Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägval för miljöbilspolitiken

Nya EU-direktiv för miljöbilar riskerar att utestänga upphandling av biogasbilar om den föreslagna svenska tolkningen går igenom. Kritikstormen från en rad organisationer och politiker har redan fått regeringen att flagga för en reträtt.

| 2021-06-02
Tomas Eneroth, regeringen, och Mats-Ola Larsson, IVL. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet, respektive IVL.

-Det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den nya, svenska miljöbilsdefinitionen föreslås gälla från 1 januari 2022 och fram till 28 juni tar regeringen emot remissvar.

Med det nya regelverket förbinder sig Sverige att nå upp till en kvot att 38,5 procent av offentlig upphandling ska uppfylla EU-kravet som ”ren lätt bil”, vilket elfordon gör.

Regeringskansliet betonar att förslaget inte skulle innebära något förbud att upphandla biogasfordon och pekar på resterande utrymme på 61,5 procent.

Men kritiska röster höjs med en annan tolkning. En rad tunga regionföreträdare menar i ett debattinlägg att den svenska implementeringen av EU-direktivet riskerar att slå undan benen för biogas i vägtransportsektorn.

Forskningsinstitutet IVL menar i sitt remissvar att föreslagna ändringar i förordningar i praktiken skulle göra det omöjligt för statliga myndigheter att välja fordonsgas.

Detta genom att begreppet miljöbil som styr statliga myndigheters upphandling omdefinieras till ren lätt bil. Om nuvarande miljöbilsbegrepp används finns ett utrymme kvar för att upphandla fordon som drivs med biogas, enligt IVL:

–Förslaget och grundidén om att styra mot de miljömässigt bästa fordonen och en högre andel eldrift är bra. Det är bara ett avsnitt i promemorian som har fått en olycklig formulering. Den riskerar att utestänga biogasbilar från upphandling i statliga myndigheter. På den delen har vi lämnat in ett enkelt förslag på justering, säger Mats-Ola Larsson, sakkunnig på IVL.

Gröna bilister var tidigt ute med att påtala tänkbara konsekvenser med en ny miljödefinition, som man bedömer leder til att staten endast i undantagsfall får upphandla biogasbilar.

”Signalvärdet skulle också medföra att kommuner, regioner, företag och privatpersoner drar sig för att skaffa biogasbil.”, skriver Gröna bilisters projektledare Per Östborn i ett blogginlägg.

Gröna bilister menar också att en ny definition så nära inpå introduktionen av den nuvarande – som började gälla 1 juli ifjol – kan vara skadlig i sig.

”I folkdjupet har miljöbilspolitiken kommit att upplevas som hattig: ena dagen är etanolbilar bra och gynnas, den andra är de dåliga och förmånerna tas bort. Ena dagen är snåla dieselbilar av godo och får miljöbilsförmåner, sedan är de av ondo och politikerna vänder dem ryggen.”

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöbilTomas Eneroth

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vägval för miljöbilspolitiken"

  1. Johan Ihrman skriver:
    2021-06-03 kl. 14:29

    Ja det är ju helt bakvänt att inte ”hissa” biogas fordon då:
    – Idag är det det bästa alternativet sett till alla delar i hållbarhet med beaktande av alla miljömålen att köra med biogasbilar och bussar.
    Näst bäst är El från förnyelsebara energikällor.
    – Systemet för att framställa biogas är etablerat och hela logistikkedjan kring sopsortering etc. finns i de flesta kommuner fullt utbyggt. Vi kan ju inte skrota detta och göra sopsorteringen ”onödig”.

    Svara
  2. Magnus Andersson skriver:
    2021-06-04 kl. 12:38

    Problemet är ju givetvis också att om övriga Europa inte handlar bilar som drivs av fordonsgas kommer heller inte de europeiska tillverkarna av bilar satsa på tekniken. Detta kommer i praktiken innebära att svenska myndigheter, kommuner, regioner, företag och privatpersoner ändå inte kommer ha några bilar att köpa. Så även om Sverige tolkar detta annorlunda och skapar lokala riktlinjer kommer det ändå inte få någon egentlig effekt.

    Svara

Lämna ett svar till Johan Ihrman Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026