Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Piteå elbussarna på rull

Piteå kommuns utdragna upphandling av busstrafik är nu i mål. Tolv nya elbussar rullar på stadens gator. ”Vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, så det har varit en knölig väg att vandra”, konstaterar enhetschef Rebecka Granström.

| 2021-07-08

Den 1 juli övertog Nobina trafikavtalet för bussar i Piteå kommun. Tolv nya elbussar trafikerar tätorten.

– Vi är jätteglada att Nobina valt att etablera verksamhet här hos oss. Vi både hoppas och tror att samarbetet kommer att ge en positiv utveckling av kollektivt resande med buss, säger Rebecka Granström, chef för enheten Trafik- och bygg, Samhällsbyggnadsförvaltningen, Piteå kommun.

Avtalet sträcker sig över 10 år. Avtalstiden valdes med hänsyn till avskrivningstiden på nya fordon för att minimera risken för kostnadsdrift och locka så många anbudsgivare som möjligt, enligt Rebecka Granström.

Hon kan blicka tillbaka på en upphandlingsprocess med många utmaningar. Den första upphandlingen, som inleddes 2018, fick underkänt av förvaltningsrätten med motiveringen att utvärderingsmodellen inte var tillräckligt transparent. 

– Vi tänkte lite utanför boxen och utvärderade med en jury bestående av åtta representanter från allmänheten. Tanken var, lite förenklat, att utvärdera anbudsgivarnas möjlighet att utveckla trafiken och öka resande med buss över tid. Det fungerade bra tycker jag, och genererade verkligen en kvalitativ utvärdering sett ur upphandlarens och beställarens perspektiv. 

Domstolen höll dock alltså inte med. Kommunen avbröt upphandlingen och gjorde om den. 

Även nu blev det en överprövning då en anbudsgivare ansåg att utvärderingsmodellen var oproportionerlig. 

– Frågan har egentligen aldrig prövats i sak eftersom domstolen ansåg att ansökan om överprövning inkommit för sent. Anbudsgivaren höll inte med om det och överklagade domen.  

En rad juridiska turer senare är Piteå kommun nu i mål. 

– Totalt tror jag att vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, inte bara överprövningar utan också andra saker till exempel utlämnande av handling och överklaganden, så det har varit en knölig väg att vandra, säger Rebecka Granström och tillägger: 

– Men nu rullar bussarna i alla fall!

Vad har ni haft för andra utmaningar med upphandlingen?

– Den kanske största utmaningen har varit att skapa upphandlingsföreskrifter och avtalsvillkor som är attraktiva för så många anbudsgivare som möjligt och som fungerar i praktiken men som inte gör att kostnaderna skenar,  säger Rebecka Granström.

Hon beskriver konkurrensen om busstrafiken i Norrbotten som i det närmaste obefintlig under många år, vilket inneburit en risk för just skenande kostnader. 

Att skapa en utvärderingsmodell som är balanserad, rimlig och bra har varit en annan utmaning, enligt Rebecka Granström.

– Målet har varit en utvärderingsmodell som ger ett avtal med rimliga kostnader i kombination med ”bättre” miljöförutsättningar och ökad attraktionskraft för kollektivt resande. 

Hur resonerade ni kring miljökraven?

– Eldrift har aldrig varit ett ska-krav. Ska-kravet var nya bussar av miljöklass Euro 6. Eldrift gav istället ett relativt högt mervärde, som ökade progressivt beroende på andel el-drift. För 100 procent eldrift utgick ett mervärde på 6 miljoner kronor. Det bedömde vi motsvarade kostnadsökningen mellan nya Euro 6-bussar med dieseldrift, och nya elbussar av ett märke som produceras i små serier. 

I Piteå finns en verkstad för service och underhåll av elbussarna av det märke som produceras i små serier. Det ansågs därför rimligt att utgå från dessa i mervärdesberäkningen, förtydligar Rebecka Granström. 

– Detta eftersom vi inte ville begränsa konkurrensen så att bara stora anbudsgivare var intresserade av att lämna anbud. Vi kombinerade också mervärdesmodellen med avtalsvillkor som anger att kommunen ansvarar för att tillhandahålla elinfrastrukturen. Trafikoperatören får dock själv ”tanka” bussarna med el och bära kostnaden för elförbrukning, säger Rebecka Granström.

Piteå kommun har också lagt mycket kraft på att fundera på hur avtalsvillkoren ska se ut för att det ska bli så kostnadseffektivt som möjligt att utveckla avtalet under avtalstiden utan att behöva göra en ny upphandling.  

– Befolkningsmängden väntas öka ganska mycket de kommande 10 åren, vilket gör att det kan behövas mer busstrafik. Den främsta miljövinsten uppstår ju faktiskt om Piteåborna väljer att åka buss istället för att ta bilen, och för det krävs möjlighet till utveckling av avtalet och trafiken löpande, konstaterar Rebecka Granström.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BusstrafikPiteå kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026