Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Onormalt låga anbud, Lagrådets yttrande

Lagrådets kommentarer kring bestämmelserna för onormalt låga anbud – språkliga förenklingar men inga ändringar i sak

Sara-Li-Olovsson-300x200
Sara-Li Olovsson

Lagrådet har i sitt yttrande daterat den 12 februari 2016, lämnat sina synpunkter på förslaget till ny LOU och ny LUF. Vad gäller bestämmelserna kring onormalt lågt anbud, har Lagrådet främst haft språkliga synpunkter på bestämmelsernas utformning. En generell kommentar från lagrådet är att bestämmelserna i nya LOU och nya LUF bör kunna förenklas och minskas i antal, vilket även genomsyrar lagrådets kommentarer på utformningen av reglerna för hur onormalt lågt anbud ska hanteras.

I lagrådsremissen av den 4 juni 2015, föreslogs att det i 16 kapitlet i nya LOU skulle anges att en upphandlande myndighet/enhet som finner att ett anbud förefaller vara onormalt lågt ska begära att leverantören förklarar det låga priset (10 §). Om förklaringen inte är tillfredsställande ska anbudet förkastas (11 §). Enligt förslaget innehöll 11 § även en uppräkning i fem punkter om vad förklaringen kan innehålla (observera att detta inte är en uttömmande lista). Enligt lagrådet kan denna uppräkning lämpligen flyttas till författningskommentaren. Dessutom anser lagrådet att 10 och 11 §§ kan läggas samman till en enda bestämmelse (sidan 194 – 195 i lagrådets yttrande).

Lagrådet föreslår därmed att 16 kap. 10 § nya LOU får följande lydelse:

”Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt ska den upphandlande myndigheten begära att leverantören förklarar priset eller kostnaden.

Myndigheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat priset eller kostnaden.”

Ovanstående synpunkter gäller även för de föreslagna bestämmelserna kring onormalt lågt anbud under tröskelvärdena samt, som det får förstås, även för motsvarande bestämmelser i förslaget till nya LUF.

Lagrådets föreslagna ändringar i bestämmelserna kring onormalt lågt anbud innebär alltså inte en ändring i sak utan framför allt en mer komprimerad bestämmelse. Enligt mig innebär lagrådets föreslagna ändringar inte någon praktisk skillnad i hur onormalt låga anbud kommer hanteras jämfört med förslaget på bestämmelser i lagrådsremissen.

Sara-Li Olovsson, advokat, Delphi

Lediga jobb

  • Erfaren upphandlare
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Inköpsrådet

  • Del 2: Inga avrop? Så gör du!
  • Så gör du om du inte får några avrop
  • Jobbiga frågor ger bättre upphandling
  • Bättre uppföljning i grupp
  • Två konkurrensmål efter lång torka
  • ”Det här uträttar vi på ett år”
  • Så fungerar ESPD för anbudslämnare
  • Så funkar sekretess
  • När förenkling blir försämring
  • LOU korrumperar konsultbranschen