Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Ett steg fram — 22 steg tillbaka

ExpertkommentarEfter tre år som uppskattad expert på entreprenadupphandling på Inköpsrådet blickar Jakob Waldersten både bakåt och framåt. Har du  upptäckt den röda tråden i hans artiklar?

| 2023-05-22
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Det är sent på söndagskvällen när telefonen piper. Meddelandet är från fredagen men som nyss hemkommen från en del av Norrland med halvdan täckning får jag det först nu. Det är det kommunala skolfastighetsbolaget som vill träffa mig om tjänsten som upphandlingsansvarig jag hade sökte hösten föregående år.

”Shit!” hann jag (ärligt talat) tänka. Hade framhållit entreprenadjuridiken i min ansökan medan mina upphandlingskunskaper var klart begränsade. Men ”fake it, till you make it” som uttrycket lyder, jag snabbpluggade LOU, gick på intervjun och fick jobbet!

Livet som upphandlare
Väl på plats lärde jag känna lika nyanställda Caroline, nyutbildad upphandlare och en fantastisk kollega. Jag visade henne entreprenadjuridiken och hon introducerade mig till offentlig upphandling.

Med tiden lärde jag mig stå på egna ben och fick ett bättre helhetsgrepp om offentlig upphandling vilket gjorde att jag lättare kunde kritiskt granska konsulters tidigare arbete. Det var då jag upptäckte hur ofta det var lekmän som utformade avtalsvillkoren, hur begreppen blandades ihop och hur dåligt förberedda entreprenadprojekt släpptes ut på annons.

För entreprenadupphandling var och är fortfarande ett slags lapptäcksarbete där texter från olika upphandlingar återvänds utan närmare granskning för ”så har man ju alltid gjort”. Det har medfört att man än i dag kräver omfattande uppgifter i onödan, begär trubbiga bevis, tillämpar fel/olämpliga utvärderingskriterier och snäva tidsfrister samt upphandlar ramavtal trots alla fördelar med Dis.

Den som är utan synd kastar första stenen och för egen del låter jag handen vara tom. När jag självkritiskt blickar tillbaka på åren som upphandlare är jag väl medveten om alla egna misstag.

Till en början visste jag lite om samverkansentreprenader, visste inget om mät- och ersättningsregler och hade inte alltid koll på vem, var eller när. ”Bas-P, vad är det?” fick jag fråga en av fastighetsförvaltarna, att upphandla ABK-konsulter fick jag lära mig från grunden och ändamålsenliga krav på försäkring var en svart fläck på kartan.

Med tiden utvecklades både kunskaperna och det egna upphandlingsunderlaget.

Livet som bolagsjurist
Till slut saknade jag det entreprenadjuridiska arbetet och sökte mig vidare. Jag hamnade på andra sidan bordet, på ett större bygg- och anläggningsföretag i min hemstad Uppsala.

Det var en riktig aha-upplevelse.

För som upphandlare är det lätt att föreställa sig hur byggbranschen älskar att prisa in sig och ta igen det på ÄTA-arbeten och hur de gärna struntar i att påtala brister i upphandlingsunderlaget.

Att man gärna håller på informationen stämmer, det finns ingen anbudsgivare med självbevarelsedrift som utan egen vinning skyltar med upphandlande myndighetens misstag innan kontraktet är påskrivet. Eller rättare sagt, det fanns inte det innan HFD uppfann påtalandeskyldigheten.

Däremot är bristfälliga underlag som medför mycket ÄTA-arbeten bara utmattande. ÄTA-arbeten får negativa konsekvenser på kontraktstiden, leder ofta till nollsummeresultat och innebär osäkerhet vid planering av nästa entreprenad – särskilt när kontraktstiden är uppdelad eller när villkoren för ÄTA-arbeten och tidsförlängning ändrats till absurdum.

Därtill kommer de utmaningar som pandemin och kriget och andra kriser inneburit för branschen. Samtidigt ska nya moment som klimatdeklarationer och AMA Funktion hanteras även om jag tror att de båda kommer att föra gott med sig när vanan väl är inne.

Livet som egenföretagare
Men missförstå mig rätt. När jag blickar framåt, numera som egenföretagare, så tror jag att krisernas tid snart är förbi och att vi går en ljusare (mer upplyst) framtid till mötes. En framtid med färre brister i upphandlingsunderlagen, där mer tid avsätts för både upphandling och entreprenader, och där parterna – trots att man inte alltid är överens – sakligt diskuterar på samma språk.

För i entreprenadprojekt hänger allting ihop. Förberedelserna inför upphandlingen påverkar annonsering och utvärdering vilket i sin tur påverkar entreprenaden som i sin tur påverkar resultatet. Det är den röda tråden som löper genom mina artiklar och det är även om detta som jag kommer att fortsätta skriva om.

Jakob Waldersten
jakob@walderstens.com

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten
Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Lediga jobb

Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Kan vi byta leverantör för tjänst som betalas per timme?

Som fastighetsägare kan du skriva avtal med leverantörer med både fast eller rörlig ersättning. Men får du byta leverantör av en tjänst om det betalas rörligt, alltså per timme eller per kvadratmeter? Vad säger Aff?

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
Föreslår att kinesiskt anbud förkastasFöreslår att kinesiskt anbud förkastas
Ett steg fram — 22 steg tillbakaEtt steg fram — 22 steg tillbaka
Så fixade hon jätteupphandlingenSå fixade hon jätteupphandlingen
Polisens ändringar var inte tillåtnaPolisens ändringar var inte tillåtna
Miljömärkning för att nå en giftfri miljöMiljömärkning för att nå en giftfri miljö
Rivstartade nytt avtal med mässaRivstartade nytt avtal med mässa
Tillsynsbeslut gick inte att överklagaTillsynsbeslut gick inte att överklaga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Ser slutet på speciellt halvår
  • ”Krafttag” mot regelbrott
  • Trio lyfter kategoristyrning
  • Efter kor kommer hönor
  • Kräver bättre uppföljning
  • Ydre i topp
  • Hård kritik mot Göteborgsbolag

Senaste inläggen

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
  • Det finns en trygghet i gamla hjulspår
  • Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt
  • Överprövning tar fortfarande lång tid
  • Snåriga säkerhetskrav styr upphandling
  • Samspel bakom avtalade sommarjobb

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023