För upphandlingar över EU:s tröskelvärde är det tvingande för den upphandlande myndigheten att publicera efterannons i EU:s upphandlingsdatabas Ted. Annonsen ska innehålla vissa obligatoriska uppgifter som bland annat vem som vann upphandlingen, kontraktets värde och antal anbud som kom in.
De svenska efterannonserna innehåller 61 procent av de obligatoriska uppgifterna, vilket är en lägre siffra än för något annat land. Genomsnittet för EU-länderna är 84 procent. Bäst i klassen är Slovakien där efterannonserna innehåller 98 procent av de obligatoriska uppgifterna.
Nästan häften (45 procent) av de obligatoriska uppgifterna består av namn och adress till den upphandlande myndigheten och till den vinnande leverantören.
Den som saknas i flest fall för svenska efterannonser är det uppskattade kontraktsvärdet. 90 procent av annonserna saknar den uppgiften. Uppgifterna gäller för åren 2009 till 2015 och är framtagna av Mihály Fazekas och Bence Tóth vid Cambridges universitet. De har på uppdrag av det svenska Konkurrensverket tagit fram uppgifter om annonserade offentliga upphandlingar i Sverige och EU för att hitta indikatorer på otillåtna anbudssamarbeten. Resultatet har publicerats i en forskningsrapport.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer