Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Enad front för mer forskning

Dra nytta av internationell forskning. Påminn politikerna om att följa upp ny lagstiftning. Se möjligheterna även med kortare, avgränsad forskning.

| 2022-04-06
Inger Ek, Upphandlingsmyndigheten, och Sofia Lundberg, Umeå universitet. Foto: Jenny Drakenlind respektive Alekzandra Granath.

Det är några budskap när ”branschen” nu gör gemensam sak för att stimulera mer forskning. Sveriges offentliga inköpare, SOI, Upphandlingsmyndigheten, Almega, Företagarna och den forskargrupp som letts av professor Sofia Lundberg står bakom ett debattinlägg som kommer att följas upp med uppvaktning av forskningsfinansiärer.

Frågan diskuterades under en paneldebatt vid SOI:s årskonferens förra veckan.

-Bra beslut baseras på fakta och det är ganska mycket tyckande som inte alltid har underlag i den här branschen, sade Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Hon gav en passning till politikerna:

-På ett sätt är det lite lamt från lagstiftarnas sida. Beslut om nya lagar tas men utan att man följer upp om man når de effekter som var avsedda. Här behövs det lite mer ”punch”.

Sofia Lundberg höll med:

-I normalfallet är det självklart att följa upp politik men det finns inget tydligt uppföljningsuppdrag för politik som förs genom offentlig upphandling och för det behövs data.

Den statistikdatabas som Upphandlingsmyndigheten nyligen lanserat såg hon som en bra grund och myndigheten har utlovat att den kommer att utvecklas för att kunna vara en ännu större resurs för bland annat forskning.

-Den behöver få mer djup och vi måste fortfarande vända oss till praktiken för att få tillräckligt med data.  Men statistikdatabasen kan göra stor nytta för att få studenter att till exempelvis skriva examensarbete om offentlig upphandling som lite av en ”teaser” för forskning.

Sofia Lundberg lyfte värdet av att nyttja de möjligheter som finns idag förutom att stimulera till mer forskning.

-En väg är att ge forskare kortare uppdrag att skriva mer populärvetenskapligt om en specifik fråga, ett avgränsat uppdrag med praktiker som mottagare av en rapport. Jag vet av egen erfarenhet att det kan fungera som en ”trigger” för fördjupning som forskare inom offentlig upphandling med mer omfångsrika projekt.

-Det är också viktigt att lyssna till forskning som faktiskt finns – internationell forskning har ofta relevans även för Sverige.

Roger Himmelsköld, ledamot av SOI-styrelsen och upphandlingschef i Huddinge kommun, betonade att upphandlande myndigheten behöver vara aktiva som beställare av forskning.

Han ”levererade” ett antal uppslag för forskning.

-Det finns kritik mot att våra avtal är för statiska och där agila kontrakt kan vara ett svar genom att utvecklingsåtaganden ofta kopplas till en incitamentsmodell. Det är ett exempel på område där forskning behövs.

-Även vilka förutsättningar som måste till för att inköpsorganisationer ska arbeta effektivt skulle behöva forskning. Jag tycker också att forskning om konkurrenseffekter lite dött ut efter den forskning som Statens pris- och kartellnämnd stod bakom på 80-talet och sådana studier skulle vi ha nytta av.

Företagarnas expert Magnus Johansson menade att mer forskning kan öka konkurrensen i offentlig upphandling.

-Forskning skulle absolut kunna döda en del myter som finns bland småföretagare om svårigheterna att delta i offentlig upphandling. I nuläget arbetar endast 27 procent av Företagarnas medlemmar mot offentliga kunder men de som gör det upptäcker att det är en förhållandevis trygg affärsrelation genom att det offentligas behov av varor och tjänster är ganska konstant.

Almegas expert Ulrica Dyrke framhöll möjligheter att utveckla offentliga inköp genom forskning om affärsrelationen under avtalstiden.

-Vi behöver mer kunskap om hur offentlig sektor kan följa upp avtal på ett ändamålsenligt sätt för att vårda leveransen men även möjligheter att avsluta avtal om leverantören inte sköter sig.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling ForskningSOIUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Enad front för mer forskning”

  1. Robin skriver:
    2022-04-08 kl. 09:53

    Inom det identifierade forskningsområdet ”Korruption och kartellbildning” finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera. Det som behövs är ett fungerande system för leverantörskontroll. Ett system som ger upphandlande myndigheter tillgång till den myndighetsinformation de behöver för att genomföra sina lagstadgande kontroller. En lösning på detta problem skulle slå brett och bidra till att de 800 miljarder skattekronor som årligen spenderas på offentlig upphandling enbart går till seriösa leverantörer. Sveriges upphandlande myndigheter förtjänar bättre än att det rådande läget tillåts fortsätta år efter år.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026