Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Direktupphandling till högsta instans

Prövningstillstånd har beviljats i högsta instans för ett högintressant upphandlingsärende. Utgången kan påverka principerna för direktupphandling på ett påtagligt sätt.

| 2017-12-07

Högsta förvaltningsdomstolen ska nu kasta ljus över frågor om EU-rättsliga principer om bland annat likabehandling, transparens och öppenhet ska tillämpas vid en överprövning av en direktupphandling. Ett annat spörsmål är i vilken mån reglering i nationell upphandlingslagstiftning ska tillämpas vid en sådan prövning.

Upphandlingen som står i fokus är genomförd av Tekniska verken i Linköping som behövde en ny förvaringslösning för sitt centralarkiv. I och med att värdet understeg brytgränsen genomfördes en direktupphandling med annonsering enligt 15 kap. LUF.

Sex anbud kom in och Senab tilldelades uppdraget. Mot det protesterade Bruynzeel Storage Systems – som fick rätt i förvaltningsrätten. På grund av brister i det konkurrensuppsökande skedet dömdes upphandlingen att göras om.

Tekniska verken poängterar inför kammarrättens beslut att man haft rätt att direktupphandla, men ändå valt att konkurrensutsätta affären. Ska man då bli bunden av förfarandebestämmelserna i 15 kap. LUF?

Nej, anser Tekniska verken. Åsikten är att upplägget istället hjälpt Bruynzeel till ett bättre läge än om arkivutrustningen hade köpts direkt från Senab, vilket alltså hade varit tillåtet.

Argumentet är att eftersom LUF inte innehåller några bestämmelser om utformningen av tilldelningskriterier, eller genomförande av anbudsutvärdering vid direktupphandling, har inga bestämmelser överträtts.

Bruynzeels hållning är att Tekniska verken de-facto sammanställt ett förfrågningsunderlag med ett regelverk för den aktuella upphandlingen. Med detta följer också ett förpliktigande att följa de egna reglerna.

Företaget poängterar nogsamt att även direktupphandlingar omfattas av de EU-rättsliga principerna om likabehandling, icke-diskriminering, ömsesidigt erkännande, proportionalitet och öppenhet.

Kammarrätten ansåg att förfrågningsunderlaget brast genom att öppna för en skönsmässig bedömning. Detta bedömdes strida mot bestämmelserna om likabehandling och öppenhet och domslutet var att göra om upphandlingen.

Läs mer: DirektupphandlingFörfrågningsunderlagJuridikÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

9 kommentarer på "Direktupphandling till högsta instans"

  1. Mattias skriver:
    2017-12-08 kl. 12:08

    Mycket bra att det tas upp i HD. Förhoppningsvis friar de UM. Risken är annars att man väljer bort konkurrensutsättning överhuvudtaget för att slippa bli överprövad. LOUs principer ska självklart följas vid alla offentliga inköp men att man ska bli bunden av paragraf/process för förenklat förfarande är ”overkill”.

    Svara
    1. Justinianus skriver:
      2017-12-08 kl. 13:14

      Visst kan man fortsätta göra ”som man alltid har gjort” i stället för att följa lagen på ett smart sätt, t.ex. genom att konkurrensutsätta marknaden även vid en direktupphandling och lämna ett informellt tilldelningsbesked som inte är överprövningsbart, men det vittnar bara om upphandlarnas utvecklingsmotstånd och styvhet.

      ”Roligt” att upphandlare tror att allt överprövningskrångel och ansvar uteblir om man slipper konkurrensutsättning och gör direktupphandlingar via ett ”telefonförfarande”, trots att ett avtals giltighet kan överprövas oavsett vilket förfarande som har tillämpats.

      Problemet med TV:s upphandling, enligt Kammarrättens dom, ligger i att förfrågningsunderlaget var otydligt utformat, dvs. fälldes på grund av bristande transparens och förutsebarhet. Det stämmer inte att domstolen ogiltigförklarade avtalet för att UM inte har tillämpat vissa lagbestämmelser som gäller förenklat förfarande.

  2. Johan skriver:
    2017-12-11 kl. 09:54

    Bra PT!

    Jag håller för egen del tummarna för att HFD kommer fram till att UM, vid en frivilligt annonserad direktupphandling, kan tvingas att följa sitt eget underlag, men att den juridiska kontrollen av förfrågningsunderlagets innehåll bör vara mycket rudimentär.

    Svara
  3. Lars skriver:
    2017-12-11 kl. 10:42

    ”Roligt” att Justinianus inte inser att domen i praktiken kommer att innebära att UM i större utsträckning undviker att konkurrensutsätta direktupphandlingar. Den praktiska konsekvensen bli alltså mindre konkurrens och dyrare/sämre inköp för skattebetalarna.
    ”Roligt” att Justinianus anser att slöseri med skattebetalarnas pengar inte är ett problem och är någon annans ansvar.
    Domen i sig kanske kan anses vara juridiskt korrekt, men om den är det bör lagstiftningen lämpligtvis ändras.
    Om denna upphandling fälls för att förfrågningsunderlaget är otydligt och otransparent, hur ska man då hantera alla direktupphandlingar som görs utan något förfrågningsunderlag överhuvudtaget? Alla de upphandlingarna ska då per automatik dömas att göras om, ifall någon ifrågasätter dem. Det skulle leda till en enorm ökning av den administrativa bördan för upphandlande myndigheter.
    Att rättspraxis nu ökar den juridiska komplexiteten i att genomföra direktupphandlingar går direkt emot syftet med Anna Ulfsdotter Forssells utredning om hur förfarandena under tröskelvärdet kan förenklas ytterligare. Utredningen heter till och med ”Flexiblare och enklare regler för upphandlingar under EU:s tröskelvärden…” Det känns lite tungt när lagstiftaren hela tiden strävar efter att förenkla samtidigt som rättspraxis rör sig åt ett annat håll.

    Svara
    1. Justinianus skriver:
      2017-12-11 kl. 13:34

      Varför så triggad, Lars, känner du igen dig i begreppet ”telefonupphandlare”?

      Gratis tips: Är du smartare än Tekniska Verken och vill undvika att en direktupphandling överprövas, så låter du bli att tilldela via ett officiellt tilldelningsbeslut och gör det genom ett mindre formellt förfarande, t.ex. mejlbesked.

  4. Nima skriver:
    2017-12-11 kl. 12:05

    Detta är superintressant! Väntar med spänning på HFDs åsikter här.

    Svara
  5. Lars skriver:
    2017-12-11 kl. 16:53

    Nej Justinianus. Du missförstår helt. ”Telefonupphandlare” kommer undan. Det är upphandlare som försöker göra en seriös konkurrensutsättning även av direktupphandlingar som blir lidande om kammarrättens dom står sig i HFD.

    Gällande ditt gratis tips, så är det så att det finns en massa kreativa sätt som man kan använda sig av för att kringgå lagen och rättspraxis. Problemet är just att lagen och rättspraxis är så krångliga att man måste använda sin kreativitet för att kringgå dem. För dig, som måhända är mer högbegåvad än snittet bland upphandlare och upphandlingsjurister, är det säkert inga problem, men för en ensam upphandlare utan större akademiska meriter som sitter själv i en liten kommun och ansvarar för alla upphandlingar, är det ett bekymmer att lagen och rättspraxis inte bidrar till smidiga och affärsmässiga inköp.

    För att citera lagrådet vid deras granskning av vår aktuella upphandlingslagstiftning: ”Direktiven uppvisar brister av olika slag. Det finns bestämmelser som är rätt och slätt obegripliga eller som är tvetydiga och kan ges olika innebörd. Andra har en innebörd som visserligen är begriplig, men som är oförnuftig. Det finns också bestämmelser som strider mot andra bestämmelser.”Lagrådsyttrandet, sid. 3.

    Svara
    1. Justinianus skriver:
      2017-12-12 kl. 12:07

      Vi är överens, Lars, när det gäller lagens (och direktivets) oegentligheter. I den korporatistiska värld som vi lever i anses det tyvärr både förnuftigt och önskvärt att stifta lagar som gagnar privata aktörer på hela samhällets bekostnad. För att få en klarare bild kring varför läget är som det har blivit, måste man granska Unionens lagstiftning ur synvinkeln som omfamnar de 300 miljarder euro som storkapitalet årligen ”smörjer” Bryssels technobyråkrati med genom dylika lobbyister och tankesmedjor…

      Det är lika illa på hemmaplan , då ”våra” inkompetenta och aningslösa politiker har svårt att förstå att den offentliga upphandlingsverksamheten behöver en rejäl tillskärpning för att klara dagens behov. Tiden då en ensam upphandlare kunde ansvara för kommunens alla inköp är tyvärr bakom oss. Att kringgå lagen är inget alternativ, eftersom det endast leder till ytterligare krångel och fördjupning av förtroendekrisen mellan marknadsparterna.

  6. Mattias skriver:
    2017-12-12 kl. 08:39

    Nej, Justinianus, så enkelt är det inte. Allt som kan anses vara ett beslut från UM:s sida kan överprövas via FV. Har ibland fått ta emot överprövningsansökningar som inte ens FV själva vet vad de avser. Det är ibland skrämmande att vissa överprövningsansökningar ens tas upp för behandling i FV, så riktigt så enkelt som du vill få det till är det inte.

    Svara

Lämna ett svar till Mattias Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud