Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Polisens ändringar var inte tillåtna

RättsfallsanalysKammarrätten har nyligen avgjort ett mål om upphandlingsskadeavgift på grund av otillåtna ändringar av ramavtal. Torben Beck Johansson och Erik Pilhage, Advokatfirman Delphi, analyserar domen.

| 2023-05-16
Erik Pilhage och Torben Beck Johansson, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Sex månader efter genomförd upphandling av bland annat bärgningstjänster ändrade Polismyndigheten ersättningsmodellen och ingick ändringsavtal för fyra av de fem geografiska avtalsområdena.

Kammarrätten bedömde att de ändrade ersättningsvillkoren utgjorde väsentliga ändringar och en förändring av ramavtalets övergripande karaktär. Ändringarna stred mot LOU och ändringsavtalen utgjorde därför otillåtna direktupphandlingar.

Bakgrund
Polismyndigheten genomförde en ramavtalsupphandling som gällde bärgningstjänster. Ersättningsmodellen i den ursprungliga upphandlingen innebar bland annat att anbudsgivarna skulle ange ett fast pris för uppdrag där hämtningsplatsen för det fordon som skulle bärgas låg inom en radie på 10 kilometer från avlämningsplatsen. För transporter utanför denna radie skulle ett särskilt tilläggspris per kilometer utgå.

Efter annonsering ingick Polismyndigheten ramavtal med Assistancekåren Sweden avseende tre områden och ett ramavtal med Lidköpings Biltjänst Hyr avseende två områden. Ungefär ett halvår senare ingick Polismyndigheten ändringsavtal med Assistancekåren och Biltjänst Hyr som gällde fyra av fem avtalsområden.

Genom ändringsavtalen justerades ramavtalen på så sätt att ett fast pris utgick för en radie på 50 kilometer i stället för 10 kilometer. För transporter utanför radien på 50 kilometer utgick fortfarande ett tilläggspris per kilometer för resterande del av körsträckan. Samtidigt höjdes de fasta priserna inom radien, och de särskilda tilläggspriserna per kilometer utanför radien sänktes.

Konkurrensverket ansåg att ändringsavtalen innebar otillåtna direktupphandlingar och ansökte om att Förvaltningsrätten i Stockholm skulle utdöma en upphandlingsskadeavgift på 1 200 000 kronor.

Polismyndigheten bestred bifall till ansökan. Som skäl framförde Polismyndigheten att ändringsavtalen var tillåtna enligt 17 kap. 14 § LOU (icke-väsentliga ändringar av avtal) och att avtalet med Biltjänst Hyr var tillåtet enligt 17 kap. 9 § LOU (ändring av mindre värde).

Efter att Förvaltningsrätten i Stockholm bifallit ansökan överklagade Polismyndigheten domen till Kammarrätten i Stockholm.

Kammarrättens bedömning
Enligt 17 kap. 8 § LOU får ett ramavtal ändras utan ny upphandling endast om ändringen görs med stöd av någon av bestämmelserna i 9-14 §§ i samma kapitel. Regleringen i de nämnda paragraferna är uttömmande för vilka situationer ett ramavtal får ändras.

En ändring som inte har stöd i dessa regler utgör en otillåten direktupphandling. Vad kammarrätten hade att pröva var dels om ändringarna var tillåtna enligt 17 kap. 14 § LOU (så kallad icke-väsentlig ändring), dels om ändringen avseende Biltjänst Hyrs avtal var tillåten enligt 17 kap. 9 § LOU (ändring av mindre värde). 

Kammarrätten konstaterade att ändringarna förändrade leverantörernas avvägningar mellan fasta och rörliga ersättningar. Eftersom inte samtliga leverantörer fått samma möjligheter att göra korrekta lönsamhetsbedömningar, ansåg domstolarna att det framstod som sannolikt att fler leverantörer deltagit eller att utfallet blivit annorlunda om ändringarna ingått i den ursprungliga upphandlingen.

Ändringarna var därför väsentliga, och undantaget i 17 kap. 14 § LOU var inte tillämpligt.

Vad gäller undantaget för ändringar av mindre värde, framgår av LOU-direktivet och LOU att undantaget gäller endast under förutsättning att avtalets övergripande karaktär inte ändras.

Enligt kammarrätten kan ersättningsvillkor vara viktiga kontraktsvillkor, med särskilt stor betydelse när tilldelning sker på grundval av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Ändringar av ersättningsvillkor kan därför innebära att avtalets övergripande karaktär ändrats, trots att det förändrade värdet som sådant understiger det relevanta tröskelvärdet och 10 procent av ramavtalets ursprungliga värde.

Domstolarna ansåg att ändringsavtalen innebar en dramatisk förändring av radien för fast pris samt av storleken på priserna. Enligt kammarrätten kunde det antas att utfallet av den ursprungliga upphandlingen hade blivit annorlunda om de ändrade ersättningsvillkoren hade funnits med från början. Redan av det skälet ansågs ramavtalets övergripande karaktär ha ändrats genom de nya ersättningsvillkoren, och undantaget i 17 kap. 9 § LOU var därför inte tillämpligt.

Ändringsavtalen utgjorde därför otillåtna direktupphandlingar, och Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift bifölls.

Analys
Den avgörande frågan för om ändringar av avtal är tillåtna enligt 17 kap. 9 och 14 §§, är enligt domstolarna om ändringarna hade påverkat den ursprungliga upphandlingen. Om fler leverantörer hade lämnat anbud eller om andra leverantörer hade tilldelats kontrakt om myndigheten annonserat ändringarna i den ursprungliga upphandlingen, saknar myndigheten rätt att genomföra ändringarna.

En sådan tillämpning innebär att upphandlande myndigheters möjligheter att ändra avtal med stöd av 17 kap. 9 och 14 §§ är begränsade – det är tillräckligt att ”det framstår som sannolikt” eller att ”det kan antas” att utfallet i upphandlingen blivit annorlunda för att en överträdelse av LOU ska kunna konstateras.

Kammarrättens bedömning som gäller de förändrade ersättningsvillkoren i relation till ramavtalets övergripande karaktär understryker vikten av försiktighet vid ändringar av avtal enbart med stöd av bestämmelsen om ändringar av mindre värde.

Av LOU-direktivets skäl framgår att ”smärre” förändringar, under de värden som framgår av direktivet, alltid ska tillåtas. Men även om ändringarnas värde i och för sig understiger tröskelvärdet och tio procent av det ursprungliga avtalets värde, kan avtalets övergripande karaktär anses ha ändrats.

Kammarrätten verkar mena att förändringen av ersättningsmekanismerna – förändring av området som omfattades av fast pris – i kombination med kraftigt förändrade ersättningsnivåer innebar en förändring av avtalets övergripande karaktär. Myndigheter som överväger att ändra avtal med stöd av 17 kap. 9 § LOU bör därför undvika att förändra ersättningsmekanismerna som sådana.

I förarbetena till LOU återges vissa exempel på när en ändring innebär att kontraktet eller ramavtalet övergripande karaktär ändras (prop. 2015/16:195 s 849 f). Regeringen var dock tydlig med att det ytterst är en fråga för rättstillämpningen att avgöra vad som innebär att den övergripande karaktären av ett kontrakt eller ramavtal ändras, trots att flera remissinstanser påpekade oklarheter i den frågan. Det refererade avgörandet får därför anses innebära att rättsläget blir något klarare.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 7456-22.

Juristpanelen

Läs mer: KonkurrensverketRättsfallsanalysÄndring av avtal

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt/

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
Föreslår att kinesiskt anbud förkastasFöreslår att kinesiskt anbud förkastas
Ett steg fram — 22 steg tillbakaEtt steg fram — 22 steg tillbaka
Så fixade hon jätteupphandlingenSå fixade hon jätteupphandlingen
Polisens ändringar var inte tillåtnaPolisens ändringar var inte tillåtna
Miljömärkning för att nå en giftfri miljöMiljömärkning för att nå en giftfri miljö
Rivstartade nytt avtal med mässaRivstartade nytt avtal med mässa
Tillsynsbeslut gick inte att överklagaTillsynsbeslut gick inte att överklaga
ANNONS FRÅN AFF

Kan vi byta leverantör för tjänst som betalas per timme?

Som fastighetsägare kan du skriva avtal med leverantörer med både fast eller rörlig ersättning. Men får du byta leverantör av en tjänst om det betalas rörligt, alltså per timme eller per kvadratmeter? Vad säger Aff?

Nytt från Upphandling24

  • Ser slutet på speciellt halvår
  • ”Krafttag” mot regelbrott
  • Trio lyfter kategoristyrning
  • Efter kor kommer hönor
  • Kräver bättre uppföljning
  • Ydre i topp
  • Hård kritik mot Göteborgsbolag

Senaste inläggen

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
  • Det finns en trygghet i gamla hjulspår
  • Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt
  • Överprövning tar fortfarande lång tid
  • Snåriga säkerhetskrav styr upphandling
  • Samspel bakom avtalade sommarjobb

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023