Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Enad front för mer forskning

Dra nytta av internationell forskning. Påminn politikerna om att följa upp ny lagstiftning. Se möjligheterna även med kortare, avgränsad forskning.

| 2022-04-06
Inger Ek, Upphandlingsmyndigheten, och Sofia Lundberg, Umeå universitet. Foto: Jenny Drakenlind respektive Alekzandra Granath.

Det är några budskap när ”branschen” nu gör gemensam sak för att stimulera mer forskning. Sveriges offentliga inköpare, SOI, Upphandlingsmyndigheten, Almega, Företagarna och den forskargrupp som letts av professor Sofia Lundberg står bakom ett debattinlägg som kommer att följas upp med uppvaktning av forskningsfinansiärer.

Frågan diskuterades under en paneldebatt vid SOI:s årskonferens förra veckan.

-Bra beslut baseras på fakta och det är ganska mycket tyckande som inte alltid har underlag i den här branschen, sade Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Hon gav en passning till politikerna:

-På ett sätt är det lite lamt från lagstiftarnas sida. Beslut om nya lagar tas men utan att man följer upp om man når de effekter som var avsedda. Här behövs det lite mer ”punch”.

Sofia Lundberg höll med:

-I normalfallet är det självklart att följa upp politik men det finns inget tydligt uppföljningsuppdrag för politik som förs genom offentlig upphandling och för det behövs data.

Den statistikdatabas som Upphandlingsmyndigheten nyligen lanserat såg hon som en bra grund och myndigheten har utlovat att den kommer att utvecklas för att kunna vara en ännu större resurs för bland annat forskning.

-Den behöver få mer djup och vi måste fortfarande vända oss till praktiken för att få tillräckligt med data.  Men statistikdatabasen kan göra stor nytta för att få studenter att till exempelvis skriva examensarbete om offentlig upphandling som lite av en ”teaser” för forskning.

Sofia Lundberg lyfte värdet av att nyttja de möjligheter som finns idag förutom att stimulera till mer forskning.

-En väg är att ge forskare kortare uppdrag att skriva mer populärvetenskapligt om en specifik fråga, ett avgränsat uppdrag med praktiker som mottagare av en rapport. Jag vet av egen erfarenhet att det kan fungera som en ”trigger” för fördjupning som forskare inom offentlig upphandling med mer omfångsrika projekt.

-Det är också viktigt att lyssna till forskning som faktiskt finns – internationell forskning har ofta relevans även för Sverige.

Roger Himmelsköld, ledamot av SOI-styrelsen och upphandlingschef i Huddinge kommun, betonade att upphandlande myndigheten behöver vara aktiva som beställare av forskning.

Han ”levererade” ett antal uppslag för forskning.

-Det finns kritik mot att våra avtal är för statiska och där agila kontrakt kan vara ett svar genom att utvecklingsåtaganden ofta kopplas till en incitamentsmodell. Det är ett exempel på område där forskning behövs.

-Även vilka förutsättningar som måste till för att inköpsorganisationer ska arbeta effektivt skulle behöva forskning. Jag tycker också att forskning om konkurrenseffekter lite dött ut efter den forskning som Statens pris- och kartellnämnd stod bakom på 80-talet och sådana studier skulle vi ha nytta av.

Företagarnas expert Magnus Johansson menade att mer forskning kan öka konkurrensen i offentlig upphandling.

-Forskning skulle absolut kunna döda en del myter som finns bland småföretagare om svårigheterna att delta i offentlig upphandling. I nuläget arbetar endast 27 procent av Företagarnas medlemmar mot offentliga kunder men de som gör det upptäcker att det är en förhållandevis trygg affärsrelation genom att det offentligas behov av varor och tjänster är ganska konstant.

Almegas expert Ulrica Dyrke framhöll möjligheter att utveckla offentliga inköp genom forskning om affärsrelationen under avtalstiden.

-Vi behöver mer kunskap om hur offentlig sektor kan följa upp avtal på ett ändamålsenligt sätt för att vårda leveransen men även möjligheter att avsluta avtal om leverantören inte sköter sig.

Läs mer: Upphandling ForskningSOIUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Enad front för mer forskning”

  1. Robin skriver:
    2022-04-08 kl. 09:53

    Inom det identifierade forskningsområdet ”Korruption och kartellbildning” finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera. Det som behövs är ett fungerande system för leverantörskontroll. Ett system som ger upphandlande myndigheter tillgång till den myndighetsinformation de behöver för att genomföra sina lagstadgande kontroller. En lösning på detta problem skulle slå brett och bidra till att de 800 miljarder skattekronor som årligen spenderas på offentlig upphandling enbart går till seriösa leverantörer. Sveriges upphandlande myndigheter förtjänar bättre än att det rådande läget tillåts fortsätta år efter år.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025