Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny praxis påverkar upphandlad busstrafik

En EU-dom om vad som definierar en verksamhetsövergång rör om i bussbranschen. Facket ser domen som en välkommen förstärkning av arbetsrätten, men arbetsgivare befarar problem med ännu krångligare regelverk.

| 2020-04-24

EU-domstolens avgörande C-298/18, Grafe och Pohle, har tidigare analyserats i en juridsk krönika.

Enligt LO-TCO rättsskydds bedömning kommer leverantörsbyten inom upphandlad busstrafik nu att klassas som verksamhetsövergångar med arbetsgivaransvar som följer med till den nya entreprenören.

Avgörande är inte längre om bussarna övergår till en ny entreprenör, vilket gällt sedan en dom från 2001.

LO-TCO rättsskydd framhåller att domen inte enbart påverkar upphandlad busstrafik utan även andra upphandlingar av tjänster där materiella tillgångar inte tas över på grund av nya krav från upphandlaren.

-Vi ser positivt på den nya domen som ändrar förutsättningarna ganska radikalt genom att nästan all ny upphandling av busstrafik kommer att utgöra verksamhetsövergång och att all personal då per automatik följer med över till den nya entreprenören, säger Sussanne Lundberg, chef för arbetsrättsenheten vid LO-TCO rättsskydd.

-Den tidigare domen från 2001 ledde till att det blev möjligt att säga upp all personal, främst busschaufförer, i samband med byte av entreprenör. Entreprenörer har fritt kunnat välja vilka som fått återanställning. Det beror på att det i tidigare rättspraxis hade stor betydelse om bussarna övertogs och utvecklingen har gått mot att det nästan aldrig sker på grund av nya teknik- och miljökrav som ställs.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen är däremot bekymrad över domens konsekvenser.

-Bedömningen om det är fråga om en verksamhetsövergång i anställningsskyddslagens mening är frågor som är mycket svåra att göra för bussföretag. Risken att göra en felaktig bedömning är stor. De ekonomiska konsekvenserna vid en felaktig bedömning kan vara stora, både för det överlåtande och övertagande företaget. Den nu aktuella domen ändrar inte på det, säger vd Marcus Dahlsten.

-Alltsedan regelverket skapades har det byggt på att arbetsgivare måste göra en analys av hur verksamheten har bedrivits och kommer att bedrivas hos andra företag. Analysen omfattar ett flertal kriterier som arbetsgivare måste ha klart för sig, bland annat om det övertagande företaget har för avsikt att anställa personal från det överlåtande företaget och om det övertagande företaget tänker använda sig av samma materiella tillgångar som det överlåtande företaget.

Transportföretagen såg den tidigare domen från 2001 som väl fungerande vägledning, men menar att den senaste domen med ny rättspraxis försvårar för företagen.

-I den aktuella domen anser EU domstolen att arbetsgivare inte enbart ska bedöma om det övertagande företaget ska ta över bussarna eller inte, utan även analysera varför det övertagande företaget gör som det gör, säger Marcus Dahlsten.

-Den nya domen innebär nu ytterligera en parameter för arbetsgivare att ta hänsyn till, något som försvårar situationen för företagen och krånglar till ett redan krångligt regelverk ytterligare.

Svensk kollektivtrafik – bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen – ser frågan som intressant och komplicerad.

Organisationens affärsutvecklare Mattias Adell instämmer i tolkningen att materiella tillgångar inte längre behöver ingå för att en verksamhetsövergång ska uppstå i juridisk mening.

Han tillägger dock:

-I svensk kollektivtrafik så är bussförare ett bristyrke, och vanligen tas följer alla eller huvuddelen av personalen med vid entreprenörsbyte. Inte sällan ställer upphandlande myndighet krav på detta. Min bild är att anställningstryggheten för bussförare i kollektivtrafiken är god, men självklart att detta något som bör vägas in vid upphandling av kollektivtrafik även i fortsättningen, säger Mattias Adell.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BusstrafikEU-domstolen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026