Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utlovar färskare hållbarhetskriterier

Kritiken mot ”dammiga” hållbarhetskriterier tog skruv. Upphandlingsmyndigheten kommer i år att prioritera upp denna arbetsuppgift och utlovar dessutom en genomgång av samtliga kriterier vart tredje år.

| 2018-03-23

Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier har beskrivits som både oambitiösa och dåligt uppdaterade. Nu kommer myndighetens svar på den beska kritiken från Gunilla Glasare vid Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

– Vi har tagit fram en ny förvaltningsplan och kommer att gå igenom samtliga våra miljökriterier vart tredje år, säger Annie Stålberg, chef för hållbarhetsenheten vid Upphandlingsmyndigheten.

Den genomgång som Miljöinstitutet IVL har gjort på uppdrag av SKL visar att mer än hälften av dagens kriterier år från år 2014 eller ännu äldre. Dessutom noteras att många kriterier inte är tilläckligt ambitiösa för att bidra till miljöutveckling.

Annie Stålberg lovar att det vid genomgången ska kontrolleras att innehållet är uppdaterat och om kriterierna är drivande eller ska revideras alternativt avvecklas:

– Vi kommer även att bli tydligare kring när kriteriet senast har uppdaterats så inga tveksamheter finns kring detta.

Upphandlingsmyndigheten betonar att man, som ett led i att hålla hållbarhetskriterierna relevanta och aktuella, ständigt jobbar för att hålla dem uppdaterade. Arbetet med kriterierna har i år utsetts till en särskilt prioriterad uppgift.

Databasen består i dagsläget av över 600 hållbarhetskriterier. Genomgången sker med hjälp av en prioriteringsmodell. Kriterier med stor miljöpåverkan och som omfattar stora upphandlingsvolymer kommer att gås igenom först. Även kriterier som används i stor omfattning är högt prioriterade.

Just nu pågår arbete inom flera områden.

– Bland annat fokuserar vi mycket på sjukvårdens förbrukningsartiklar och uppdatering av dessa kriterier pågår för flera olika produkter, säger Annie Stålberg.

Kriterierna tas fram i samarbete med expertgrupper. Dessa består av representanter från branschorganisationer, miljöorganisationer, näringsliv, stat, landsting och kommun vilket gör kriterierna brett förankrade.

Läs mer: FörfrågningsunderlagHållbarhetPraktisktUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Utlovar färskare hållbarhetskriterier"

  1. Sara skriver:
    2018-03-31 kl. 13:21

    Upphandlingsmyndigheten har inte kunnat leverera resultat pga att många kompetenta medarbetare har sagt upp sig i protest mot svagt ledarskap och att cheferna är inkompetenta.
    Många nya som inte har rätt kompetens har rekryterats pga sina nära kontakter med cheferna och dessvärre med väldigt höga löner vilket det har skapat mycket missnöje. I hållbarhetsenheten är det fler än 10 personer som har sagt upp sig sedan 2017 eller inte fick stanna efter sin visstidsanställning trots rätt kompetens inom hållbarhetsområdet.
    Många medarbetare har påpekat att kriterierna måste uppdateras under de senaste tre åren men fick inget gehör. Eftersom några av dem i den ordinarie personalen inte klarar av sitt arbete pga brist på rätt kunskap så rekryteras kompetenta personer tillfälligt för att göra jobbet vilket det skedde under 2016 och 2017.
    Nu gör Upphandlingsmyndigheten detta igen för att lära upp sina medarbetare det arbete de har blivit anställda för och inte klarar av, med hjälp av visstidsanställda. Slavarbete för visstidsanställda och resultate av gediget arbete kommer att presenteras av befintlig personal externt. På detta sätt backar upp cheferna sina nära och kära medarbetare som de har själv anställt. Den person som anställdes att arbeta med förbrukningsartiklar har inte levererat något resultat under tre år hon har varit anställd. Hon har varken kompetens inom upphandling eller hållbarhetsområdet och har gjort bort sig i många möten med externa aktörer. Detta är skandal för Upphandlingsmyndigheten och för Ardalan Shekarabi som ska få ordning och reda på offentliga medel.

    Svara
  2. Fd anställd på UHM skriver:
    2018-03-31 kl. 17:40

    Bekräftar även detta. Jag är en av de ”kompetenta” som visstidsanställdes. Har följt fortsättningen av mitt arbete som efter att jag lämnade tyvärr hamnat hos de mer priviligierade (men inte lika kompetenta) på myndigheten. Resultatet därefter.

    Svara

Lämna ett svar till Fd anställd på UHM Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud