Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Cirkulärt när Malmö köper skyltar

Inslag av både återbruk och återvinning. Det blev resultatet när Malmö stad upphandlade skyltar. ”Vi fick en bra fördelning mellan anbudspris och mervärde för cirkulära krav”, konstaterar upphandlaren Robin Hörqvist.

| 2021-03-12

Malmö stad har tecknat ett koncerngemensamt avtal för skyltar till bland annat skolor, bibliotek, bostadsfastigheter och kontor. Tidigare gjorde förvaltningar och bolag egna direktupphandlingar, alternativt att de ingick i en entreprenadupphandling.

Robin Hörqvist, ansvarig upphandlare, berättar att det tidigt fanns ett mål att få in cirkulära inslag i avtalet. 

– Utmaningen var att skapa cirkulära krav som går att utvärdera och att lägga mervärden på en rimlig nivå så att de inte blir oproportionerliga, säger han.

Inför upphandlingen scannade han marknaden och träffade bland annat ett lokalt skyltföretag som har ett tydligt tänk för återbruk och återvinning.

Malmö stad valde sedan att ställa tre cirkulära krav, vilka kunde generera mervärde som verifieras genom bland annat referenser. 

  1. Att leverantören temporärt lagerhåller skyltar som inte används och reparerar dem vid behov. Mervärde: 10 procents prisavdrag om leverantören har erfarenhet av lagerhållning.
  2. Att leverantören återtar skyltar som inte längre används och återbrukar hela eller delar av dem i sin produktion. Mervärde: 10 procents prisavdrag om leverantören har erfarenhet at tillvägagångssättet.
  3. Att leverantören har en väl utförd materialåtervinningsprocess och avfallshantering. Mervärde: 20 procents prisavdrag om skyltarnas olika material separeras innan återvinning så att aluminium, plast, glas och elektronik kan återvinnas var för sig.

Fem anbud kom in varav fyra godkändes. Men bara ett bolag, Accus AB som också tog hem uppdraget, uppfyllde samtliga krav för mervärde.

Robin Hörqvist, som påbörjade upphandlingen sommaren 2020, är nöjd med utfallet.

– Jag tycker det blev väldigt bra. Förutom miljöfördelarna, som vi kommer att följa upp, är jag övertygad om att vi sparar pengar också eftersom alla skyltar nu köps till avtalade konkurrensutsatta priser. 

Avtalet, som tecknades i början av mars, löper över fyra år och beräknas omfatta 2-3 miljoner kronor per år.

– Nu ska vi bestämma vilka fasta skyltstorlekar verksamheterna ska kunna avropa. Det gör att de enklare kan återanvändas. Intresset är redan stort, bland annat väntar 16 skolor på att få beställa, säger Robin Hörqvist.

 

 

Läs mer: Upphandling CIrkulär ekonomiMalmö stadÅterbrukÅtervinning

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till Stockholms universitet

Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Skräppostfilter och försenat mejl–igenSkräppostfilter och försenat mejl–igen
Ett år med kravet att begränsa skadaEtt år med kravet att begränsa skada
Mest läst på InköpsrådetMest läst på Inköpsrådet
Då får ogiltigt avtal beståDå får ogiltigt avtal bestå
Ingen fråga, ingen skadaIngen fråga, ingen skada
Fler nyheter som påverkar it-avtalFler nyheter som påverkar it-avtal
Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
Kontraproduktiv begäran om sekretessKontraproduktiv begäran om sekretess

Nytt från Upphandling24

  • Tvingas gräva i skattkistan
  • Bäst på att undvika domstol
  • Vinner mark med sysselsättningskrav
  • Skånsk duo stärker samarbetet
  • Ser fram emot att gräva djupt
  • Forskningsbrev ska göra skillnad
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”

Åsikter på sajten

  • Ett år med kravet att begränsa skada@Erik och Sara-Li, vilken bra artikel! @Bid manager, den erfarenhet vi gjort oss där jag arbetar (medelstor myndighet som trillar...
  • Ett år med kravet att begränsa skadaDet vore intressant att höra från upphandlande myndigheter ifall ni upplever en större mängd frågor under upphandlingsprocessen, mer utmanande och...
  • Ett år med kravet att begränsa skadaTack för inspel, och kul att du ifrågasätter vårt påstående! Det här är ju en krönika med just våra åsikter....
  • Ett år med kravet att begränsa skadaMan kan ifrågasätta författarnas påstående om att "det är viktigt att hela målet prövas redan i första instans". Jag hade...
  • Ingen fråga, ingen skadaMen i detta fall tyckte ju anbudsgivaren att de hade offererat ett "professionellt sladd-headset" i enlighet med underlaget. Alltså fanns...
  • Leder golvprispraxis till dåliga affärer?Hannes har klockrena åsikter, tankar och förslag att stävja otyget med fasta och/eller oskäligt låga priser. Jag delar hans åsikt...
  • Då får ogiltigt avtal beståDen risken finns så klart, men jag tror verkligen inte att den ska överdrivas. Det förutsätter att myndigheten skulle fatta...
  • Då får ogiltigt avtal beståFöreligger det inte risk att UM bygger in systematik i att använda och i dessa fall ”utnyttja” denna rättspraxis i...
  • Ingen fråga, ingen skadaSå bra att leverantören uppmanas att under annonseringstiden fråga om sådant som inte är riktigt beskrivet och som kan uppfattas...
  • Ingen fråga, ingen skadaIntressant. Så slutsatsen tyck vara att anbudsgivaren aldrig ska klaga på otydlighet i underlagen under överprövning eftersom det skadar ens...

Senaste inläggen

  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi
  • Vikten av en god planering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 7 mars
  • Agil upphandling | 9 mars
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Fördjupad entreprenadupphandling | 4 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2023