När Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst ska sociala krav ställas som är i nivå med kollektivavtal. Det beslutade landstingsfullmäktige redan i juni månad.
– Vi fortsätter ta ansvar för att färdtjänsten ska bli bättre och en viktig del är att foga in krav på förarnas villkor när det gäller lön, arbetstid och semester, säger Fredrik Wallén, kristdemokratisk ordförande för färdtjänstberedningen.
Han säger att man idag tydligt ser hur färdtjänsttaxi har problem med bilar som inte kommer i tid och att resenärerna inte får ett tillräckligt bra bemötande.
– Nu har vi gjort en utredning och studerat vad vi kan ändra.
Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, menar att det är ett gyllene tillfälle att ge färdtjänsten en nystart när nuvarande färdtjänstavtal går ut. Kravet är att landstinget ska se över hela organisationen.
– Vi måste få en färdtjänst som resenärerna kan lita på, säger hon och menar att alliansen missar chansen till förändring när en ny upphandling nu förbereds.
Problemet bedöms vara beställningscentralen som kopplar ihop bilar och resenärer. Enligt Malin Karlsson bidrar den till att pressa priser som gör att många taxiförare i dag inte har råd att ta färdtjänstresor.
Receptet är att landstinget tar över beställningscentralen i egen regi:
– Det skulle öka konkurrensen samtidigt som landstinget också får ett arbetsgivaransvar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer