Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Antalet upphandlingar minskar igen

Under fjolåret publicerades upphandlingar till ett värde av omkring 625 miljarder kronor. Antalsmässigt handlar det om en minskning enligt statistik från Visma.

| 2016-07-20

I fjol annonserades sammanlagt 18 486 offentliga upphandlingar enligt Vismas Upphandlingsbarometer 2015. Efter en stor minskning, med ett tapp på sju procent, under 2014 har antalet upphandlingar nu stabiliserats.

– Den tydliga nedgång som vi såg i 2014 års totala siffror, var en effekt av den höjda direktupphandlingsgränsen, menar Peter Gerhardsson, vd på Visma Commerce.

Fast även 2015 minskade antalet upphandlingar.

– Årets blygsamma minskning, med en kvarts procent, indikerar en stabilisering och anpassning efter den nya nivån, fortsätter han.

Bedömningen är att Gotland, Kronoberg och Uppsala län har landets bästa upphandlingsklimat. Rankingen bygger på antal upphandlingar per 100 000 invånare, genomsnittligt antal anbud per upphandling samt andelen överprövade upphandlingar.

Bäst klimat råder i de län där det publiceras många upphandlingar per invånare, där det är många anbudsgivare per upphandling och få överprövade upphandlingar.

Förra årets topplacerade Kalmar län har tappat i placering och återfinns först på delad 19:e plats. I botten finns även Skåne och Södermanland.

Dessvärre syns en negativ trend vad gäller deltagande i upphandlingar. I fjol lockade varje upphandling i genomsnitt 4,3 anbudsgivare, jämfört med 4,4 under 2014. Flitigast är företagarna i Stockholm, där deltog i snitt 5,0 anbudsgivare per upphandling.

Läs mer: AnbudKonkurrensStatistik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Antalet upphandlingar minskar igen”

  1. Fredrik Tamm skriver:
    2016-07-21 kl. 09:25

    En intressant utveckling som sannolikt inte har så mycket med det ökade antalet direktupphandlingar att göra. Den höjda gränsen som kom i juli 2014 hann sannolikt inte få något större genomslag samma år och ser man till den stora effekten av denna höjda gräns är det snarare så att det är fler direktupphandlingar som inte längre skulle anses vara otillåtna. (pga av dess värde.)

    Snarare är det kanske så att vi ser en utveckling där upphandlande myndigheter i allt större utsträckning gör samlade upphandlingar samt att det görs fler och fler upphandlingar av olika former av ”mäklare”. För övrigt något som är under utredning av KKV och UHM huruvida denna form av 3-parts funktion är förenlig med LOU.

    Är det så är det en utveckling som definitivt inte främjar mindre företags möjligheter att vinna kontrakt via upphandling även om nästan 90% av antalet leverantörer till offentlig sektor är SME-företag. Dvs ca 195 000 st. Hur många av dessa som deltar i upphandlingar och lägger anbud är fortfarande en siffra som UHM har kvar att ta fram.

    En annan teori kring antalet minskade upphandlingar enligt statistiken är så klart att underlagen kanske inte är fullständiga. Sverige har ju fått kraftig kritik avseende bristande statistik och därför är det viktigt att när dessa underlag görs gällande att det finns en tydlighet i hur underlagen är framtagna.

    Som läsare saknar jag viss källhänvisning i underlagen för att kunna köpa slutsatserna rakt av. Detsamma gäller när det framlagda värdet presenteras. Vad bygger siffran 650 mdr kr på? Är det uppskattade annonsvärden eller är det faktiskt utfall och gäller det alla upphandlande myndigheter, inklusive offentligt ägda bolag, eller avser värdet ”bara” myndigheter, landsting och kommuner?

    Svara

Lämna ett svar till Fredrik Tamm Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift