Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så mycket mindre tjänar kvinnorna

Upphandlarnas löner är inte jämställda. Kvinnor tjänar genomgående sämre, även om man tar hänsyn till utbildning, erfarenhet, specialisering eller var upphandlarna arbetar. Det visar Inköpsrådets löneenkät

| 2017-04-24

Kvinnliga upphandlare tjänar i genomsnitt 37 696 kronor per månad. Motsvarande siffra för männen är 2 797 kronor högre (40 492 kronor). Det kan bero på andra faktorer än kön, till exempel, är det procentuellt sett fler något fler män som arbetar som upphandlare i Stockholm, än i mindre orter. Lönen är högre i Stockholm, vilket skulle kunna förklara skillnaden. Det gör den dock inte. Jämför vi lönen mellan kvinnor och män på samma typ av ort, kvarstår en skillnad i lön.

På mindre orter (med färre än 50 000 invånare) tjänar män 8,0 procent mer än kvinnor. I Stockholm är skillnaden större, 10,4 procent eller 4 321 kronor per månad. Lägger vi också till utbildning och jämför kvinnor och män med universitetsexamen är det också en löneskillnad, i det här fallet på 6,2 procent eller 2 422 kronor.

Entreprenadupphandlare tjänar mer än övriga upphandlare. Skillnaden är nästan 5 000 kronor per månad.

Även sett till erfarenhet kvarstår löneskillnaden. Män som har mindre ett års erfarenhet tjänar 9,0 procent mer än kvinnor med samma erfarenhet. Skillnaden håller i sig för spannet 1-3 och 3-6 års erfarenhet. Däremot krymper skillnaden vid erfarenhet mellan 6-10 eller 10-15 år. I dessa spann tjänar männen två till tre procent mer än kvinnorna.

När vi tidigare har gjort den här typen av jämförelser har vi fått frågor om skillnaden inte kan bero på att det är fler manliga upphandlare som arbetar med entreprenad eller it-upphandlingar, områden som ska betala sig bättre. I den senaste löneenkäten ställde vi därför frågan om de var specialiserade på ett visst område. Vi definierade det som att de arbetade minst 80 procent av tiden med den typen av upphandlingar.

Det visar sig mycket riktigt att entreprenadupphandlare tjänar mer än övriga upphandlare. Skillnaden är nästan 5 000 kronor per månad. Däremot var könsfördelningen jämn. Av de 145 personer i undersökningen som angav att de var specialiserade på entreprenader var 73 kvinnor och 72 män. Kvinnorna tjänade i genomsnitt 3 615 kronor mindre än männen.

It ger också bättre lön

Det var färre renodlade it-upphandlare i undersökningen, totalt 79 personer angav den specialiteten och av dessa var 60 procent män. Även i den här gruppen tjänar männen mer, närmare bestämt 10 procent eller 3 771 kronor mer per månad. It-upphandlare tjänar också bättre, 2 700 kronor, än övriga upphandlare (då har vi också tagit bort entreprenadupphandlare från gruppen övriga).

En annan skillnad mellan könen är titeln. I undersökningen är 60 procent av upphandlarna kvinnor, medan förhållandet är det omvända för upphandlingschefer: 40 procent kvinnor. Vi har alltså inte tagit med cheferna i lönejämförelserna här ovan.

Du kan själv göra urval och analyser på löneläget via Inköpsrådets tjänst. Du kan se hur lönen varierar med fem olika faktorer och även för sju andra titlar utöver upphandlare. Gå direkt till Lön för upphandlare och andra tjänster.

Analyserna bygger på en löneenkät som är genomförd av Inköpsrådet under oktober-november 2016.

[lönestatistik]

 

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist