Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dis – flexibelt sätt att upphandla

DisDEL 2 Dynamiskt inköpssystem, Dis, har nu funnits i sex år. Ett lämpligt smeknamn som fastnat hos mig är ”öppet ramavtal”. Ett första steg för att komma igång med Dis är att bygga upp kompetensen internt, skriver Linus de Mander, Forefront Consulting.

| 2024-04-15
Linus de Mander, Forefront Consulting.

Trots många fördelar som lägre risker, ökad konkurrens, ökad flexibilitet, snabbare upphandlingar och bättre leveranser med Dis har många inköps- och upphandlingsavdelningar inte testat upphandlingsmetodiken. Dags att våga testa!

Dynamiskt inköpssystem – vad är det?
Dynamiskt inköpssystem, Dis, eller ”öppet ramavtal” som det ibland också kallas, är en helt elektronisk process för upphandling och lagstiftarens svar på att anpassa LOU till en föränderlig omvärld. Trots namnet är Dis snarare en metod för upphandling, inte ett system.

Metoden innebär att leverantörer kan komma och gå och att köparen gör avrop vid behov. Inga stora åtaganden kring volym och pris behöver ”låsas in” på längre sikt.

Sverige införde möjligheten att använda Dis i lagen den 1 januari 2017, men andra europeiska länder har använt sig av Dis längre än så.

Det finns flera fördelar med Dis:
1 . Leverantörer kan kvalificera sig till Dis och därefter lämna anbud under hela giltighetstiden (kontinuerligt) när det kommer avrop vilket bland annat bidrar till en ökad konkurrens på marknaden.
2. De kvalificerade företagen kan välja om de vill lämna anbud, vilket minskar fallen med ”ovilliga leverantörer”.
3. Anslutning kostar inget och antalet leverantörer får inte begränsas och det finns inte heller samma krav på uppskattad volym och takvolym, vilket även öppnar för mindre och lokala leverantörer att kvalificera sig och lämna anbud.
4. Dis skapar en standardiserad process med möjlighet att förbättra avropen och därmed leveranserna utifrån till exempel marknadssituationen eller lärdomar ifrån tidigare leveranser. Detta kan medföra mer rättssäkra upphandlingar där ohälsosamma relationer med leverantörer undviks, och även att tvister eller problem med obsoleta villkor och priser i upphandlingar minimeras. ”Färska krav varje gång” som en kommun uttrycker denna process.
5. Eftersom leverantörerna redan är pre-kvalificerade blir ledtiden från avrop till leverans kortare och den administrativa bördan kan bli lägre då både den som upphandlar och den som lämnar anbud inte behöver utvärdera respektive fylla i en stor mängd dokumentation vid ett tillfälle.

Potentiella nackdelar med Dis kan vara:
1. Att det i vissa Dis-avrop kan vara svårt att få in anbud då leverantörerna inte är förpliktigade att lämna anbud trots att de är kvalificerade. I dessa fall behöver man analysera orsaken till detta och se om Dis-avropet behöver förändras.
2. Dis leder till mer löpande arbete med att kvalificera leverantörer respektive avrop vilket kan kännas som mer administrativt tungt, blir tidskrävande, men kan framgångsrikt avhjälpas genom att säkerställa en lämplig process och lämpligt systemstöd.
3. En nackdel kan även vara att man inte uppnår samma långa relation till en enskild leverantör som i traditionella ramavtal.

Tre snabba frågor till 25 kommuner 
Med tanke på att möjligheten att använda Dis har funnit i lagstiftningen i mer än sex år, och att konflikter och problem i ramavtal verkar allestädes närvarande, undrade Forefront hur det ligger till med användningen av Dis. Forefront ställde därför tre snabba frågor till 25 kommuner i Stockholmsområdet om deras användning av Dis.

  • 44 procent av kommunerna som svarade hade ett eget Dis, och de flesta av dem hade precis kommit igång med ett enda Dis eller några enstaka.
  • Av de kommuner som har testat Dis ser de flesta fördelarna och kommer att fortsätta använda Dis och även starta nya Dis inom andra områden. Till exempel Nacka och Stockholms kommun utmärkte sig med många egna Dis.
  • Större kommuner verkar ha en större förmåga och vilja att initiera egna Dis, men storleken leder inte automatiskt till att kommunen testat Dis. Även mindre kommuner i Stockholmsområdet har valt att satsa på Dis. Det tyder på att andra faktorer än storlek ligger bakom att man använder/inte använder Dis. De kan vara:
    – Personberoende – upphandlare som vill börja arbeta på ett nytt sätt. Att kommunen valt att satsa på Dis berodde i flera fall på att det inom kommunen finns en enstaka upphandlare som har kunskap om Dis och initierat ett Dis.
    – Att kunskapen om Dis behöver höjas även om alla kommuner kände till Dis.
    – Att det finns andra utmaningar inom inköpsavdelningen som man vill prioritera.
    – Att man upplever att Dis kräver mer administration än att upphandla på andra sätt.

Det finns uppfattningar att Dis inte passar för vissa områden inom vissa kommuner, samtidigt som andra kommuner har valt att ha egna Dis inom just dessa områden.

Flera kommuner lyfte att man självklart utvärderar typ av upphandlingsmetod inför varje nytt upphandlingsbehov, men vid tidsbrist är det troligtvis lättare att välja en traditionell upphandlingsmetod som upphandlarna inom kommunen behärskar väl.

Fördelarna med Dis verkar mindre kända, samtidigt som många lyfter fram ”ökad admin” som en av nackdelarna, även bland kommuner som inte testat Dis.

Systemmässigt är det tre system som används: Tendsign, Kommers och E-avrop. Systemleverantörerna säger att deras system fungerar med Dis förutsätt att rätt modul finns respektive att systemet är konfigurerat, men att det finns en uppfattning inom flera kommuner att Dis är beroende av specifika systemstöd, eller att befintliga systemstöd inte skulle stöda Dis.

En intressant fråga att undersöka vidare är om kommunens installation/konfiguration behöver uppdateras eller om det faktiskt är så att användarnas behov faktiskt behöver mötas bättre av systemstöden för att användandet ska kännas mer effektivt. Vid uppdatering av upphandlingsavdelningens systemstöd är det således viktigt att inte glömma kravställningen kring Dis.

Samtidigt är det flera kommuner som använts sig av Addas Dis (till exempel konstgräs) vilket ändå tyder på att de ser fördelarna men inte vill skapa egna Dis.

Det finns initiala trösklar för att komma igång med Dis, men de som har börjat med Dis ser fördelarna och planerar att skaffa fler Dis. Ett sätt att komma igång är att som ett första steg satsa på att höja kompetensen och samtidigt bestämma sig för att testa och lära sig och sedan jobba
med ständiga förbättringar på vägen.

Det fina med Dis är att det inte behöver bli perfekt från början. Testa!
Linus de Mander,
Managementkonsult, expert inom inköp och upphandling
Forefront Consulting

Serien om Dis:
Del 1: Dis – bra mix av offentligt och privat
Del 2: Dis – flexibelt sätt att upphandla
Del 3: Upphandlings-Ferrarin kvar i garaget

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DisUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026