Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägval för miljöbilspolitiken

Nya EU-direktiv för miljöbilar riskerar att utestänga upphandling av biogasbilar om den föreslagna svenska tolkningen går igenom. Kritikstormen från en rad organisationer och politiker har redan fått regeringen att flagga för en reträtt.

| 2021-06-02
Tomas Eneroth, regeringen, och Mats-Ola Larsson, IVL. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet, respektive IVL.

-Det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den nya, svenska miljöbilsdefinitionen föreslås gälla från 1 januari 2022 och fram till 28 juni tar regeringen emot remissvar.

Med det nya regelverket förbinder sig Sverige att nå upp till en kvot att 38,5 procent av offentlig upphandling ska uppfylla EU-kravet som ”ren lätt bil”, vilket elfordon gör.

Regeringskansliet betonar att förslaget inte skulle innebära något förbud att upphandla biogasfordon och pekar på resterande utrymme på 61,5 procent.

Men kritiska röster höjs med en annan tolkning. En rad tunga regionföreträdare menar i ett debattinlägg att den svenska implementeringen av EU-direktivet riskerar att slå undan benen för biogas i vägtransportsektorn.

Forskningsinstitutet IVL menar i sitt remissvar att föreslagna ändringar i förordningar i praktiken skulle göra det omöjligt för statliga myndigheter att välja fordonsgas.

Detta genom att begreppet miljöbil som styr statliga myndigheters upphandling omdefinieras till ren lätt bil. Om nuvarande miljöbilsbegrepp används finns ett utrymme kvar för att upphandla fordon som drivs med biogas, enligt IVL:

–Förslaget och grundidén om att styra mot de miljömässigt bästa fordonen och en högre andel eldrift är bra. Det är bara ett avsnitt i promemorian som har fått en olycklig formulering. Den riskerar att utestänga biogasbilar från upphandling i statliga myndigheter. På den delen har vi lämnat in ett enkelt förslag på justering, säger Mats-Ola Larsson, sakkunnig på IVL.

Gröna bilister var tidigt ute med att påtala tänkbara konsekvenser med en ny miljödefinition, som man bedömer leder til att staten endast i undantagsfall får upphandla biogasbilar.

”Signalvärdet skulle också medföra att kommuner, regioner, företag och privatpersoner drar sig för att skaffa biogasbil.”, skriver Gröna bilisters projektledare Per Östborn i ett blogginlägg.

Gröna bilister menar också att en ny definition så nära inpå introduktionen av den nuvarande – som började gälla 1 juli ifjol – kan vara skadlig i sig.

”I folkdjupet har miljöbilspolitiken kommit att upplevas som hattig: ena dagen är etanolbilar bra och gynnas, den andra är de dåliga och förmånerna tas bort. Ena dagen är snåla dieselbilar av godo och får miljöbilsförmåner, sedan är de av ondo och politikerna vänder dem ryggen.”

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöbilTomas Eneroth

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vägval för miljöbilspolitiken"

  1. Johan Ihrman skriver:
    2021-06-03 kl. 14:29

    Ja det är ju helt bakvänt att inte ”hissa” biogas fordon då:
    – Idag är det det bästa alternativet sett till alla delar i hållbarhet med beaktande av alla miljömålen att köra med biogasbilar och bussar.
    Näst bäst är El från förnyelsebara energikällor.
    – Systemet för att framställa biogas är etablerat och hela logistikkedjan kring sopsortering etc. finns i de flesta kommuner fullt utbyggt. Vi kan ju inte skrota detta och göra sopsorteringen ”onödig”.

    Svara
  2. Magnus Andersson skriver:
    2021-06-04 kl. 12:38

    Problemet är ju givetvis också att om övriga Europa inte handlar bilar som drivs av fordonsgas kommer heller inte de europeiska tillverkarna av bilar satsa på tekniken. Detta kommer i praktiken innebära att svenska myndigheter, kommuner, regioner, företag och privatpersoner ändå inte kommer ha några bilar att köpa. Så även om Sverige tolkar detta annorlunda och skapar lokala riktlinjer kommer det ändå inte få någon egentlig effekt.

    Svara

Lämna ett svar till Johan Ihrman Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud