Mejerijätten Arla är sedan ifjol leverantör till omkring 300 kommunala kök i Göteborgs stad och dess kranskommuner, ett fyraårigt avtal med en årsvolym på 1 845 ton färska mejerivaror och matfett till ett totalt värde på omkring 80 miljoner kronor.
Göteborgs stad ställde krav på fossilfria transporter och har en helt fossilfri fordonspark som långsiktigt mål 2030.
-I just den här upphandlingen fick Arla mervärde för fossilfria fordon och inte eldriven lastbil specifikt, men man har gått ytterligare ett steg genom att introducera den här lastbilen, säger Ann Sagvall, upphandlingsledare på Inköp och upphandling inom Göteborgs stad.
-Vi fick premiärvisning i fredags när Arla började använda lastbilen och det känns som ett viktigt kliv framåt i vårt miljö- och klimatarbete där upphandlingar är en viktig del.
Volvolastbilen har en räckvidd på 12-15 mil, vilket ska räcka för ett arbetsskift med leveranser till skolor, förskolor och äldreboenden i det aktuella området.
Totalvikten är på 27 ton med en elektrisk drivlina som ger motsvarande drygt 500 hästkrafter. Lastbilen har 4 batterier på 50 kWh vardera.
Enligt Arla och Volvo är den en av landets första, tyngre ellastbilar med kyl.
-Elektrifierade lastbilar är en viktig pusselbit i Sveriges klimatresa mot noll utsläpp. För stadsnära transporter kommer elektrifiering vara ett huvudspår i omställningen och Arla tar härmed viktiga steg i omställningen mot fossilfria och koldioxidfria transporter, anser Johan Selvén, försäljningsdirektör Volvo Lastvagnar.
Området i Göteborg-Mölndal har särskilt valts utifrån dess dåliga luftkvalitet.
-Göteborgs Stad arbetar hårt med att förbättra luftkvaliteten i staden. Vi ställer krav på våra leverantörer och är glada att Arla faktiskt går längre än de krav vi ställde i upphandlingen, kommenterade kommunstyrelseordföranden Axel Josefson när han fick en visning av den nya lastbilen utanför en gymnasieskola i Göteborg.
Göteborgs stad hoppas nu att fler leverantörer satsar på eldrivna fordon, men med en medvetenhet att staden också behöver investera i utbyggnad av elstolpar för laddning av lastbilar för att främja utvecklingen.
-Vi kommer att ha med eldrift som mervärde i våra upphandlingar där vi bedömer det som lämpligt. I framtiden kan det bli ett krav, men det är viktigt att anpassa kraven efter leverantörsmarknaden, säger Ann Sagvall.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer