Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingscenter ska läggas ner

Det upphandlingscenter som Norrköping och Linköping driver tillsammans föreslås upphöra. Även om det finns fortsatt intresse för samarbete ska upphandlingsfunktionen återgå till respektive kommun.

| 2019-10-07

Norrköping och Linköping tar från och med årsskiftet hem upphandlingsfunktionen till respektive kommun. Förslaget är att upplösa det gemensamma upphandlingscenter som servat båda kommunerna.

Syftet med de gemensamma servicecentren, det fanns ett för upphandling och ett för lönehantering, var en högre effektivitet. Enligt kommunernas pressmeddelande har detta inte kunnat uppnås.

Av olika skäl har verksamheten inte kunnat ges de förutsättningar som planerats från början. Till exempel har Upphandlingscenter inte haft möjlighet att ta ett helhetsansvar för hela inköpsprocessen.

Enligt Niklas Borg, moderat kommunstyrelseordförande i Linköping, skiljer sig de båda kommunernas utmaningar. Det kräver i sin tur olika typer av politiska inriktningar:

– Framför allt används upphandlingar som ett strategiskt styrmedel inom ett antal viktiga områden för kommunerna, vilket gör att behoven ser olika ut.

Lars Stjernkvist är socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Norrköping. Han beskriver samarbetet som lärorikt och de erfarenheterna tas med framåt.

– Mycket har fungerat bra, men vi har framförallt i upphandlingsfrågor haft olika behov och närheten till verksamheten har varit viktig.

Både Linköping och Norrköping kommer att bilda upphandlingsfunktioner inom respektive kommun. Upphandlingscenters samtliga medarbetare erbjuds anställning.

Lönecenter övergår till Norrköpings kommun. Linköping avtalar om att köpa all löne- och personaladministration från Norrköping under en omställningsperiod på tre år.

Båda politikerna poängterar att samarbetena inom kompetensförsörjning, infrastruktursatsningar, universitetsfrågor och näringslivsutveckling ska fortsätta. Dessutom finns det en gemensam organisation kring räddningstjänsten i Östra Götaland.

Beslut om Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionens framtid behöver fattas av kommunfullmäktige i båda kommunerna.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: PolitikPraktisktUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingscenter ska läggas ner"

  1. Richard skriver:
    2019-10-09 kl. 14:35

    Trist att det inte fungerat tillräckligt bra.

    Hur ska Linköping kunna avtala om att köpa all löne- och personaladministration från Norrköping under en omställningsperiod på tre år?
    Det är väl upphandlingspliktigt?

    Svara
  2. Bengt Johansson skriver:
    2019-10-23 kl. 18:23

    Inte något konkret i svaren överhuvudtaget! Hur kan ni som journalister nöja er med sådant snömos från politikerna?

    Svara
  3. Simon Gharib skriver:
    2021-12-10 kl. 21:19

    Hej när detta träde i kraft var det om de okända projektet som ni ville dela omtanke med. Mvh Simon.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud