlingar utan onödigt dröjsmål.

I vissa fall ger föreskriver beställaren statisk granskningstid på exempelvis fem dagar – något som snarare leder till hinderanmälningar än effektiv entreprenad. Hur snabbt granskningen kan förväntas ske beror självklart på handlingarna omfattning och övriga enskilda omständigheter.

Jakob Waldersten
jakob@wkab.nu

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten
Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Aff gör oss och leverantören trygga

– Utan Aff skulle våra upphandlingar bli än mer omfattande, säger Anders Kjellqvist på Micasa. Han uppskattar att Aff uppdateras och utvecklar branschen, och ser stora fördelar med att avtalen använder samma begrepp och struktur. Det skapar trygghet.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Bort från leverantörsberoendetBort från leverantörsberoendet
Inget ramavtal i LUF:s meningInget ramavtal i LUF:s mening
Säpo förnyar råd om säkerhetsskyddSäpo förnyar råd om säkerhetsskydd
Upphandlaren viktig i totalförsvaretUpphandlaren viktig i totalförsvaret
Burlöv ger barnen en röstBurlöv ger barnen en röst
Upprop för prisutvärdering på riktigtUpprop för prisutvärdering på riktigt
”Nej, du tolkar HFD-dom fel””Nej, du tolkar HFD-dom fel”
Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Riksdagsnej till LOU-tillägg
  • ”Nya nitton” gör skillnad
  • Bommar uppföljningen igen
  • Koll på avtal och tänder
  • Örebro och Östersund i framkant
  • ”Referenskrav utestänger de små”
  • Hade velat se fler sanktioner

Åsikter på sajten

  • Upprop för prisutvärdering på riktigtTack för kommentaren. Min bedömning är att en linjärskala med ”knäckpunkter” inte klarar de rekvisit som uppställts av HFD i...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtErt resonemang är korrekt avseende betalningsvilja i förhållande till budget. Ni har alltså en bra teoretisk och affärsmässig grund för...
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastasSigge: ja, i teorin. Men MTR bedriver sin verksamhet i bolag som heter t ex MTR bla bla AB och...
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?Som upphandlare med 15-årig erfarenhet av offentlig upphandling så kan jag se att leverantörssidan knappast gynnas av omotiverade sekretessbedömningar. Björn...
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastasKan detta komma att leda till att SJ:s konkurrent MTR (som till största del ägs av kinesiska staten) kan bli...
  • Rättspraxis i praktikenVäldigt intressant artikel och kloka reflektioner! Det vore verkligen bra om HFD tog upp fler mål som vägleder om hur...
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?Med det resonemanget kan många företag dra sig för att lämna anbud om de inte kan skydda sånt som de...
  • Överprövning tar fortfarande lång tidNågra futuristiska förslag på förbättringar: 1) Utforma lagar så att de flesta normalt funtade personer drar samma slutsatser av det...
  • Hennes matris underlättar uppföljningHej Paula. Det finns en länk till matrisen i slutet av artikeln.
  • Hennes matris underlättar uppföljningTar gärna del av matrisen, tack! //Paula

Senaste inläggen

  • Bort från leverantörsberoendet
  • Inget ramavtal i LUF:s mening
  • Säpo förnyar råd om säkerhetsskydd
  • Upphandlaren viktig i totalförsvaret
  • Burlöv ger barnen en röst
  • Upprop för prisutvärdering på riktigt
  • ”Nej, du tolkar HFD-dom fel”
  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 16 oktober
  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023