Undersökningarna från SCB hör till den offentliga statistik som regering och myndigheter använder som beslutsunderlag. Arbetskraftsundersökningarna, en av SCB:s enskilt största undersökningar, ligger till grund för det officiella arbetslöshetstalet.
Tidigare har SCB skött datainsamlingen i egen regi. I och med att Evry, med ett anbud som låg betydligt under konkurrenternas, fick i uppdrag att utföra hälften av telefonintervjuerna förlorade många av statistikmyndighetens fältintervjuare sina jobb.
Efter upphandlingen är delar av informationen av otillräcklig kvalitet, vilket lett till att skattningarna av arbetslöshet och sysselsättning påverkats. Samtidigt rapporterar exempelvis Aftonbladet om pressade arbetsvillkor vid Evrys callcenter.
John Kling, enhetschef för Arbetskraftsundersökningarna vid SCB, säger att man har en bild av hur situationen har uppstått:
– Det vi kan säga redan nu är att det skett under insamlingsprocessen och inte är en effekt av en ökad bortfallsnivå.
Evry låter för sin del meddela att man tar in en extern revisor för att kontrollera om det finns någon grund till framförd kritik. Parallellt med detta pågår även en intern genomlysning av arbetet.
Samarbetet verkar inte bli så långvarigt.
– Vi har inlett samtal med SCB om nedtrappning av vår del av datainsamlingen och för diskussioner om i vilken form det ska ske, bekräftar Johan Nygaard, senior vice president vid Evry.
Just nu håller SCB som bäst på att arbeta om felaktig arbetslöshetsstatistik. Den 14 november publiceras reviderade uppgifter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer