Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Utlovar färskare hållbarhetskriterier

Kritiken mot ”dammiga” hållbarhetskriterier tog skruv. Upphandlingsmyndigheten kommer i år att prioritera upp denna arbetsuppgift och utlovar dessutom en genomgång av samtliga kriterier vart tredje år.

| 2018-03-23

Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier har beskrivits som både oambitiösa och dåligt uppdaterade. Nu kommer myndighetens svar på den beska kritiken från Gunilla Glasare vid Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

– Vi har tagit fram en ny förvaltningsplan och kommer att gå igenom samtliga våra miljökriterier vart tredje år, säger Annie Stålberg, chef för hållbarhetsenheten vid Upphandlingsmyndigheten.

Den genomgång som Miljöinstitutet IVL har gjort på uppdrag av SKL visar att mer än hälften av dagens kriterier år från år 2014 eller ännu äldre. Dessutom noteras att många kriterier inte är tilläckligt ambitiösa för att bidra till miljöutveckling.

Annie Stålberg lovar att det vid genomgången ska kontrolleras att innehållet är uppdaterat och om kriterierna är drivande eller ska revideras alternativt avvecklas:

– Vi kommer även att bli tydligare kring när kriteriet senast har uppdaterats så inga tveksamheter finns kring detta.

Upphandlingsmyndigheten betonar att man, som ett led i att hålla hållbarhetskriterierna relevanta och aktuella, ständigt jobbar för att hålla dem uppdaterade. Arbetet med kriterierna har i år utsetts till en särskilt prioriterad uppgift.

Databasen består i dagsläget av över 600 hållbarhetskriterier. Genomgången sker med hjälp av en prioriteringsmodell. Kriterier med stor miljöpåverkan och som omfattar stora upphandlingsvolymer kommer att gås igenom först. Även kriterier som används i stor omfattning är högt prioriterade.

Just nu pågår arbete inom flera områden.

– Bland annat fokuserar vi mycket på sjukvårdens förbrukningsartiklar och uppdatering av dessa kriterier pågår för flera olika produkter, säger Annie Stålberg.

Kriterierna tas fram i samarbete med expertgrupper. Dessa består av representanter från branschorganisationer, miljöorganisationer, näringsliv, stat, landsting och kommun vilket gör kriterierna brett förankrade.

Läs mer: FörfrågningsunderlagHållbarhetPraktisktUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Utlovar färskare hållbarhetskriterier"

  1. Sara skriver:
    2018-03-31 kl. 13:21

    Upphandlingsmyndigheten har inte kunnat leverera resultat pga att många kompetenta medarbetare har sagt upp sig i protest mot svagt ledarskap och att cheferna är inkompetenta.
    Många nya som inte har rätt kompetens har rekryterats pga sina nära kontakter med cheferna och dessvärre med väldigt höga löner vilket det har skapat mycket missnöje. I hållbarhetsenheten är det fler än 10 personer som har sagt upp sig sedan 2017 eller inte fick stanna efter sin visstidsanställning trots rätt kompetens inom hållbarhetsområdet.
    Många medarbetare har påpekat att kriterierna måste uppdateras under de senaste tre åren men fick inget gehör. Eftersom några av dem i den ordinarie personalen inte klarar av sitt arbete pga brist på rätt kunskap så rekryteras kompetenta personer tillfälligt för att göra jobbet vilket det skedde under 2016 och 2017.
    Nu gör Upphandlingsmyndigheten detta igen för att lära upp sina medarbetare det arbete de har blivit anställda för och inte klarar av, med hjälp av visstidsanställda. Slavarbete för visstidsanställda och resultate av gediget arbete kommer att presenteras av befintlig personal externt. På detta sätt backar upp cheferna sina nära och kära medarbetare som de har själv anställt. Den person som anställdes att arbeta med förbrukningsartiklar har inte levererat något resultat under tre år hon har varit anställd. Hon har varken kompetens inom upphandling eller hållbarhetsområdet och har gjort bort sig i många möten med externa aktörer. Detta är skandal för Upphandlingsmyndigheten och för Ardalan Shekarabi som ska få ordning och reda på offentliga medel.

    Svara
  2. Fd anställd på UHM skriver:
    2018-03-31 kl. 17:40

    Bekräftar även detta. Jag är en av de ”kompetenta” som visstidsanställdes. Har följt fortsättningen av mitt arbete som efter att jag lämnade tyvärr hamnat hos de mer priviligierade (men inte lika kompetenta) på myndigheten. Resultatet därefter.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Kan vi byta leverantör för tjänst som betalas per timme?

Som fastighetsägare kan du skriva avtal med leverantörer med både fast eller rörlig ersättning. Men får du byta leverantör av en tjänst om det betalas rörligt, alltså per timme eller per kvadratmeter? Vad säger Aff?

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
Föreslår att kinesiskt anbud förkastasFöreslår att kinesiskt anbud förkastas
Ett steg fram — 22 steg tillbakaEtt steg fram — 22 steg tillbaka
Så fixade hon jätteupphandlingenSå fixade hon jätteupphandlingen
Polisens ändringar var inte tillåtnaPolisens ändringar var inte tillåtna
Miljömärkning för att nå en giftfri miljöMiljömärkning för att nå en giftfri miljö
Rivstartade nytt avtal med mässaRivstartade nytt avtal med mässa
Tillsynsbeslut gick inte att överklagaTillsynsbeslut gick inte att överklaga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Ser slutet på speciellt halvår
  • ”Krafttag” mot regelbrott
  • Trio lyfter kategoristyrning
  • Efter kor kommer hönor
  • Kräver bättre uppföljning
  • Ydre i topp
  • Hård kritik mot Göteborgsbolag

Senaste inläggen

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
  • Det finns en trygghet i gamla hjulspår
  • Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt
  • Överprövning tar fortfarande lång tid
  • Snåriga säkerhetskrav styr upphandling
  • Samspel bakom avtalade sommarjobb

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023