Rickard Andersson och Klara Hanell Strand
Rickard Andersson och Klara Hanell Strand är nominerade. Foto: Anbudspriset.

Knivskarp konkurrens om prestigepris

ANBUDSPRISET 2018 Hamnar Anbudspriset hos Svenska Bostäder, SKL Kommentus Inköpscentral eller Täby kommun? Om några dagar, på torsdag under Almegas upphandlingsdag, får vi svaret.

Finalisterna inför utdelningen av Anbudspriset 2018 visar på bredden i vad som upphandlas i Sverige av idag: från utbildning och larm till kompletta bostadshus. Gemensamt för dessa tre upphandlingar, som sållats fram av en namnkunnig prisjury, är att det också handlar om goda affärer i dialog med marknaden.

Fredrik Olin, upphandlare vid Svenska Bostäder, slog samman larmförmedling och jouraktiviteter till en funktionsupphandling:

– Vi ville hitta ett sätt att utvärdera kvalitet i uppdraget, säger han och förklarar att kriterier som organisation, branschkännedom och dokumentation vägde tungt.

Ramavtalet har förenklat hanteringen för beställarna. Svenska Bostäder använder nu detta sätt att upphandla även andra tjänster.

Att snabbt få fram både bra och billiga bostäder är en rejäl utmaning. Upphandlingen Bostadshus 2016 ledde till ett ramavtal som möjliggör avrop av permanenta flerbostadshus på ett snabbt, flexibelt och kostnadseffektivt sätt.

I denna konkurrenspräglade dialog hade upphandlarna Klara Hanell Strand och Rickard Andersson, efter en förkvalificering, dialogmöten med förkvalificerade leverantörer i vilka de fick vara med och påverka upphandlingens utformning innan publicering.

– Målet var att komma åt den optimala kombinationen av kvalitet och pris och då måste man ha med leverantörerna i processen.

Upphandlingen var ett samverkansprojekt mellan SKL Kommentus Inköpscentral, Sveriges kommuner och landsting och Affärsconcept.

Täby kommuns upphandling av ett auktorisationssystem för vuxenutbildning gjordes tillsammans med ytterligare sju norrortskommuner. Upphandlaren Jesper Nyreröd beskriver något som kan likställas med ett dynamiskt inköpssystem.

De leverantörer som når skallkravsnivån blir auktoriserade och nya leverantörer kan ansluta sig löpande. Samarbetet bryts heller inte efter fyra år, utan löper vidare.

– Den ständiga dialogen, via en kontaktperson, visar sig vara uppskattad.

För de elever som vill gå en vuxenutbildning underlättar systemet. Vid terminsstart väljer de själva den leverantör och den utbildning de önskar bland de kvalificerade.

Almegas upphandlingsdag arrangeras torsdagen den 22 mars på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *