Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägval för miljöbilspolitiken

Nya EU-direktiv för miljöbilar riskerar att utestänga upphandling av biogasbilar om den föreslagna svenska tolkningen går igenom. Kritikstormen från en rad organisationer och politiker har redan fått regeringen att flagga för en reträtt.

| 2021-06-02
Tomas Eneroth, regeringen, och Mats-Ola Larsson, IVL. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet, respektive IVL.

-Det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den nya, svenska miljöbilsdefinitionen föreslås gälla från 1 januari 2022 och fram till 28 juni tar regeringen emot remissvar.

Med det nya regelverket förbinder sig Sverige att nå upp till en kvot att 38,5 procent av offentlig upphandling ska uppfylla EU-kravet som ”ren lätt bil”, vilket elfordon gör.

Regeringskansliet betonar att förslaget inte skulle innebära något förbud att upphandla biogasfordon och pekar på resterande utrymme på 61,5 procent.

Men kritiska röster höjs med en annan tolkning. En rad tunga regionföreträdare menar i ett debattinlägg att den svenska implementeringen av EU-direktivet riskerar att slå undan benen för biogas i vägtransportsektorn.

Forskningsinstitutet IVL menar i sitt remissvar att föreslagna ändringar i förordningar i praktiken skulle göra det omöjligt för statliga myndigheter att välja fordonsgas.

Detta genom att begreppet miljöbil som styr statliga myndigheters upphandling omdefinieras till ren lätt bil. Om nuvarande miljöbilsbegrepp används finns ett utrymme kvar för att upphandla fordon som drivs med biogas, enligt IVL:

–Förslaget och grundidén om att styra mot de miljömässigt bästa fordonen och en högre andel eldrift är bra. Det är bara ett avsnitt i promemorian som har fått en olycklig formulering. Den riskerar att utestänga biogasbilar från upphandling i statliga myndigheter. På den delen har vi lämnat in ett enkelt förslag på justering, säger Mats-Ola Larsson, sakkunnig på IVL.

Gröna bilister var tidigt ute med att påtala tänkbara konsekvenser med en ny miljödefinition, som man bedömer leder til att staten endast i undantagsfall får upphandla biogasbilar.

”Signalvärdet skulle också medföra att kommuner, regioner, företag och privatpersoner drar sig för att skaffa biogasbil.”, skriver Gröna bilisters projektledare Per Östborn i ett blogginlägg.

Gröna bilister menar också att en ny definition så nära inpå introduktionen av den nuvarande – som började gälla 1 juli ifjol – kan vara skadlig i sig.

”I folkdjupet har miljöbilspolitiken kommit att upplevas som hattig: ena dagen är etanolbilar bra och gynnas, den andra är de dåliga och förmånerna tas bort. Ena dagen är snåla dieselbilar av godo och får miljöbilsförmåner, sedan är de av ondo och politikerna vänder dem ryggen.”

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöbilTomas Eneroth

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vägval för miljöbilspolitiken"

  1. Johan Ihrman skriver:
    2021-06-03 kl. 14:29

    Ja det är ju helt bakvänt att inte ”hissa” biogas fordon då:
    – Idag är det det bästa alternativet sett till alla delar i hållbarhet med beaktande av alla miljömålen att köra med biogasbilar och bussar.
    Näst bäst är El från förnyelsebara energikällor.
    – Systemet för att framställa biogas är etablerat och hela logistikkedjan kring sopsortering etc. finns i de flesta kommuner fullt utbyggt. Vi kan ju inte skrota detta och göra sopsorteringen ”onödig”.

    Svara
  2. Magnus Andersson skriver:
    2021-06-04 kl. 12:38

    Problemet är ju givetvis också att om övriga Europa inte handlar bilar som drivs av fordonsgas kommer heller inte de europeiska tillverkarna av bilar satsa på tekniken. Detta kommer i praktiken innebära att svenska myndigheter, kommuner, regioner, företag och privatpersoner ändå inte kommer ha några bilar att köpa. Så även om Sverige tolkar detta annorlunda och skapar lokala riktlinjer kommer det ändå inte få någon egentlig effekt.

    Svara

Lämna ett svar till Magnus Andersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026