Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Politiker ska sköta stora upphandlingar

Upphandlingar som är strategiska och värda över tre miljoner kronor bör hanteras politiskt snarare än av tjänstemän. Det anser Per Wahlberg, moderat politiker i Region Västernorrland, efter senaste tvätteriupphandlingen.

| 2018-09-04

I våras kammade Berendsen hem Region Västernorrlands tvättupphandling. Företaget erbjöd ett pris som låg cirka 30 procent lägre än konkurrenten Textilia som idag ser till att regionens tvätt blir ren.

Tilldelningsbeslutet, som överprövats av Textilia, innebär att tvätt kommer att ske vid Berendsens anläggning i Ockelbo.

Står sig upphandlingens resultat är det inte omöjligt att Textila tvingas lägga ner Långseletvätten som med ett hundratal anställda hör till de största privata arbetsgivarna i Sollefteå kommun. Region Västernorrland står för runt 40 procent av kundunderlaget och när den tvätten körs 30 mil söderut blir det svårt att nå lönsamhet.

Arbetsmarknadskonsekvenserna av upphandlingen har diskuterats flitigt i regionen.

Per Wahlberg, moderat oppositionsråd i regionfullmäktige, anser att politikerna kopplats in väl sent. Han vill att upphandlingar som i värde överstiger tre miljoner kronor och som är av strategisk natur inte ska överlåtas till tjänstemän. Till Allehanda säger han:

– Upphandling av livsmedel, medicinteknik och tvättjänster tycker jag är mer av strategisk natur. Därför bör dessa hanteras av politiken.

På frågan om det skulle ha ändrat utfallet svarar han att gjord upphandling var mycket fokuserad på ekonomi:

– Man skulle ha kunnat lyfta in andra incitament också.

Läs mer: KonkurrensPolitikÖverprövningÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

14 kommentarer på "Politiker ska sköta stora upphandlingar"

  1. Mattias skriver:
    2018-09-04 kl. 09:06

    Hahaha, ja vad kul! Hoppas det händer så vi får se utfallet!

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-09-04 kl. 10:24

      Kanon!

      Då kanske vi kan överlåta politiska besluten till tjänstemännen medan vi ändå håller på.

    2. Hans Erik skriver:
      2018-09-04 kl. 11:01

      Politikerna skulle nog snart delegera uppgiften när de kommer i kontakt med LOU. 🙂

    3. Tina skriver:
      2018-09-06 kl. 08:55

      Ja, eller hur?

  2. Martin skriver:
    2018-09-05 kl. 08:26

    Rubriken och citaten i texten säger i mina ögon inte riktigt samma sak. Jag tror inte att avsikten är att de förtroendevalda ska genomföra själva upphandlingarna. Det handlar nog snarare om att de vill ha möjlighet att komma med synpunkter i rätt tid och på så vis kunna använda regionens inköp som styrmedel. Det tycker jag bara är ett tecken på att de insett möjligheterna att använda inköp som ett strategiskt verktyg.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2018-09-05 kl. 08:50

      Hej Martin,

      Det är svårt att skriva rubriker som samtidigt är korta, intresseväckande och heltäckande. Klart är det här förs fram önskemål om att större upphandlingar av livsmedel, medicinteknik och tvättjänster ska _hanteras_ av politiken. Även om meningen med utspelet väl knappast är att politiker ska utföra upphandlingarna tolkar jag användningen av detta specifika ord som en öppning för både praktiska och styrande inslag.

      //Per på Inköpsrådet

    2. Tina skriver:
      2018-09-06 kl. 09:02

      ”Man skulle ha kunnat lyfta in andra incitament också.” ”Upphandling av livsmedel, medicinteknik och tvättjänster tycker jag är mer av strategisk natur. Därför bör dessa hanteras av politiken.” Smaka på det.

      Det är i det här gränslandet som man förfasas över resultatet men på förhand inte var beredd att analysera konsekvensen av sin upphandling och överväga att driva verksamheten i egen regi. Jag skulle aldrig upphandla inom kommunal verksamhet då jag hört tillräckligt med vittnesmål om politiker som tror sig veta mest – men inte kan LOU.
      Rubriken är inte felsatt ur en upphandlares perspektiv.

    3. Alf skriver:
      2018-09-08 kl. 10:41

      Menar du att LOU inte skall gälla?
      Skall politiker sitta och styra i skymundan och låtsas som att det är fr konkurens. Tvinga kunniga tjänstemän att dansa efter deras pipa trots att dom vet att det är fel.

  3. Tobbe skriver:
    2018-09-06 kl. 10:16

    Så den Moderata politikern blev förfasad när den öppna marknaden visade att en annan aktör lämnade ett bättre anbud är det lokala företag… Han kanske vill införa planekonomi? 🙂

    Svara
    1. Alf skriver:
      2018-09-08 kl. 10:33

      ..eller sin egen ekonomi! Har man kamrater som man vill gynna så ligger det nära till hands att låta affären gå till det företag där man känner personerna som arbetar i företaget eller ännu värre dom som äger företaget. Den risken är inte obefintlig!

    2. Alf skriver:
      2018-09-08 kl. 10:43

      Han fiskar förmodligen röster!

  4. Lars-Olof Jonsson skriver:
    2018-09-06 kl. 13:30

    Det är bra om politiker engagerar sig i den offentliga upphandlingen och att krav och behov diskuteras där det hör hemma – hos beställaren (politiker/beställare). Men hemläxan måste göras först och innan upphandling startar. Vad är viktigt? Vilka krav ställs? Är det bättre att inte upphandla alls? Hur ska utvärdering ske? Nu är det ju så att LOU råder över hög som låg (politiker som tjänstemän) och att tro (som politiker) att resultatet hade blivit annorlunda ifall politikern hade kört upphandlingen det är verkligen att lura sig självt.
    Nej ett riktigt bra förarbete med analyser och ett genomarbetat förfrågningsunderlag borgar för ett gott resultat av upphandlingen ifråga. MEN, säger, MEN analysen från början borde ha visat på att tvätt i egen regi är allra bäst (ifall nu konsekvensen skulle bli katastrof ifall ”fel leverantör” skulle vinna upphandlingen vilket nu uppenbarligen blev fallet???!!!). Att upphandla i konkurrens med LOUs principer för ögat innebär att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet vinner.

    Svara
  5. Alf skriver:
    2018-09-08 kl. 09:23

    Gud så dumt!
    Och från en moderat politiker!
    Alf

    Svara
  6. Jan skriver:
    2018-09-09 kl. 16:57

    politikerförakt har gått ett ytterligare ansikte. ??

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt