Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Uppföljning–kravefterlevnadens moder

ExpertkommentarHur många gånger har man inte hört att offentligt upphandlade avtal aldrig följs upp? Eller att det varken finns resurser eller kompetens för att följa upp leverantörer? Hur illa ställt är det egentligen med uppföljning av upphandlade avtal, skriver Peter Nohrstedt.

| 2021-09-29
Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.

Sant är att LOU i princip inte ställer några explicita krav på uppföljning under avtalstiden. Lagen handlar om det som händer från annonsering tills avtalet är undertecknat, vilket naturligtvis gör att fokus hamnar på upphandlingen. När resurserna tryter är det nog ganska enkelt att prioritera upphandling framför uppföljning. Annars finns det ju liksom ingen anledning att fundera på detta med uppföljning…

Under avtalsperioden är det upp till varje upphandlande myndighet eller enhet att genomföra uppföljningar av de krav och villkor man ställt i upphandling och avtal. Det kan nog upplevas som ett oöverstigligt hinder att både ha tillgång till kompetens och resurser för att upphandla och dessutom se till att de avtal som sätts i sjön också flyter under hela avtalsperioden.

Vem ska följa upp avtalet, den som upphandlar eller den som använder det?
Detta hör man eka runtom i landet. Ständigt denna fråga som inte helt sällan resulterar i att saken faller mellan de berömda stolarna.

Nu är det ju som tur är inte så att normalläget är vilda västern på leverantörsmarknaden där man lägger mer krut på att sko sig på beställarens kostnad än att leverera enligt avtalet. De flesta leverantörer sköter sig exemplariskt och gör så trots utebliven uppföljning från kunden. Dock finns det en och annan som inte håller måttet och med noll risk för upptäckt gör upphandlande myndigheter och enheter livet lite väl enkelt för dessa leverantörer. Dessutom riskerar vi att våra skattekronor hamnar i fel fickor och inte kommer samhället till nytta.

Samarbete för effektivisering och samhällsnytta
– Vad gör man då när man inte har resurser att tillsätta för att följa upp leverantörerna? Jo, då gör man som vi alltid har gjort sedan vi klättrade ned från träden – vi samarbetar och delar på resurser! Vips blev livet enklare och vips öppnade sig ett antal dörrar.

En fördel med den offentliga sektorn är att vi inte har några affärsidéer eller varumärken att skydda eller kartellregler som förhindrar oss att samverka med andra av samma sort. Vi kan kroka arm med andra offentliga aktörer och samarbeta, så länge vi skapar nytta och värde för samhället. Varför ska 290 kommuner och 21 regioner springa efter samma boll?

Nu är det i och för sig inte så att det bara finns en enda boll på planen utan det finns en hel hög med bollar att sparka på. Men styckar man elefanten i bitar så upptäcker man snart att det finns ett ganska hanterligt antal leverantörer inom ett flertal branscher som säljer till offentlig sektor. Det vill säga här finns utrymme för att effektivisera och skapa samhällsnytta.

Hållbarhetskollen och Kemkollen
Hållbarhetskollen och Kemkollen är två tjänster som Adda Inköpscentral tillhandahåller för sina kunder. Tjänsterna går ut på att vi samlar ihop kundernas önskemål om att få sina avtal uppföljda. I Hållbarhetskollen handlar det om att följa upp hållbara leveranskedjor och i Kemkollen följer vi upp ställda krav på kemiskt innehåll i varor.

Vi väljer ut vilka avtal och vilka leverantörer som ska följas upp med utgångspunkt i volym, risk och att det finns ett stort gemensamt intresse att följa upp dessa. På så sätt drar vi vårt strå till stacken och möjliggör en samordnad uppföljning av viktiga hållbarhetskrav, som annars inte hade blivit uppföljda.

Nu är vi inte nöjda och vill stanna med detta utan vi ser en rad andra områden som borde ha samma förutsättningar för samarbeten. Ta till exempel krav som varje livsmedelsupphandlare ställer på djurskydd eller obligatoriet att ställa krav på arbetsrättsliga villkor. Finns här månne ett intresse och önskan om samarbete inom dessa och andra vanligt kravställda områden?

Vi på Adda Inköpscentral är sjukt nyfikna på hur det ligger till med den frågan ute bland våra kunder. Därför kommer vi inom en snar framtid ta kontakt med kommuner, regioner och andra upphandlande myndigheter som kan tänkas ha ett sådant intresse.

Håll utkik i inboxen och ta dig tid att svara! Tillsammans grejar vi uppföljningen!

Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Uppföljning–kravefterlevnadens moder”

  1. Kjell skriver:
    2021-10-05 kl. 11:26

    Snygg marknadsföring av betaltjänster.

    Svara

Lämna ett svar till Kjell Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nohrstedt

Peter Nohrstedt har jobbat med hållbar upphandling i mer än 20 år. Från EKU-delegationen 2001 via elva år på Miljöstyrningsrådet som ansvarig för det nationella miljökravsverktyget och sedan 2015 på Adda Inköpscentral där han är hållbarhetschef.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud