Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Möbelköp med återbrukskrav

När Linnéuniversitetet upphandlade möbler till sina nya lokaler var kravet att leverantörerna skulle återbruka de gamla. ”En transparent metod som gjorde att vi sparade pengar och uppfyllde våra miljökrav”, konstaterar Tommy Andersson, funktionsansvarig för upphandling på Linnéuniversitetet.

| 2020-05-13

När Linnéuniversitetet skulle flytta till 40 000 kvadratmeter nybyggda lokaler i Kalmar uppstod frågan: Vad händer med de möbler som inte ska med från de gamla lokalerna?

– Jag började fundera på hur vi på bästa och miljövänligaste sätt skulle kunna avyttra dem, säger Tommy Andersson, funktionsansvarig för upphandling på Linnéuniversitetet.

Det vanligaste är att den upphandlande enheten sköter ett sådant arbete själv. Men Linnéuniversitetet valde en annan lösning.

I upphandlingen togs det in krav på att leverantörerna av nya möbler även skulle sköta återbruk och återvinning av de gamla, och att detta skulle ingå i totalpriset.

– Vi hade kunnat köpa in tjänsten separat men insåg att vi inte kan möbelbranschen. Det gällde att hitta en affärsidé som funkade och som exponerade kostnaden. Vi vill kunna vara transparenta med att möblerna omhändertagits korrekt utifrån universitetets riktlinjer för ett hållbart samhällsbyggande, säger Tommy Andersson.

Ungefär 10 procent av möblerna fick följa med till de nya lokalerna. Av det som blev över har hälften återbrukats och resten återvunnits. En del av möblerna var från 80-talet.

– Sådana redigt stora skrivbord är svåra att sälja vidare, säger Tommy Andersson.

Hela upphandlingen omfattade omkring 28 miljoner kronor och omfattade 10 olika områden. Två leverantörer svarade, Kinnarps och Input Interiör, och båda antogs. Tommy Andersson hade hoppats att även mindre leverantörer skulle delta, men så blev det inte.

Vid utvärderingen fick leverantörerna lägga till kostnaden för återvinningen till totalpriset.

– Att ta ”bra betalt” för återvinningen hade alltså missgynnat dem, säger Tommy Andersson.

Upphandlingen gjordes 2018, och har följts av en mindre upphandling i november 2019. Utfallet av den kommer att redovisas i november i år.

 

FAKTA/ Så lyckades leverantörerna

Input Interiör

Återanvändning 61 procent, återvinning 39 procent

Kostnad för avveckling: 1,9 mkr

Intäkt från försäljning: 391 000 kronor

Besparing jämfört med att kasta osorterat på tippen: 550 000 kronor

 

Kinnarps

Återanvändning 56 procent, återvinning 44 procent

Kostnad för avveckling: 600 000 kronor

Intäkt från försäljning: 109 000 kronor

Besparing jämfört med att kasta osorterat på tippen: 122 900 kronor

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Helsingborg slopar “Poppe-krav”
  • Leder FMV i ny tid
  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna