Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Piteå elbussarna på rull

Piteå kommuns utdragna upphandling av busstrafik är nu i mål. Tolv nya elbussar rullar på stadens gator. ”Vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, så det har varit en knölig väg att vandra”, konstaterar enhetschef Rebecka Granström.

| 2021-07-08

Den 1 juli övertog Nobina trafikavtalet för bussar i Piteå kommun. Tolv nya elbussar trafikerar tätorten.

– Vi är jätteglada att Nobina valt att etablera verksamhet här hos oss. Vi både hoppas och tror att samarbetet kommer att ge en positiv utveckling av kollektivt resande med buss, säger Rebecka Granström, chef för enheten Trafik- och bygg, Samhällsbyggnadsförvaltningen, Piteå kommun.

Avtalet sträcker sig över 10 år. Avtalstiden valdes med hänsyn till avskrivningstiden på nya fordon för att minimera risken för kostnadsdrift och locka så många anbudsgivare som möjligt, enligt Rebecka Granström.

Hon kan blicka tillbaka på en upphandlingsprocess med många utmaningar. Den första upphandlingen, som inleddes 2018, fick underkänt av förvaltningsrätten med motiveringen att utvärderingsmodellen inte var tillräckligt transparent. 

– Vi tänkte lite utanför boxen och utvärderade med en jury bestående av åtta representanter från allmänheten. Tanken var, lite förenklat, att utvärdera anbudsgivarnas möjlighet att utveckla trafiken och öka resande med buss över tid. Det fungerade bra tycker jag, och genererade verkligen en kvalitativ utvärdering sett ur upphandlarens och beställarens perspektiv. 

Domstolen höll dock alltså inte med. Kommunen avbröt upphandlingen och gjorde om den. 

Även nu blev det en överprövning då en anbudsgivare ansåg att utvärderingsmodellen var oproportionerlig. 

– Frågan har egentligen aldrig prövats i sak eftersom domstolen ansåg att ansökan om överprövning inkommit för sent. Anbudsgivaren höll inte med om det och överklagade domen.  

En rad juridiska turer senare är Piteå kommun nu i mål. 

– Totalt tror jag att vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, inte bara överprövningar utan också andra saker till exempel utlämnande av handling och överklaganden, så det har varit en knölig väg att vandra, säger Rebecka Granström och tillägger: 

– Men nu rullar bussarna i alla fall!

Vad har ni haft för andra utmaningar med upphandlingen?

– Den kanske största utmaningen har varit att skapa upphandlingsföreskrifter och avtalsvillkor som är attraktiva för så många anbudsgivare som möjligt och som fungerar i praktiken men som inte gör att kostnaderna skenar,  säger Rebecka Granström.

Hon beskriver konkurrensen om busstrafiken i Norrbotten som i det närmaste obefintlig under många år, vilket inneburit en risk för just skenande kostnader. 

Att skapa en utvärderingsmodell som är balanserad, rimlig och bra har varit en annan utmaning, enligt Rebecka Granström.

– Målet har varit en utvärderingsmodell som ger ett avtal med rimliga kostnader i kombination med ”bättre” miljöförutsättningar och ökad attraktionskraft för kollektivt resande. 

Hur resonerade ni kring miljökraven?

– Eldrift har aldrig varit ett ska-krav. Ska-kravet var nya bussar av miljöklass Euro 6. Eldrift gav istället ett relativt högt mervärde, som ökade progressivt beroende på andel el-drift. För 100 procent eldrift utgick ett mervärde på 6 miljoner kronor. Det bedömde vi motsvarade kostnadsökningen mellan nya Euro 6-bussar med dieseldrift, och nya elbussar av ett märke som produceras i små serier. 

I Piteå finns en verkstad för service och underhåll av elbussarna av det märke som produceras i små serier. Det ansågs därför rimligt att utgå från dessa i mervärdesberäkningen, förtydligar Rebecka Granström. 

– Detta eftersom vi inte ville begränsa konkurrensen så att bara stora anbudsgivare var intresserade av att lämna anbud. Vi kombinerade också mervärdesmodellen med avtalsvillkor som anger att kommunen ansvarar för att tillhandahålla elinfrastrukturen. Trafikoperatören får dock själv ”tanka” bussarna med el och bära kostnaden för elförbrukning, säger Rebecka Granström.

Piteå kommun har också lagt mycket kraft på att fundera på hur avtalsvillkoren ska se ut för att det ska bli så kostnadseffektivt som möjligt att utveckla avtalet under avtalstiden utan att behöva göra en ny upphandling.  

– Befolkningsmängden väntas öka ganska mycket de kommande 10 åren, vilket gör att det kan behövas mer busstrafik. Den främsta miljövinsten uppstår ju faktiskt om Piteåborna väljer att åka buss istället för att ta bilen, och för det krävs möjlighet till utveckling av avtalet och trafiken löpande, konstaterar Rebecka Granström.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BusstrafikPiteå kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud